آيت ‌الله جعفر سبحانی با اشاره به وجود ماه به عنوان ابزار محاسبه زمان گفت: اگر چه محاسبه براساس ماه قمری آسان‌تر است اما مقلدان ماه شمسی را ملاک خمس قرار دهند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آيت ‌الله جعفر سبحانی بعد از ظهر چهارشنبه در درس تفسیر خود در مسجد حجتیه قم با بیان اینکه اسلام سال قمری را به علت محاسبه آسان تر ملاک قرار داده است اضافه کرد: اگرچه محاسبه با ماه قمری آسان تر است اما ما سال شمسی را ملاک برای خمس مقلدان قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره یاسین مبنی بر حرکت ماه و خورشید و اینکه خداوند نحوه حرکت آنان را طوری قرار داده که با یکدیگر برخورد نکنند، اظهار داشت: کلام قرآن درباره حرکت ماه و خورشید در حالی است که قرن‌ها بعد از اسلام برخی دانشمندان زمین را مرکز هستی می‌دانستند که خورشید به دور آن می‌گردد.

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه قرآن کلامی برای عموم مردم است اضافه کرد: زبان قرآن زبانی عمومی برای ناس است و همه می‌توانند مطالب آن را به قدر فهم خود دریابند.

وی حرکت خورشید و ماه و تعیین منازل را برای آنان که در سوره یاسین آمده را نشانه اعجاز علمی قرآن دانست و ادامه داد: حرکت ماه و خورشید به نحوی است که با یکدیگر برخورد نکنند زیرا برخورد آنها منجر به متلاشی شدن آفرینش می‌شود.

آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به وحیانی بودن قرآن تأکید کرد: برخی از روی جهالت و برخی از روی غرض قرآن را کلام بشر می‌دانند در صورتی که اگر قرآن کلام بشر بود نمی‌توانست حوادث آینده را که برخی از آنها تا قیامت هم برای بشر قابل فهم نیست پیش بینی کند.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: صبر ایشان به گونه ای بود که حتی دشمنان و کسانی که رابطه خوبی با آن حضرت نداشتند هم به آن اذعان می‌کردند و صبر وی را مانند استواری کوه ها تعبیر می‌کردند./س

برچسب ها: قم ، مقلد ، سبحانی ، سال ، شمسی ، ملاک ، خمس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.