صادق در نشست هم‌اندیشی انجمن‌های علمی اقتصادی کشور:

دولت تدبیر و امید دست همکاری به سوی همه مردم ایران دراز می‌کند

مشاور رئيس‌جمهور منتخب با بيان اينکه دولت تدبیر و امید دست همکاری به سوی همه مردم بزرگ ایران بویژه نخبگان جامعه دراز می‌کند، گفت: دولت یازدهم خواهد کوشید تا فرصت‌های مناسب در اختیار نخبگان، انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنفی کشور قرار گیرد تا بتوانند در عرصه‌های تخصصی به حل مشکلات ملت و نظام اسلامی کمک کنند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران نشست هم‌اندیشی انجمن‌های علمی اقتصادی کشور با حضور روسا، نایب رئیسان و اعضای 70 انجمن علمی در زمینه‌های اقتصادی و فنی مهندسی در تالار آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد و بر همکاری تنگاتنگ دولت تدبیر و امید و توجه جدی این دولت به نخبگان برای پیشبرد امور کشور و حل مشکلات فراروی مردم بویژه در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی تاکید شد.  
 
محمدرضا صادق در ابتدای این نشست با تشکر از اعضای انجمن‌های علمی اقتصادی حاضر و اعلام آمادگی آنها برای همکاری با دولت تدبیر و امید گفت: این نوع همکاریها مورد درخواست وتوجه دولت یازدهم است وانشاءالله با قوت و به طور مستمر ادامه خواهد یافت.  
 
وی افزود: در روزهای آینده نشست‌هایی مشابه با دیگر انجمن‌های علمی کشور برگزار می‌شود تا با برقراری ارتباطی دوسویه و نزدیک نقطه نظرهای اعضای این انجمن ها دریافت و در اختیار رئیس‌جمهوری منتخب و دست‌اندرکاران دولت یازدهم قرار گیرد.  
 
صادق تصریح کرد: دولت یازدهم خواهد کوشید تا فرصت‌های مناسب در اختیار نخبگان، انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنفی کشور قرار گیرد تا بتوانند در عرصه‌های تخصصی به حل مشکلات ملت و نظام اسلامی کمک کنند.
 
وی با تجلیل از انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنفی کشور که آمادگی خود را برای همکاری با دولت یازدهم ابراز کرده‌اند، گفت که دولت تدبیر و امید دست همکاری به سوی همه مردم بزرگ ایران بویژه نخبگان جامعه دراز می‌کند.

محمد نهاوندیان نیز در این نشست، رویکرد دولت تدبیر و امید را "توجه جدی به نخبگان همه صنوف " دانست و گفت: مدیریت اجرایی کشور در دولت یازدهم برای حل مشکلات کشور پیوندی دوسویه، قوی و عمیق با نخبگان بویژه انجمن‌های علمی ایجاد می‌کند.  
 
وی افزود: برای مقابله با افراط و تفریط باید گفتمان اعتدال شکل بگیرد و تقویت شود، ونقش مثبت نخبگان در این عرصه قابل تردید و انکار نیست.
 
نهاوندیان با بیان اینکه نخبگان و انجمن‌های علمی هدایتگر ، امیدبخش و شورآفرین هستند نه جانشین مردم، تصریح کرد: مهندسی ارتباط دوسویه و ارتباط مستحکم و مداوم انجمن‌های علمی با مدیریت کشور، کمک به دولت و ملت است.  
 
وی گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور در سال‌های گذشته که به سرمایه اجتماعی کشور لطمه زد این بود که نخبگان بجای اینکه در جایگاه مناسب سکانداری باشند به عقب منتقل شده بودند.  
 
نهاوندیان خاطرنشان کرد: از انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنفی انتظار می‌رود در دولت یازدهم به تولید فکر کاربردی و تقویت پیوندهای اجتماعی برای تجلی خرد جمعی و تجمیع نظرها اهتمام ورزند.  
 
وی تاکید کرد که برای ایجاد تحول و تغییر در کشور بویژه در حوزه اقتصادی نیازمند برقراری و تقویت ثبات، آرامش و ایجاد اعتدال، مشارکت اجتماعی بالا و پایان افراط و تفریط ها هستیم.
 
نهاوندیان اولین توقع از انجمن‌های علمی را تولید فکر کاربردی عنوان کرد و گفت: ما باید آرام آرام ورودی ذهن جامعه را با واقعیت‌ها آشنا کنیم، وضعیت کشور را در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد و مناسبات بین‌المللی با مردم در میان بگذاریم و در این زمینه از روشنفکران و انجمن‌های علمی انتظار بیشتری می‌رود.
 
وی با اشاره به مشکلات کشور در زمینه‌های اقتصادی بویژه تورم ، بیکاری و گرانی افزود: در دولت تدبیر و امید، نظام مشورتی و شورای مشورتی با حضور نخبگان شکل خواهد گرفت.  
 
نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، اظهارداشت: دولت یازدهم در شرایطی مسئولیت اداره کشور را برعهده می‌گیرد که در حوزه اقتصاد، دشوارترین مرحله تاریخ اقتصاد ایران سپری می‌شود.

وی با بیان اینکه بعداز یک حسابرسی ملی باید واقعیت‌های کشور را به اطلاع مردم رساند، تصریح کرد: یقین داریم که مشکلات کشور با برخوردی طبیبانه و همکاری مردم و دیگر دستگاه‌ها با دولت تدبیر و امید قابل حل است و بهترین راهکار آن احیای اعتماد متقابل و تقویت سرمایه‌های اجتماعی است.  
 
نهاوندیان با تاکید به اینکه احساس مردم از تورم فعلی در کشور بیش از رقم‌های اعلام شده است، افزود: در عرصه اشتغال، مطالعات و آمارها نشان می‌دهد مجموعه شاغلین سال 91 حتی از مجموعه شاغلین سال 86 کمتر است.  
 
وی با بیان اینکه برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور صرفا پول بیشتر لازم نیست، تصریح کرد: با وجود بازار بومی و سرمایه گذاری‌ها در پروژه‌های مختلف،عوامل و عناصرغیراقتصادی، ریشه بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی کشور است.  
 
نهاوندیان با تاکید برشکل‌گیری عزم و مشارکت عمومی برای خروج کشور از التهاب اقتصادی و افراط زدگی خاطرنشان کرد: در کنار بیکاری، عدم تحقق رشد بهره‌وری، بالارفتن هزینه مبادله به دلیل تحمیل شرایط تحریمی، گران خریدن‌های گسترده، تاخیر قابل توجه در پرژوه‌های زیربنایی و افزایش هزینه متوسط تحویل پروژه ها را شاهد هستیم.  
 
اکبر ترکان هم با تاکید بر لزوم کمک و همکاری انجمن‌های علمی برای حل مشکلات کشور، گفت: راه بسیار سختی را پیش رو داریم و وضع موجود، خوب نیست، واین واقع نمایی است زیرا وضعیت بدتر از این است.
 
وی با اشاره به " ابهام‌های آماری " در کشور بویژه در زمینه اشتغال افزود : دولت تدبیر و امید همه ظرفیت‌های کشور را برای حل مشکلات مردم بسیج خواهد کرد.  
 
ترکان با انتقاد از برخی اقدامات شتابزده دولت دهم در روزهای پایانی کار این دولت، تصریح کرد: امیدی که بعداز انتخابات ریاست جمهوری در کشور ایجاد شده است، سرمایه اصلی دولت حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی خواهد بود.
 
در این نشست صمیمانه روسا و اعضای انجمن‌های علمی کشور با تاکید بر آمادگی برای همکاری با دولت تدبیر و امید، راهکارهای خود را برای حل مسایل و مشکلات کشور در حوزه اقتصادی تشریح کردند.  
 
توجه به اخلاق، عقلانیت و عشق ورزیدن به مردم، کاهش فاصله بین علم با توسعه، توجه به اتاق‌های فکر در جامعه، اختصاص سهمی از رشد اقتصادی به حوزه های فناوری، توجه به مدیریت انرژی، متمرکز شدن شورای عالی انرژی در ساختار ریاست جمهوری، توجه به تکنولوژی‌های نوین و کنار گذاشتن اقتصاد سیاسی و توجه به زیرساخت‌های اقتصادی از جمله راهکارهایی بود که اعضای انجمن‌های علمی کشور بیان کردند.
 
اعضای انجمن‌های علمی کشور همچنین با تشریح مشکلاتی که در سالهای اخیر با آنها مواجه بوده اند، بر تغییر در ساختار وزارتخانه‌های ادغام شده، تاکید بر نقدپذیری مسوولان، احیای اعتماد عمومی، عمل بر مبنای برنامه، کاستن از هزینه‌های دولت، ساماندهی نظام بانکی، تولید فکر کاربردی، توجه به اقتصاد غیردولتی، استفاده از ظرفیت نخبگان و انجمن‌های علمی، پرهیز از شعاردادن و مبارزه با تبعیض و فقر تاکید کردند.  
 
درپایان این نشست نهاوندیان اعلام کرد تمامی مباحث مطرح شده توسط 22تن ازاساتید حاضر در نشست که به نمایندگی از سوی انجمن‌های علمی متبوع وشرکت کنندگان ارایه شد، درقالب مناسب جمع بندی وبرای بهره‌برداری مناسب دولت یازدهم در اختیار قرار می گیرد و این نوع نشست ها نیز استمرار خواهد یافت.  
 
یکی از اعضای انجمن های علمی کشور اظهارداشت: برخی دولت های قبلی معمولا قبل از انتخابات ریاست جمهوری تلاش می کردند با انجمن های علمی ارتباط برقرار کنند اما دولت حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحانی بعداز انتخابات فراخوان همکاری داده است و این رویکرد امید را در کشور و میان اعضای انجمن های علمی کشور افزایش داده است.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار