سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) گفت:ايران از اول سال ميلادي امسال تا كنون (ماه ژوئيه) ۱۱هزار و ۸۸۶ مقاله در موسسه اطلاعات علمي(Institute for Scientific Information) ISI به ثبت رسانيده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، جعفر مهراد در شيراز بیان کرد: همچنين ايران در ماه ژوئن سال ميلادي امسال ۹ هزار و ۵۸۶ مقاله و در ماه مي هفت هزار و۸۳۴ مقاله در این موسسه به نام خود به ثبت رسانده است.
مهراد افزود: ايران عملكرد علمي خود را توسعه و ارتقا بخشيده و اين افزايش تقريبا با كشور تركيه در حال رقابت است.
وي گفت: درمدت ياد شده تركيه موفق به توليد ۱۲ هزار و ۲۱۰ مقاله در مجلات معتبر بين المللي شده و اين ارقام، ايران و تركيه را به ترتيب در جايگاه ۲۰ و ۱۹ توليد علم جهان قرارداده است.
وی ادامه داد: در بين كشورهاي توليد كننده علم و از قاره آسيا چين با توليد ۱۰۹هزار و ۵۸۳ مقاله ، هندوستان با ۲۶ هزار و ۶۸۵ مقاله، كره جنوبي با ۲۴ هزار و ۸۲۶ مقاله و تايوان با ۱۴ هزار و ۲۹۸ مقاله از ايران و تركيه پيشي گرفته اند و رتبه اين كشورها به ترتيب در مكان هاي دوم ، يازدهم ، دوازدهم و پانزدهم است.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) گفت: اگر چه ايران در مدت مورد اشاره در رتبه ۲۰ جهان قرار دارد، اما بايد توجه داشت كه كشورهاي پيشرفته ديگري مانند بلژيك، دانمارك، اتريش، نروژ، سنگاپور و فنلاند به لحاظ توليد علم بعد از جمهوري اسلامي ايران قرار دارند.
مهراد بیان کرد: در بين ۳۰ كشور برتر توليد كننده علم بر اساس مستندات ISI، به جز كشورهاي تركيه و ايران هيچ كشوري از كشورهاي اسلامي وجود ندارد و ايران و تركيه از نظر توليد علم در راس كشور هاي منطقه و اسلامي قرار دارند.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) افزود: سهم درصد توليدات ناخالص داخلي كه به تحقيق و توسعه اختصاص داده مي شود در مقايسه با ساير كشورها اندك است و ضروري است كه دولت يازدهم براي اين موضوع مهم چاره انديشي كند.
وي ادامه داد: حفظ جايگاه كنوني ايران و همچنين رقابت بيشتر با كشورهاي توليد كننده علم ، مستلزم توجه جدي دولت به امر پژوهش است./س

برچسب ها: ثبت ، علمی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.