"استاد محمد" در انزوا در جايي كه دفتر كارش بود نوشت، زندگي كرد و به پايان رسيد.

"چيستا يثربي" نمايشنامه‌نويس در خصوص "محمود استاد محمد" به خبرنگار حوزه‌ي تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: وقتي به ايشان فكر مي‌كنم نمي‌دانم چرا ايشان شباهت‌هاي غريبي با من دارد ايشان هم مثل من در انزوا به سر مي‌برند اهل شركت در محافل نشست‌ها نبودند.  حتي محل زندگيش به مفهوم عام و نبود چرا كه محل زندگي او فقط براي نوشتن بود او در دفتر كار خود ماند، نوشت زندگي كرد و به پايان رسيد اما اين پايان او نيست. 

وي ادامه داد: اكنون وظيفه‌ي ماست كه چقدر به ايشان بپردازيم، "استاد محمد" از سالهاي جواني تا لحظه‌ي مرگ نمايشنامه‌هاي بسياري نوشت كه برخي از آنها به دلايلي اجرا نشدند و برخي از نمايشنامه‌هاي او بسيار عالي اجرا شد. 

"يثربي" تصريح كرد: "استاد محمد" كسي بود كه معمولي‌ترين مشكل زندگي روزمره را با نگاه طنز ريز سوال مي‌برد ولي متاسفانه به هيچ هنرمندي به اندازه ي نمايشنامه‌نويس ستم نشد و "استاد محمد" همانند "اكبر رادي" قرباني شد و آنچه كه مي‌نوشت بازخورد نداشت چون ما را جايي مطرح نمي‌كنند حتي نامي از ما نمي‌برند بدترين رفتار صنفي به قشر نمايشنامه‌نويس مي‌شود بازيگر اولين كسي است كه پول مي‌گيرد و نمايشنامه‌نويس آخرين كسي است كه شايد پول خود را بگيرد. 

وي افزود: كارگردانان فرياد مي‌زنند نمايشنامه‌نويس نداريم اما هيچ كس نمي‌داند نمايشنامه‌نويساني به خوبي "استاد محمد" داريم كه همچنان در خلوت مي‌نويسند و شاگردان بسياري تربيت مي‌كنند او هميشه در حال اموزش بود اما تماشاگران او كجا هستند چرا طنز تلخ او ديده نشد. 

"يثربي" عنوان كرد: "استاد محمد" خاطره‌اي مرد تنهاي درونگرا و غمگيني است و بسيار مهربان بود او بي‌شاعبه خود را به هنر‌جويانش مي‌بخشيد و عاشق تئاتر بود ولي همين تئاتر او را خانه نشين كرد او اسكار نگرفت اما براي من نمادي از نمايشنامه‌نويس واقعي بود كه از هيچ درام مي‌آفريد حتي اگر فقط يك خواننده  و يك تماشاگر داشت. 

وي "استاد محمد" را توانا و تنها خواند و گفت: شايد او پيش خدا بنويسد چرا كه آنجا اجرش را بهتر خدا بنويسد چرا كه انجا اجرش را بهتر مي‌دانند در حالي كه همگان مي‌دانند او مريض است اما نسبت به "استاد محمد" بي‌توجهي كردند مگر چند نفر همانند "استاد محمد" داريم كه آشكارا به او جفا كردند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.