"ریچارد جواد حیدریان" تحلیلگر "هافینگتون پست" در مقاله جدید خود ضمن اشاره به حماسه سیاسی اخیر ایرانیان و پیروزی "حسن روحانی" با اذعان به پیروزی "نظام اسلامی" در حماسه سیاسی اخیر به آینده مذاکرات هسته ای ایران و غرب ابراز امیدواري کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست، نویسنده مقاله با ابراز خوش بینی در مورد آینده تعامل جمهوری اسلامی ایران و آمریکا می نویسد "نامه 131 نفر از نمایندگان آمریکایی به "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا و دعوت وی به تعامل با رییس جمهور جدید ایران نقطه عطفی در تاریخ آمریکا محسوب می شود چرا که نشان می دهد آمریکایی ها از موضع خصمانه خود در قبال ایران در حال عقب نشینی هستند. این گروه از نمایندگان آمریکایی خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران شده اند و آنان همچنین طرح مسائل مورد مناقشه میان دو کشور در روند تعامل مستقیم را ضروری دانسته اند و اظهار داشته اند که شرایط مذاکرات هسته ای را بایستی برای نیل به نتیجه مطلوب مساعدتر ساخت. بنظر می رسد که ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 هر دو مشتاق به از سرگیری مذاکرات هسته ای پس از برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران هستند." 

نویسنده در ادامه معتقد است که خلق "حماسه سیاسی" ایرانیان پاسخی از جانب ملت ایران به "فتنه گرانی" بود که در انتخابات سال 88 قصد ایجاد بلوا داشتند و همچنین پیروزی های مداوم دلاورمردان ایرانی در عرصه های ورزشی را نشانه ای از روحیه و انگیزه آنان از شرکت در مسابقات و متاثر از موفقیت حماسه سیاسی دانسته است و در این باره افزوده است "پیروزی روحانی نوید بخش تلاش در جهت حل موضوع برنامه هسته ای ایران و ادامه مذاکرات با کشورهای غربی است. همچنین این موضوع نوید بخش بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایران است. پیروزی روحانی نمادی از پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران بود. در این میان فتنه گرانی که سعی داشتند تا "مشورعیت" نظام را پس از انتخابات 88 و با اقدامات خود مخدوش شده نشان دهند اینک شکست شان مشخص شد. میلیون ها ایرانی پس از اعلام نتایج انتخابات در خیابان ها به شادی پرداختند. پس از آن پیروزی های مداوم ورزشی ای بود که از آن تیم ملی ایران در رشته های مختلف می شد که از جمله آنها می توان به راهیابی شگفت انگیز تیم ملی فوتبال ایران به مسابقات جام جهانی سال 2014، پیروزی تیم ملی والیبال ایران در مقابل تیم های قدرتمندی چون ایتالیا، کوبا و آلمان و پیروزی تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات "ویلیام جونز" امسال در مقابل تیم بسکتبال آمریکا اشاره کرد." 

نویسنده در ادامه با ابراز خوش بینی می افزاید "اظهارنظر "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس در این باره که "دولت جدید ایران می تواند پاسخی جامع به پیشنهادات کشورهای عضو گروه 1+5 ارایه دهد و همکاری هایش با آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش دهد" نشانه ای از آن است که ظرفیت های گسترده ای برای ایجاد تغییر تحت زمامداری دولت روحانی وجود دارد. اکنون دولتهای غربی با دولتی جدید در ایران مواجه اند که از مشروعیت کامل مردمی برخوردار است. اکنون زمان آن فررسیده که غربی ها با کاهش تحریم ها و احترام به غرور ملی ایرانیان از فرصت باورنکردنی پیش آمده برای حل مشکلات خود با برنامه هسته ای ایران استفاده کنند و با بهبود روابط ایران و غرب به تقویت امنیت منطقه ای و صلح بین المللی کمک نمایند. به همین خاطر است که دولت اوباما می بایستی به طور جدی تعامل مستقیم با تهران را مدنظر قرار دهد و نه تنها در زمینه هسته ای بلکه برای موضوعات دیگر مورد مناقشه ایران و آمریکا در طول سه دهه گذشته نیز بایستی به صورت گام به گام قدم های مهمی را بردارد. برای مقال می توان به لزوم استراتژی مشابه دولت "ریچارد نیکسون" رییس جمهور پیشین آمریکا در قبال دولت مائو در چین اشاره کرد که پس از چهار دهه تخاصم موفق شد تا به عادی سازی روابط میان دو کشور بپردازد. با این حال در این میان مواردی هستند که بایستی حل شوند یکی از آنها تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران است که ملت و دولت ایران آن را جنگ اقتصادی از جانب کشورهای غربی علیه خود می دانند." 

نویسنده مقاله در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد حق مسلم هسته ای کشورمان به غربی ها گوشزد می کند که ایران در زمینه برنامه هسته ای خود حاضر به تسلیم و امتیازدهی نیست و در این باره می افزاید "توجه تمام یرهبران قدرتهای غربی و رسانه های آن کشورها به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه برنامه هسته ای ایران معطوف شده است. ایشان در زمان انجام مذاکرات هسته ای آلماتی 2 در فرمایشات خود فرمودند که موضوع هسته ای در مذاکرات تنها در صورتی حل خواهد شد که غربی ها اسلحه را از روی ایران بردارند چرا که "فشار و تحریم" نمی تواند در کنار یکدیگر باشند. ایشان به صراحت فرموده اند که ایران در زمینه برنامه هسته ای خود حاضر به تسلیم و دادن امتیاز نیست و هرگونه توافقی بایستی دوجانبه باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که خواستار احترام گذاشتن کشورهای غربی به حق غنی سازی اورانیوم توسط آن کشور است چرا که این موضوع منطبق با اصول پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) می باشد و ایران نیز در آن پیمان عضویت دارد." 

نویسنده با اشاره به تجربیات مفید رییس جمهور منتخب کشورمان در عرصه دیپلماتیک می افزاید "روحانی در دورانی که مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در موضوع هسته ای بود به "جک استراو" وزیر امور خارجه انگلیس از "غرور ملی" ایرانیان در مورد برنامه هسته ای شان گفت و اظهار داشت که ایرانیان هرگز بر سر این موضوع کوتاه نخواهند آمد. اخیر نیز "فرانسوا اولاند" رییس جمهور فرانسه از حضور روحانی روحانی در کنفرانس صلح سوریه استقبال کرد. شواهد نشان می دهند که رییس جمهور منتخب ایران با تجربیاتی که در عرصه دیپلماتیک دارد می تواند تغییرات مثبتی را در استراتژی ایران در مسیر مذاکرات هسته ای ایجاد کند. باید توجه داشت که پیروزی روحانی در مذاکرات هسته ای پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. دولت اوباما بایستی بداند که لازم است تا از فرصت پیش آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کند." 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار