بررسي آمارهاي تجاري نشان مي دهد، كه به طور متوسط بيش از 70 درصد از واردات كشور طي 8 سال گذشته كالا هاي واسطه اي و مواد اوليه بوده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛دكتر معمارنژاد در مراسم رونمايي از طرح جامع ماليات و معرفي دستاورد هاي نوين وزارت اقتصاد با اعلام اين مطلب افزود: در اين مدت حدود 12 درصد از كالاهاي وارداتي سرمايه اي و مابقي مصرفي بود.

رييس كل گمرك با ارائه آمارها به تشريح بخش تجاري كشور پرداخت و افزود: به رغم تحريم هاي گسترده تعداد كشورهاي طرف تجاري ايران طي چند سال گذشته به بيش از 152 كشور رسيده در حاليكه اين رقم در گذشته 128 كشور بوده است.

وي همچنين نسبت صادرات به واردات كشور در سال جاري را 61 صدم درصد اشاره كرد، و افزود: در سال 84 به ازاي هر دلار واردات 37 سنت صادرات داشتيم كه اين رقم در سال 91 با افزايش حدود 2 برابري به رقم 61 سنت رسيد.
 
دكتر معمارنژاد آمارهاي اقتصادي رو به رشد را نشانه پتانسيل هاي بالا اقتصادي كشور دانست و افزود: در سال 84 رقم واردات كشور 40 ميليارد دلار ، در سال 92، 53 ميليارد دلار، صادرات درسال 84، 14ميليارد دلار در سال 91، 41 ميليارد دلار، ترانزيت در سال 84، 4 ميليون تن و در سال 91، 5/18 ميليون تن،درآمدهاي گمرك در سال 84 ،3 هزار و 500 ميليارد تومان بوده كه اين رقم در سال 91 به رقم 7 هزار و 600 ميليون تومان رسيده است.

وي گفت: در سال گذشته تشريفات گمركي 145 ميليون تن كالا در گمرك صورت گرفته است، به عبارتي 7 ميليون كاميون از گمرك عبور كرده است.

رييس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران به پروژه هاي اصلاح نظام گمركي در طرح تحول اقتصادي اشاره كرد و گفت: آمايش سرزميني گمركي، تصويب قانون امور گمركي و ابلاغ آن، ايجادگمركات اختصاصي، سيستم وب بنياد ارزش، ايجاد مدل پنجره واحد فيزيكي و سامانه هاي هوشمند ورود و خروج كالا از جمله پروژه هاي مورد نظر بوده كه عملياتي شده است.

دكتر معمارنژاد همچنين در بخش ديگري از سخنانش به اقدامات صورت گرفته در طرح جامع گمرك نوين اشاره كرده است.

رييس كل گمرك با تاكيد بر اينكه وظايف گمرك در شرايط جديد اقتصاد بين الملل تغيير كرده است، اظهار داشت: گمرك در طول دهه هاي اخير دچار يك تحول شده است و علاوه بر كسب درآمد، وظايف ديگري از جمله حمايت از اقتصاد داخلي و توليد ملي، صيانت از سلامت و بهداشت جامعه، تسهيل تجارت و امنيت به وظايف گمرك افزوده شده است .

انتهاي پيام/
برچسب ها: بورس ، واردات ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار