آتشی که پارک ملی بمو را در بر گرفت ضمن اینکه حجم عظیمی از پوشش گیاهی منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داد خسارتی که بیشتر از آنکه ناشی از خود آتش سوزی باشد باید آن را نشات گرفته از کمبود تجهیزات و امکانات تخصصی اطفای حریق قلمداد کرد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، 

پارک ملی بمو در مجاورت شیراز طعمه آتش شد و با تلاش تمام گروه ها و دستگاه ها در نیمه های شب نیز مهار شد.

این آتش سوزی در حالی واقع شده بود که تجهیزات و امکانات مناسب اطفای حریق جنگلها و عرصه های زیست محیطی و طبیعی در استان وجود ندارد و دستگاه ها در عمل با امکانات حداقلی، آتش سوزی این عرصه ها را مهار می کنند.

پارک ملی بمو با مساحت 48 هزار هکتار، 112 گونه جانوری شامل 69 گونه پرنده، 19 گونه خزنده، سه گونه دوزیست و 21 گونه پستاندار و گونه های بی نظیر گیاهی و جانوری را در خود جای داده و بانک ژنتیکی کم نظیری محسوب می شود که این آتش سوزی خسارات سنگینی را به منطقه وارد کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس در مورد جزئیات این حادثه گفت: در این آتش سوزی به300 هکتار از منطقه خسارت وارد شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان کرد: در این آتش سوزی 220 هزار بوته مرتعی و دو هزار اصله درختچه طعمه آتش شدند.

وی ، افزود: در اطفای این حریق مشارکت منابع طبیعی، پایگاه کمیل، تشکهای مردم نهاد، سپاه و... بسیار خوب و ارزنده بود اما تجهیزات و امکانات کافی نیست و نیازمند یک تشکیلات منسجم و نظام یافته مقابله با حریق در مناطق طبیعی هستیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه این حریقها انرژی زیادی از نیروی انسانی صرف می کند، بیان کرد: علاوه بر این ، چنین آتش سوزیهایی هزینه های زیادی مانند تدارکات، پشتیبانی ، جیره غذایی، سوخت، لاستیک، نگهداری خودرو و... را به دستگاه های مختلف نظیر محیط زیست و منابع طبیعی تحمیل می کند.

حادثه "بمو" بیست و دومین آتش سوزی عرصه های زیست محیطی فارس

کارنامی با اعلام اینکه آتش سوزی در بمو بیست و دومین آتش سوزی عرصه های زیست محیطی فارس بود ضمن اینکه امسال 960 هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس دچار آتش سوزی شده و خسارات زیادی را وارد کرده که بیشترین آسیبها نیز به پوشش گیاهی بوده است.

وی با یادآوری اینکه بمو در نزدیکی شیراز قرار دارد، بیان کرد: شیراز یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است و وقوع چنین آتش سوزی به آلودگی هوای شیراز نیز کمک می کند و سلامت مردم را نیز دچار تهدید خواهد کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه چنین آتش سوزیهایی میکرو ارگانیسمهای مفید درون خاک را نابود می کند ، ادامه داد: همچنین وحوشی که در شعاع این آتش سوزیها هستند حتی اگر از آتش نیز جان سالم به در ببرند به مناطقی پناه خواهند برد که شاید از امنیت کافی برخوردار نباشد مانند حاشیه شهرها، روستاها ، مزارع و باغات و در آنجا ممکن است که مورد تعدی افراد نابخرد قرار گیرند./س

برچسب ها: خسارت ، ملی ، بمو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.