در حالی 90 درصد مواد اولیه فرش دستباف قم وارداتی است و از کشورهای دیگر خریداری می شود که تامین این مواد از منابع داخلی می تواند تاثیر بسزایی در حمایت از تولید داخل و قیمت تمام شده این محصول گرانبها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، فرش دستباف ابریشمی قم از نظر کیفیت، تنوع رنگ و نقشه، ظرافت و تراکم بافت در دنیا منحصر به فرد بوده و از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

استادکاران فرش دستباف قم از چنان چیره دستی و مهارتی بهره مند هستند که تولید فرش ابریشم این استان از نظر کیفیت در کشور و جهان حرف اول را می زند.

20 درصد سهم صادرات فرش دستباف کشور متعلق به قم است

به گفته مسئولان در حال حاضر 40 هزار نفر در استان قم در امر تولید فرش دستباف فعالیت دارند و 20 درصد سهم صادرات فرش دستباف کشور متعلق به قم است.

اما از آنجایی که تولید در کشور ما همیشه با مشکلات و فراز و نشیب هایی همراه است، تولید فرش دستباف را نیز نمی توان از این امر مستثنا و بی نصیب دانست.

جدای از بحث بیمه تولیدکنندگان فرش دستباف، عدم ثبت حقوق مالکیت معنوی کپی رایت، نیازمندی به برندسازی، عدم تامین نقدینگی و ... یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان فرش دستباف قم افزایش قیمت مواد اولیه، تورم و نوسانات ارزی است.

مجید اخوان، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم در این خصوص چندی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: افزایش قیمت مواد اولیه، تورم و نوسانات ارزی موجب شده تا انگیزه تولید فرش در بین بافندگان روستایی تا حد زیادی کم شده و در بین بسیاری نیز این انگیزه به طور کل از بین رفته است.

در سال 91، قیمت مواد اولیه تولید فرش دستباف سه برابر شد

اخوان با اشاره به این که در سال 91، قیمت مواد اولیه تولید فرش دستباف سه برابر شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 90 درصد مواد اولیه تولید فرش کشور از جمله کرک و ابریشم از خارج وارد می شود.

وی یادآور شد: این مسئله باعث شده تا رقبایی مثل کشور چین که مواد اولیه خود را تولید می کنند، از مزیت نسبی برخوردار و در مقایسه با فرش ایران قیمت تمام شده پائین تری داشته باشند که این باعث می شود ما توان رقابتی کمتری در بازارهای جهانی داشته باشیم.

علاوه بر این اخوان در آن گفتگو به نکته قابل توجهی نیز اشاره کرد، نکته ای که بر تولید داخلی و بهره مندی تولیدکنندگان کشور از این تولید ملی تکیه داشت.

و آن نکته این بود که اخوان با اشاره به این که در حال حاضر صنعت تولید پیله و نخ ابریشم در کشور از بین رفته است، یادآور شد: لازم است تا صنعت تولید کرم ابریشم، پیله و صنایع تبدیلی مانند گذشته های دور، دوباره در کشور احیا شود؛ همچنین هم اکنون پشم تولید شده در کشور ما از مرغوبیت خوبی برخوردار نیست و این ماده اولیه از کشور نیوزلند وارد می شود که در این زمینه هم می شود اقداماتی انجام داد.

تولیدات ایرانی جایگزین نخ ابریشم چینی فرشبافان قمی می‌شود

به دنبال این اظهار نظر گویا قرار است اتفاقات خوبی در خصوص تامین مواد اولیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم روی دهد و به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم، تولیدات ایرانی جایگزین نخ ابریشم چینی فرشبافان قمی شود.

در این خصوص روح‌الله ابراهیمی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم از مذاکرات موفقیت آمیز در زمینه تأمین نخ ابریشم فرش دستباف قم در تور صنعتی شمال کشور خبر می دهد و برگزاری تور صنعتی جمعی از مدیران و فعالان فرش دستباف قم به استان گیلان به منظور رایزنی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فرش دستباف قم را مثبت و تأثیرگذار ارزیابی می کند.

ابراهیمی با بیان اینکه برگزاری این تور تخصصی در استان گیلان با حضور اعضای اصلی خوشه فرش استان قم شامل روسای اتحادیه بافندگان، اتحادیه فرش دستباف روستایی، انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش دستباف و جمعی از تولیدکنندگان برگزار شد، اظهار می کند: در این تور صنعتی رایزنی‌های تأثیرگذاری در زمینه تأمین نخ ابریشم فرش دستباف قم، توسط کارخانجات استان گیلان انجام شد.

بخش قابل توجهی از تأمین نخ ابریشم فرش قم از کشور چین انجام می‌شود

وی اضافه می کند: با تحقیقات و مطالعات انجام شده توسط عامل توسعه خوشه فرش استان قم مشخص شد بخش قابل توجهی از تأمین نخ ابریشم از کشور چین انجام می‌شود و این مسئله از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان فرش قم به حساب می‌آید.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم ادامه می دهد: بر همین اساس با برنامه‌ریزی صورت گرفته یک تور صنعتی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای حضور و دیدار دست‌اندرکاران قمی این صنعت با کارخانجات تولیدی این ماده اولیه در استان گیلان برگزار شد و دو طرف وارد مذاکره جدی و فنی شدند.

وی با بیان اینکه تولیدکننده نخ ابریشم در این استان توانایی و قابلیت تولید نخ با کیفیت مورد نیاز فرش استان قم را دارا است، می گوید: تولیدکنندگان فرش دستباف قم طی نشست‌های تخصصی و بازدیدهای میدانی آمادگی کامل خود را برای انعقاد قرارداد در صورت تأمین کیفیت مطلوب و مورد نیاز اعلام کردند.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود از استقبال مسئولان دولتی استان گیلان در این خصوص خبر می دهد و یادآور می شود: در دیداری با فرماندار شهرستان لنگرود تعامل تولیدکنندگان مواد اولیه و مصرف کنندگان در داخل کشور مورد تاکید قرار گرفت.

ابراهیمی ادامه می دهد: این امر تأثیر مهمی در افزایش اشتغالزایی و ارزش افزوده فراوان در صنعت تولید نخ ابریشم و همچنین صنعت نوغان داری و جلوگیری از نابودی این صنعت در کشور دارد و از سوی دیگر بهره‌مندی و تأمین 80 درصد مصرف تولیدکنندگان قمی از تولیدات داخلی را در پی خواهد داشت.

اما مجید اخوان، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در این رابطه صحبت هایی با تولیدکننده نخ ابریشم در شمال کشور شده اما به قطعیت نرسیده است.

همه چیز بستگی به نمونه های ارائه شده از سوی تولیدکننده نخ ابریشم دارد

وی در ادامه تصریح می کند: با توجه به این که به نظر می رسد محصولات آنها چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت جوابگوی نیاز بافندگان فرش دستباف قم نیست همه چیز بستگی به نمونه های ارائه شده از سوی تولیدکننده نخ ابریشم دارد که آیا مد نظر تولیدکنندگان فرش دستباف قم قرار بگیرد یا خیر.

تامین مواد اولیه فرش از داخل، قیمت محصول نهایی را کاهش می دهد

وی در خصوص مزایای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان فرش دستباف قم از داخل کشور یادآور می شود: این امر هم باعث اشتغال زایی و رونق صنعت تولید نخ ابریشم و پویایی اقتصاد داخل می شود، هم برای تولیدکنندگان قمی صرفه اقتصادی خواهد داشت و با پائین آمدن قیمت محصول نهایی، توان رقابت بیشتری به آنها خواهد داد./س

الهام رحیمی

برچسب ها: قم ، مواد ، اولیه ، فرش ، دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.