بالاترین نقطه نزدیکی به خداوند از راه تصرف و تبیین قرآن میسر می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب تفسیر الاثری نوشته علیرضا برازش که در این مراسم بزرگانی چون آیت ا... امام کاشانی، منصور واعظی ، علی اکبر اشعری رئیس باغ کتاب و لاله افتخاری حضور داشتند.

در این مراسم آیت الله امامی کاشانی در خصوص حدیث ثقلین گفت: حدیث شریف ثقلین حدیث شریفی است که تمام علمای سنی و شیعی بر ان اتفاق نظر دارند اما برخی علمای سنی هستند که سنتی فکر می کنند که در حال حاضر در اینجا جای بحث این موضوع نیست.

وی ادامه داد: برازش در کنار کارهای ارزنده با گرداوری این احادیث کار خود را به اتمام رساند و توفیق بحث ایات قران و تبیین احادیث نصیب دبیر نهاد کتابخانه عمومی کشور شد .

آیت الله امامی کاشانی تصریح کرد: این تببین قران به عترت و رونمایی ان در چنین روزی یعنی سالروز تولد امام حسن مجتبی (ع) قابل ستایش است.

وی اظهار داشت: نقطه بلند قرب به خدا تصرفو تبیین قران است و بالاترین ان داشتن اسما حسنی است تا از این طریق عالم زیر پای او قرار بگیرد و بعد از ان نیز تبیین وحی, مرجعیت اخلاقی است و اخرین مرحله حکومت است.

علیرضا برازش نویسنده کتاب تفسیر الاثری در این مراسم گفت: قران مخاطب پیامبر و ائمه معصومین است و امتیاز ترجمه و بازگویی در صدر اسلام مناسبت به موادی از ایات دارد که خدا به دلیل تبیین بیانات خود رضایت به ترجمه داده است.

وی ادامه داد: تفسیر آیات با استفاده از جمع اوری و احادیث امکان پذیر است و در صورتی که برای تفسیر روایی، احادیث بیشتری گرداوری کنند مخاطبان ان افزایش پیدا می کند.

برازش عنوان کرد: در این کتاب 90 درصد احادیث یافتیم و با توجه به اینکه مشابهات احادیث بسیاری تکرار شده به بیان یکبار ان بسنده کردیم.

وی تاکید کرد: بعد از تفسیر 3 مجموعه کتاب با نیت دسترسی اسان و ابزاری برای محققان علوم انسانی به ذخایر ارزشمند برسند همچنین در دهه 70 با ورود رایانه تحقیقات حدیثی با تحقیقات گسترده تر به بیش از 510 هزار صحفه رسید.

برازش با اشاره به وقفه کاری در تفسیر ایات افزود: مدتی را مشغول کارهای اجرایی صداوسیما بودم اما بعد از ان کلید تفاسیر جامع در اولین دوره نمایشگاه قران زده شد و دومین دوره نمایشگاه نیز عرضه کردیم.

وی تاکید کرد: در این گرداوری کسانی چون فرزین ضرغامی و منصور واعظی همکاری کردند و حضور در نهاد کتابخانه عمومی باعث شد در مدت 2 سال با جمع اوری سی دی های خام احادیث، تفاسیر ایات در 18 جلد و به دوبخش 9 جلدی به زبان فارسی و عربی ترجمه شود.

در پایان منصور واعظی دبیر نهاد کتابخانه عمومی کشور در خصوص نوع نگاه به قران گفت: پیوند قران با عترت و نگاه به قران از دیدگاه ائمه معصومین باشد به همین منظور در روزهای ابتدایی فعالیت در نهاد تصمیم گرفتیم تفاسیر و ترجمه هایی را به کتابخانه های عمومی ارسال کنیم.

وی ادامه داد: بعد از چند جلسه اتاق فکر و مشورت با حجت الاسلام و المسلمین میرباقری تفاسیری از قران را ترجمه کردیم و به کمک نصیری این کار بزرگ در 9 جلد به زبان فارسی ترجمه شد و بعد از ان نیز یک خلاصه 3 جلدی تهیه شد و سرانجام در سال گذشته این تفاسیر را به صورت خلاصه در یک جلد به چاپ رساندیم.

واعظی خاطرنشان کرد: از زمان تفسیر قران بیش از 300 سال می گذرد تهمیدات و کارهای نواورانه ای در این زمینه انجام شده و با عنایت الهی کار ارزشمندی در حوزه نضر اتفاق افتاد.

در پایان مراسم نیز از مجموعه کتاب تفسیر الاثری نوشته علیرضا برازش توسط ایت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران رونمایی شد./ص

برچسب ها: رونمایی ، نقطه قرب ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار