به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد
اين روشن است كه بندر خشك در صورت فعال شدن بر روانسازي شبكه حملونقل و
توسعه امور ترانزيتي تاثير خواهد داشت. همزمان با افزايش روزافزون تقاضاي حمل بار با
كانتينر و نيز توجه جدي به كانتينري شدن شبكه جابهجايي كالا، با وجود تامين
زيرساختهاي مناسب، اينك با چالشهاي عمدهاي مواجه است. امروزه ديگر، كشتيهاي
بزرگ اقيانوسپيما متعلق به لاينرهاي جهاني، خود به تنهايي حامل هزاران كانتينر پر
از بارند، كه بايد در نخستين فرصت تخليه شوند و با كمترين هزينه به بازارهاي مقصد
انتقال يابند. هرچند كمبود فضاي كافي دپوي كانتينر در پايانههاي بندري، مشكل اصلي
بندرهاي تجاري به حساب ميآيد، اما بروز ترافيك مربوط به تردد وسائط نقليه سنگين
در مسيرهاي ورودي و خروجي بنادر، معضلي است كه علاوه بر كند كردن جريان عادي جا بهجايي
بار، تهديدي جدي در سلامت محيطزيست است.
تاسيس نخستین بندر در خشكي
در پي اين تصميم براي روانسازي امور صادراتي، وارداتي و ترانزيتي كشور، مقرر شد گمركات در بندرهاي خشك مستقر شوند. بهترين موقعيت براي تاسيس بندر استان يزد بود. يزد در مركز ايران است و مركز ثقل كريدور شمالي، جنوبي، شرقي و غربي كشور به حساب ميآيد. اين استان مركز راهآهن كشور و بزرگترين چهارراه مواصلاتي است. مجوز ايجاد بندر خشك يزد در زميني به وسعت 700 هكتار در كيلومتر 20 جاده يزد مهريز بهعنوان پروژهاي ملي و پيش از يك سال پيش آغاز شد. بندر خشك پايانهاي تركيبي است كه به بندري ساحلي متصل است. تجهيزات لازم براي مواجهه با تردد ناشي از چندين شيوه حملونقل اعم از جادهاي، ريلي و هوايي در طراحي آن در نظر گرفته شده است و مردم ميتوانند كالاهايشان را با استفاده از اين شيوههاي مختلف با آن ارسال كنند يا از آن تحويل بگيرند. علاوه بر خدمات پايهاي، خدماتي نظير انبارسازي كالا، نگهداري از كانتينرهاي خالي، تعميرات كانتينر، امور گمركي و ترخيص و پشتيباني كالا نيز در بنادر خشك ارائه خواهد شد
مهمترين هدف راهاندازي بندر خشك در يزد، كاهش استفاده از اراضي حاشيه ساحل، افزايش كارايي حملونقل، بهبود وضعيت زيرساختهاي مرتبط با حملونقل، افـزايـش سرمايهگذاري مستقيم كشورهاي خارجي و تـسـريـع توسعه اقتصادي و يكپارچهساز لجستيكي مناطق داخلي كشور است. همچنين موقعيت ممتاز يزد در كريدورهاي حملونقل ايران و موقعيت ممتاز ايران در كريدورهاي حملونقل بينالمللي، برخورداري از سطح استاندارد بالا در حوزه عمليات ناوبري و هوانوردي فرودگاه يزد، قرار گرفتن يزد در محل استثنايي تقاطع 6 راه ريلي كشور و وجود منطقه ويژه اقتصادي در استان و مجاورت منطقه با ريل سراسري كشور، از اهداف راهاندازي بندر خشك در استان يزد است.
بندر خشك، پايانهاي تركيبي
نماينده يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي به تهران امروز گفت: «بندر خشك يزد پايانهاي تركيبي در پس كرانه است كه به بندرهاي ساحلي از جمله بندر شهيد رجايي استان هرمزگان متصل است و تجهيزات لازم و كـافـي بـراي مواجهه با تردد ناشي از چندين شيوه حملونقل جادهاي، ريلي و هوايي در آن در نظر گرفته شده است و مشتريان ميتوانند كالاهايشان را با استفاده از تجهيزات و شيوههاي مختلف حملونقل ارسال كنند يا تحويل بگيرند.» «محمدصالح جوكار» ادامه داد: «اين بندر در حال آمادهسازي است و تا امروز زمين آن خريداري شده و مجوزهاي آن صادر شده است. اعتبارات آن نيز از سوي بخش خصوصي تامين شده است و همين بخش نيز در عمده كارهاي اين طرح مشاركت دارند.» اين نماينده يزد اضافه كرد: «نكتهاي كه وجود دارد گمرك در كنار ساز وكار اداري از كنار اسكلهها منتقل شده است و ديگر كالاها كنار دريا نميمانند. اين امر از هزينههاي اضافي جلوگيري كرده است و امنيت كالاها را بالا ميبرد. اين بارها از انبارهايي كه در اين مكان موجود است استفاده ميكنند و سپس ترخيص ميشوند.» هماكنون در كشورهاي بسياري از جمله آمريكا، برزيل و كانادا در قاره آمريكا، اسپانيا، ايتاليا، آلمان، بلژيك، دانمارك، سوئد، فرانسه، فنلاند و هلند در اروپا، استراليا و زلاندنو در اقيانوسيه، امارت متحده عربي، پاكستان، فيليپين، كامبوج و هندوستان در آسيا و تانزانيا، سوازيلند و غنا در آفريقا انواع مختلفي از بندرهاي خشك راهاندازي شده است و نقش مهمي در بهبود و توسعه وضع حملونقل كالا و به ويژه كالاي كانتينري دارد. بايد ديد با راهاندازي بندر خشك در يزد به شبكه حملونقل كشور كمك خواهد شد يا خير و گرچه بخش خصوصي حامي اين طرح است اما همكاريهاي دولت بيشك به سرعت اين راهاندازي كمك خواهد كرد/س