کسب موفقیت در رفع لرزش خطوط لوله ورودی و خروجی الکتروکمپرسورهای شرکت نفت و گاز گچساران موجب خودکفایی متخصصان این شرکت در این زمینه شد.

 به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران در گچساران، پس از آنکه ایستگاه تقویت فشار گاز "بینک" دراسفندماه سال 83 در مساحتی به طول 67 هزار مترمربع با ارتفاع 20متر از سطح دریا راه اندازی شد، مشکل عمده ای در ان بوجود آمد که رفع آن با گذشت چند سال از افتتاح این طرح با همفکری متخصصان شرکت نفت و گاز گچساران میسر شده است.

لرزش کمپرسورهای این واحد تقویت فشار گاز که موجب وارد کردن خسارات مالی زیادی به این شرکت شده بود متخصصان را برآن داشت تا با استفاده از تجربیات شرکت سازنده آن که یک شرکت خارجی بود این ایراد را رفع کنند.

پس از رایزنی های صورت گرفته و بررسی های مجری پروژه و شرکت سازنده کمپرسورها، اقدامات انجام شده به گونه ای نبود که بتواند مشکل لرزش روی نوسانگیر خروجی کمپرسور را حل کند و حتی این لرزش ها موجب شده بود روزانه پیچهای پایه های کمپرسور در اثر لرزش شکسته شود.

متخصصان شرکت نفت و گاز گچساران اقدام به انعقاد قراردادی با یک شرکت داخلی برای بررسی این مشکل کردند که هزینه مطالعه و اجرای این طرح توسط این شرکت داخلی بیش از سه میلیارد تومان برآورد شد.

این در حالی است که هزینه اجرا و نصب این واحد تقویت فشار بالغ بر 150 میلیارد ریال اعتبار ریالی و 18 میلیون دلار اعتبار ارزی بوده و صرفه جویی سه میلیاردی در این پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

بر این اساس متخصصان شرکت نفت و گاز گچساران خود دست به کار شده و با ساخت قطعه ای در کارگاههای این شرکت، علاوه براینکه این مشکل را حل کردند، موجب صرفه جویی سه میلیارد تومانی نیز شدند.



مدیر پروژه رفع لرزش این کمپرسورها به خبرنگار مهر گفت: در جهت رفع نقص این کمپرسورها کارگروهی متشکل از متخصصان شرکت نفت و گاز گچساران تشکیل شده و پس از نشست های متعدد این کارگروه توانست راهکارهایی را برای رفع نقص این کمپرسورها به کارگیرد.

علی قاسمی افزود: پس از تشکیل کارگروه در آبان ماه سال 91 اصلاحیه هایی بر روی کمپرسوها با ایجاد صفحات اختلاف فشار (RO ) صورت گرفت.

قاسمی با بیان اینکه این صفحات اختلاف فشار در کارگاه مرکزی شرکت نفت و گاز گچساران و به همت متخصصان اداره نگهداری و تعمیرات این شرکت ساخته شده است، بیان داشت: با این ابتکار متخصصان داخلی شرکت نفت و گاز گچساران صرفه جویی اقتصادی معادل بیش از سه میلیارد تومان  را در سال حماسه اقتصادی نصیب شرکت کردند که در نوع خود کم نظیر است.

این مسئول افزود: ایستگاه تقویت فشار گاز بینک از ایستگاه مهم شرکت نفت و گازگچساران است که از سوزاندن روزانه 13 میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می کند.

قاسمی همچنین تامین بخشی از خوراک مجتمع گاز و گازمایع 1300 گچساران و تزریق گاز به مخزن "بی بی حکیمه" به منظور جلوگیری از افت فشار مخزن و همچنین جلوگیری از آلودگیهای زیست محیطی را از مهمترین فواید این ایستگاه تقویت فشار عنوان کرد.



وی افزود: عملیات تراکم در ایستگاه تقویت فشار گاز بینک دارای سه ردیف کمپرسورهای رفت و برگشتی است که طبق طراحی دوردیف فعال و یک ردیف به عنوان یدک است.

مدیر پروژه این طرح انجام این پروژه را حاصل یک تعامل گروهی عنوان کرد و افزود: همکاری اعضای این کارگروه به نام های " رحمان چهارده چریک" ، "منصور خدادادی "، "مرتضی یزدانپرست" و"حمزه صبری" در بررسی و رفع نقص این دستگاه نقش بسزایی داسته و شایسته قدردانی هستند.

قاسمی یادآور شد  شرکت نفت و گاز گچساران با داشتن متخصصان متعهد و آگاه تاکنون توانسته در بسیاری از زمینه های فنی وعملیاتی از خودکفایی لازم برخوردار باشد.

وي گفت : ایستگاه تقویت فشار بینک یکی از تاسیسات نفتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است که در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی شهرستان گناوه در کنار سواحل خلیج فارس واقع شده است./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.