رییس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری گفت: استان اصفهان در پیشگیری از هپاتیت A در بین استان های کشور پیشگام است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان دکتر بهروز عطایی در جمع خبرنگاران هپاتيت را شايع‌ترين بيماري‌هاي عفوني و غيرعفوني عنوان کرد که بصورت التهاب كبد و در ميان عوام مردم، مشهوربه يرقان و زرديست و مهم‌ترين عوامل ايجادكننده اين بيماري موجودات بسيارريزي به نام ويروس‌ها هستند كه از فرد آلوده به فرد سالم منتقل مي‌شوند و براي رشد و تكثير خود به يك موجود زنده نياز دارند.

وی در خصوص علایم این بیماری تصریح کرد: ممكن است اين بيماري در ابتدا هيچ‌گونه علائم باليني نداشته باشد، اغلب بيماران با تب و لرز، زردي چشم و پوست و پررنگي ادرار به پزشك مراجعه مي‌كنند و همچنین بي‌اشتهايي نيز از ديگر علائم اين بيماري است.

دکتر عطایی شناخته‌شده‌ترين هپاتيت‌ها را D، C، B و A نامبرد که نوع A، واگير دارد و بسرعت هم خوب مي‌شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری راه انتقال هپاتيت B وC را از طريق خون و تزريقات و تجهيزات آلوده دانست که این دونوع هپاتیت قابل درمان است، ولي اگر دير مراجعه شود، ممكن است به سيروز و سرطان كبد تبديل ‌شود.

دکتر عطایی اظهار نمود كه بایستی با رعايت اصول بهداشتي از ورود ميكروب و ويروس به بدن جلوگيري نمود و بهترين راه، مسلح شدن افراد عليه ويروس، استفاده از واكسن و رعايت دستورات بهداشتي است.

شایان ذکر است انواع ویروس هپاتیت ها به شرح زیر می باشند:

ویروس هپاتیت A بنام هپاتیت عفونی نامیده می شود که توسط دهان و مدفوع انتقال می یابد.

ویروس هپاتیت B عامل مولد هپاتیت بی است و جزء ویروسهای کبدی DNA دار طبقه بندی می شود. از طریق مایعات بدن، خون، مقاربت جنسی ودر ماههای آخر حاملگی از مادر به جنین منتقل می شود و ابتلا به این بیماری هیچ ارتباطی به سن، فصل و جنس ندارد.

ویروس هپاتیت ویروسی است دارای پوشش با مثبت که جزء فلاوی ویروس طبقه بندی می شود. معمولا هپاتیت از لحاظ بالینی خفیف بوده و نیاز به بستری شدن ندارد و اکثر بیمارن بدون علایم بالینی هستند.

ویروس هپاتیت برای همانند سازی خود از ویروس هپاتیت و امکانات سلول میزبان استفاده می کند. همانند هپاتیت به سلولهای کبد متصل شده و وارد آن می شود. این ویروس مانند هپاتیت از طریق مایعات بدن انتشار می یابد. هر دو ویروس با یک روش مشترک به سلول میزبان متصل می شوند. یک فرد ممکن است به عفونت توام هپاتیت مبتلا گردد/س.

برچسب ها: اصفهان ، پیشگیری ، از ، هپاتیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.