شاخص کل از ابتداي سال تاکنون 17 هزارو 289 واحد،معادل 45.5 درصد رشد و تيرماه سال جاري نسبت به ماه گذشته 13 درصد رشد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، درحالي كه كشورهاي دنيا در رياضت اقتصادي به سر مي برند ، بورس تهران از اوايل سال يکي از پربازده ترين بورس جهان شده است. 

افت بازار هاي موازي و سوق يابي سرمايه داران خرد به سمت بازار سرمايه باعث رشد بورس شد در حالي که سرمايه گذاران اميد هاي خوبي به اينده اين بازار دارند.

 بر اساس اين گزارش؛بسياري از کارشناسان رشد شاخص را حبابي ميدانند و بورس تهران همچنان رکورد می زند در حالي که  پایین آمدن شاخص بورس، عامل نگرانی در اقتصاد بود اما حالا چه تغییری باعث شده که شاخص بورس افزایش یابد نگراني ها به سمت  حبابي بودن اين بازار است.
 
با توجه به اين که شرکت ها آزادند به هر میزان که می خواهند نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام کنند و قیمت گذاری در بورس شرایط حراج داشته و امکان رانت وجود ندارد.

رشد شاخص ها در بورس حبابی نیست زيرا مجموع EPS و PE بازار حدود6.5است .

عوامل متعددی همچون رکود بازارهای موازی بورس مانند بازارهای سکه، ارز و مسکن در رشد شاخص دخیل بودند و یکی دیگر از دلایل رونق بازار سهام، تثبیت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی است که باعث افزایش قیمت جایگزینی شرکت‌های بورس شده است.

از دلايل ديگر ،در برخی از صنایع دلایل رشد قیمت‌ها به نحوه تحلیل سرمایه‌گذاران و استفاده از مدلهای قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش‌های جایگزینی ارز صورت گرفته است که این وضعیت بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران که نگاه بلندمدت دارند قرار می‌گیرد.

برخی از صنایع نیز با دید سودآوری کوتاه‌مدت مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفته‌اند، و باعث شد با رونق روبه‌رو شوند.بازار سرمایه بر اساس انتظارات کار می‌کند، در حال حاضر با توجه به مؤلفه‌های بنیادی که اتفاق افتاده اقبال خوبی نسبت به بازار صورت گرفته و این فضای مثبت با توجه به تجربیات سال‌های گذشته بستر مناسبی را برای رشد معاملات فراهم کرده است.

رکورد زنی های شاخص بورس از همان روز های نخست کاری سال 92 آغاز شد به طوریکه شاخص کل در دومین روز کاری سال 92 از مرز 39 هزار واحد عبور کرد و در 14 فرورودین ماه، رکوردی دیگر را به ثبت رساند و از 40 هزار واحد گذشت. شاخص کل در دومين روز کاري سال 92 از مرز 39 هزار واحد عبور کرد و در 14 فروردين ماه، رکوردي ديگر را به ثبت رساند و از 40 هزار واحد گذشت. اين متغير در 18 فروردين ماه دوباره وارد 39 هزار واحد شد، اما روند نزولي آن ادامه دار نشد و 19 فروردين به کانال 40هزار واحد برگشت و روند صعودي را طي کرد.

اين نمايشگر وضعيت بازار، روز دوم ارديبهشت با تاثير هلدينگ خليج فارس، بزرگ ترين شرکت اصل چهل و چهاري و همچنين نمادهاي فولادي وارد کانال 41هزار واحد شد.

  شاخص در روز چهارم ارديبهشت از 42 هزار واحد گذشت و در هشتمين روز ارديبهشت ماه رقم 43 هزار واحد را پشت سر گذاشت. اين متغير در دهم ارديبهشت ماه هم از 44 هزار واحد گذشت و در چهاردهمين روز ارديبهشت ماه از 45هزار واحد گذشت.

  اين متغير در 23 ارديبهشت دوباره وارد کانال 44 هزار واحد شد و اين متغير در 29 ارديبهشت ماه به 42 هزار و 795 واحد رسيد، اما پس از آن توانست با نوسان هايي خود را بالابکشد، به طوري که در 30 ارديبهشت به 43 هزار واحد و در 6خرداد به 44 هزار واحد و در 8 خرداد به 45هزار واحد برگشت. 

شاخص کل پس از مشخص شدن رئيس جمهور آينده و با خوش بيني كه نسبت به سياست هاي وي در عرصه داخلي و خارجي، همچنين خبرهاي اميدبخشي كه در بخش اقتصادي عنوان شده بود، رشد خيره كننده اي را تجربه كرد .

بطوريکه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اول تیرماه امسال رقم 48 هزار و 539 واحد بود و در روز پنجم تیرماه از 49 هزار واحد گذشت. هشتم تیرماه نیز متغیر بازار سهام از 50 هزار واحد و روز بعد از آن، از عدد 51 هزار واحد گذشت. همچنین شاخص کل بورس در تاریخ 10 تیرماه از مرز 52 هزار واحد گذشت. که با ثبت 7 رکورد در پایان ماه با رشد 228 واحدي  از رمز 55 هزار واحد گذشت. و تيرماه 92،شاخص کل با  بيش از 13 درصد رشد به پايان رسيد.

  در ماه جاري ، تعداد 22 هزارو 507 ميليون سهم در يک ميليون و  486هزار 334 دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتيب 140 و 103درصد افزايش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.

همچنين ارزش کل معاملات خرد و بلوک به 61 هزارو 813 ميليارد رسيد و حجم معاملات خرد و بلوک با 17 هزار و 776 ميليون سهم به ترتيب با 89 و 100 درصد افزايش نسبت به ماه گذشته همراه شدند و سهم ارزش معاملات نرمال نسبت به کل معاملات معادل 51 درصد بوده است.

بر اين اساس 832 هزارو 719 برگه اوراق مشارکت به ارزش 833 ميليارد ريال معامله شد که نسبت به خردادماه  افزايش 16 درصدي را نشان مي دهد.

 اين در حالي است که شاخص کل با 6 هزارو 413 واحد افزايش  نسبت به ماه قبل معادل 11 / 13 درصد افزايش ، به رقم 55 هزارو 329 واحد رسيد. همچنين شاخص کل نسبت به ابتداي سال برابر با 17289 واحد، معادل 4 / 45 درصد  افزايش يافت.

شاخص بازار اول با 5 هزارو 5 واحد افزايش به رقم 43 هزارو 105 واحد بالغ گرديد و شاخص بازار دوم با 10 هزارو 848 واحد افزايش  عدد  96 هزارو 452 واحد را تجربه کرد و به ترتيب با  14 / 13 درصد افزايش و 67 / 12 درصد رشد نسبت به خرداد ماه مواجه شدند.

در تيرماه محصولات غذايي و آشاميدني به جز قند و شکربا 57 / 71  درصد، مواد و محصولت دارويي با 88 / 48 درصد و ماشين آلات و تجهيزات با 69 / 46  درصد  بيشترين تغيير در شاخص را نسبت به ساير صنايع به خود اختصاص دادند.

روزهاي گرم برگزاري مجامع و تعديل سود شرکت ها باعث شد تا معامله گران نگاه تيزبين و بلند مدتي براي خريد سهام داشته باشند.وبنابر گفته بسياري از معامله گران با پايان يابي برگزاري مجامع و بازگشايي نمادهاي پتروشيمي در روزهاي اينده شاهد رشد و ثبت رکورد ديگري خواهيم بود.

لازم به ذكر است ، سهامداران خرد نقدینگی و پس اندازهای مازاد خود را در بورس سرمایه گذاری كرده و به جاي فروش ملك خود  در بورس سرمایه گذاری کنند و همچنين براي پوشش ريسک به سمت صندوق هاي سرمايه گذاري بروند.
برچسب ها: بورس ، شاخص ، رشد ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار