کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی همواره یکی از اصلی‌ترین مواریث فرهنگی در طول تاریخ، نسل‌ها و فرهنگ‌های ملل مختلف بوده است.

سید محمد عبودزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اظهار داشت: در سال‌های اخیر اهمیت به توسعه، آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از نکات حائز اهمیت بوده و سازمان‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این مهم توجه ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی، صنعت شگرفی که نه تنها میراثی گرانبها را با خود به همراه دارد؛بلکه دارای فرصت‌های مهم اشتغا‌ل‌زایی، کارآفرینی، صادرات و ارزآوری است.

کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی بیان داشت: صنایع دستی و هنرهای سنتی، هنری که ظرافت و دقت در آن بسیار بالاست و قلم و چکشی ظریف، اثری بی‌بدیل را خلق می‌کند، خلق آثار بسیار زیبا که در مجموعه کارهای هنرجویان و هنرمندان اراکی مشهود است.

عبودزاده افزود: مواد اولیه قلم‌زنی غالباً از مس و نقره تهیه می‌شود که بر روی قیر که استحکام‌دهنده اصلی هنر قلم‌زنی است پوشش می‌دهند و البته این قیر تا پایان کار قلم‌زنی بر روی این اثر هنری باقی می‌ماند و سپس هنرجویان و هنرمندان آن را از اثر خلق شده جدا کرده و دوباره قیر جدا شده را به منظور آب شدن جهت آماده‌سازی اثر بعدی آماده می‌کنند.

وی اذعان کرد: هنرمندان به فراخور روحیات و سلایق خود موضوعات متعددی چون آیات قرآن کریم، آیت‌الکرسی، تصاویر شهدا و مفاخر، همچنین نقوش اسلامی، اسلیمی و سنتی را انتخاب می‌کنند که از طرح‌های پرطرفدار هنرمندان و مشتریان صنایع دستی است.

کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالای صنایع دستی، ایران را به کشوری صاحب سبک تبدیل کرده است، بیان داشت: توجه به صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌تواند در راستای تحقق حماسه اقتصادی نقش مؤثری داشته باشد.

عبودزاده به راه‌های تحقق شعار حماسه اقتصادی در مبحث صنایع دستی اشاره کرد و متذکر شد: تهیه هدایای سازمان‌ها و ادارات، هدایای شخصی و مناسبت‌های مختلف مانند روز معلم، روز مادر، تجلیل و... که سالانه میلیون‌ها بلکه میلیاردهاصرف خرید هدایا می‌شود،برپایی نمایشگاه‌های متعدد به منظور آشناییآحاد مردم و خرید صنایع دستی اصیل، فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی،اعم از راه اندازی کارگاه‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه‌ها، صادرات صنایع دستی، ظرفیت بالا و تنوع بسیار به منظور بازدید گردشگران داخلی خصوصا تورسیم می‌تواند، صنایع دستی و هنرهای سنتی را به جاذبه‌ای ارز‌آور و با سود بسیار بالا تبدیل کند.

وی با اظهار امیدواری از اینکه روزی برسد که در ایران هیچ صنایع غیرایرانی در کشور خرید و فروش نشود، ابراز داشت: پرورش مشاهیر و چهره‌های برجسته در این حوزه و بهرمندی از ظرفیت سازمان جهانی یونسکو که طی سال‌های اخیر آثار متعددی از سراسر کشور موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده‌اند و استفاده از نمادهای آیینی اقوام و عشایر کشور در صنایع دستی و آموزش به منظور عموم مردم جهت جلوگیری از منسوخ شدن هنرهای سنتی و صنایع دستی اصیل در شهرهای مختلف کشور نیز از دیگر راهکاریی است که می‌تواند علیرغم حفظ و گسترش فرهنگ در حوزه صنایع دستی کشور، تحقق حماسه اقتصادی را سرعت بخشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.