همه ما تاکنون لباس فضانوردان را ديده ايم، اما آيا تا به حال فکر کرده ايد که لباس فضانوردان از چه چيزي ساخته شده و از ابتدا تا امروز آيا جنس آن تغيير کرده يا خير؟

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ اولين باري که فضانوردان بر روي کره ماه راهپيمايي کردند، به علت اينکه سطح ماه را خاکي به شکل آرد پوشانده و عوامل فرسايشي همچون باران، باد وجود ندارد، سطح اين قمر همانند سنباده اي سفت و خشن بود که اين سختي و خشني و خاک به لباس هاي فضايي و تجهيزات فضانوردان آسيب مي رساند.
 
گروهي از ناسا که ماموريت داشتند اين مشکل را حل کنند، تصميم گرفتند از طبيعت و مواد موجود آن استفاده کنند که پس از بررسي و تحقيقات دقيق برگ گل نيلوفر را استفاده کردند.

برگ اين گل خاصيتي شگفت انگيز دارد، به گونه اي که خود گياه سطح خود را پاک مي کند و سطح آن براق و تميز مي ماند، زيرا در ساختار برگ گل نيلوفر مملو از برآمدگي ها و فرورفتگي هايي است

این فرورفتگی ها باعث می شود که تنها یک درصد از آب در سطح برگ باقی مانده و مابقی آن از روی گلبرگ سر خرده و به زمین بریزد.

با به کار گیری این تکنولوژی فضا نوردان مشکلات قبل را ندارند و این تکنولوژی نشات گرفته از زمین است که به فضا ارسال شده و پس از بازگشت دوباره به زمین موجب اختراع لباس های ضد آب شده است./ع2
برچسب ها: فناوری ، لباس ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار