وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ارتش افغانستان برای تضمین امنیت در آن کشور بیش از پیش توانا شده است ولی حتی پس از خروج نیروهای آمریکا از آن کشور در اواخر سال 2014 به حمایت بین المللی نیاز دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پنتاگون در گزارشی که دو بار در سال برای ارائه به کنگره منتشر می شود، پیشرفت های نیروهای ارتش افغانستان در اجرای عملیات ایمن سازی مناطق مختلف آن کشور و مبارزه با شورشیان طالبان را بر شمرد ولی در عین حال گفت : تا زمانی که ابعاد دقیق و ساختار حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان پس از سال 2014 مشخص نشود، تضمین این که این پیشرفت ها همیشگی و دائم هستند، کاری دشوار است؛ ارتش افغانستان در حال حاضر تقریبا توانایی اجرای همه گونه عملیات رزمی را دارد و مناطق پر جمعیت این کشور بیش از پیش ایمن شده اند ولی برای مقابله با خطر همیشگی حضور طالبان، این ارتش تا پایان زمان ماموریت نیروهای کمک به برقراری امنیت در افغانستان (ایساف) در دسامبر 2014، همچنان به حمایت نظامی و کمک نیاز دارد؛ پس از این تاریخ نیز ارتش افغانستان همچنان به کمک هایی در زمینه آموزش، مشاوره و حمایت های مالی برای برطرف کردن ضعف های خود نیاز خواهد داشت.
 
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است تا پایان سال 2014 به حضور نظامی نیروهای کشورش در افغانستان پایان دهد و دولت آمریکا هم در مورد باقی ماندن تعداد اندکی از نیروهای این کشور در افغانستان با دولت کابل گفتگوهایی داشته است.

پنتاگون در گزارش خود که روز سه شنبه منتشر شد، افزود: باراک اوباما همچنان همه گزینه های ممکن را در این زمینه بررسی می کند و قرار است در مورد ابعاد نیروی نظامی که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان باقی بماند، تصمیم گیری کند.

به نظر مي رسد طالبان شکست نخورده است. استمرار حملات طالبان به اهداف مهم در سراسر افغانستان مويد همين مسئله است. طالبان همچنان قوي است و سازماندهي دارد. حتي ژنرالهاي بلندپايه آمريکا در واشنگتن و کابل به اين مسئله اذعان دارند. مردم افغانستان مي گويند حضور نظاميان خارجي سبب قدرت  گرفتن طالبان شده است زيرا بهانه اي براي اقدامات آنها عليه نظاميان خارجي بوجود آورده است.

 مردم افغانستان مي گويند آمريکا درمقابل طالبان شکست خورده و نتوانسته است نيروهاي طالبان را مناطق شرقي و جنوبي افغانستان بيرون براند و مرز افغانستان با پاکستان را از عناصر طالبان پاکسازي کند. افغانها مي گويند اگر توافق نامه امنيتي دوجانبه کابل و واشنگتن امضاء شود اين وضع در افغانستان ادامه خواهد يافت. استمرار فعاليت پايگاههاي نظامي آمريکا درافغانستان سبب تشديد اقدامات طالبان مي شود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار