پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي به قلم بن عزيز با عنوان جنگ آمريکا عليه آثار هنري و ميراث فرهنگي سوريه ، نوشت:محاصره سوريه - که محاصره زندگي مردم سوريه است نه محاصره تسليحاتي - به قلب حيات فرهنگي، تاريخي و اجتماعي اين کشور رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اين سياست بخشي جدايي ناپذير از تهاجمي شده است که به رهبري آمريکا برضد سوريه  و برضد يکپارچگي جهان عرب آغاز شده است. منطقه پرواز ممنوع، استفاده گازهاي سمي، وجود چريک هاي خارجي و کشتار فرقه اي موضوعاتي هستند که امروز مي توان از آنها براي توصيف سوريه استفاده کرد. البته همه اين مسايل به سوژه هاي بسيار خوبي براي سريالهاي تلويزيوني و بحثهاي سياسي مردم سوريه تبديل شده اند اما هدف آمريکا فراتر از اينها است. 
پيش از اين رمضان سوژه اي بسيار مناسب براي سريال سازي در سوريه به شمار مي رفت اما اکنون که سوريه دچار درگيري هاي شديد داخلي است، مسايل مهم ديگري چهره مشکلات اجتماعي مردم سوريه را مي سازد و به نظر مي رسد تلاشهاي گسترده اي براي ايجاد مشکلات جديد دور مردم سوريه و  دور کردن آنها از آرمانهاي اصلي جهان عرب آغاز شده است. 
تهاجم آمريکا به اقتصاد سوريه تقريبا همه بخشهاي اين کشور را هدف قرار داده است، آمريکا پخش توليدات تلويزيون سوريه را از ماهواره هاي بين المللي قطع کرده است و اين اقدام تقريبا موجب قطع دسترسي جهاني به توليدات تلويزيوني اين کشور شده است. 
در پي اين اقدام، حمايت مالي کشورهاي حوزه خليج فارس از زيرساخت هاي برنامه سازي سوريه قطع شد و پس از آن توليد کنندگان، مشتريان و توزيع کنندگان سريال هاي تلويزيوني سوريه از اين کشور فاصله گرفتند. 
طي يک دهه گذشته صنعت سريال سازي سوريه تبديل به مرکزي عمده براي توليد برنامه هاي باکيفيت تلويزيوني شده بود. توليدات اين کشور با تحسين سراسر جهان عرب روبرو و  تبديل به رقيبي جدي براي سريالهاي مصري شده بود. 
اين آثار و نيز ديگر آثار برجسته هنرمندان سوري طي سالهاي اخير از محبوبيت وشهرت بسيار بالايي برخوردار شده بودند با اين حال درگيري هاي مسلحانه سالهاي اخير توليد هنري در اين کشور را تقريبا متوقف کرده است و صدها هنرمند مستعد از جمله بازيگران، طراحان، موسيقيدان ها و تکنسين هاي سوري اکنون بيکار شده اند. 
اکنون بسياري از آنها براي جستجوي کار به خارج از اين کشور مهاجرت کرده اند. 
با اين حال اگرچه اقدامات کشورهاي عرب حوزه خليج فارس به ويژه عربستان و امارات پيامدهاي عمده اي براي اقتصاد سوريه داشته است، هدف واقعي ضربه زدن به جايگاه فرهنگي و ايدئولوژيکي اين کشور در منطقه است. 
کارشناسان جهان عرب همگي اذعان دارند که توليدات هنري سوريه از نظر اصالت و ايدئولوژي بي رقيب است. جايگاه سوريه در تحقيقات تاريخي و زبان عربي در جهان عرب شناخته شده است و در آثار هنرمندان اين کشور فراي ارزشهاي فرهنگي ، ادبي  و فني، ايده آلهاي سياسي جهان عرب از جمله آرمان فلسطيني نيز ديده مي شود. 
سريالهاي سوري مايه فخر جهان عرب است و ارزش هاي مطرح شده در آن کمتر در توليدات ديگر کشورهاي عرب ديده مي شود. علت اصلي وضعيت دشواري که صنعت سريال سازي سوريه با آن روبرو است اين است که اين توليد ها حاوي ارزشهايي است که غرب به شدت در تلاش براي حذف آنها است. به نظر مي رسد که آمريکا در اقدامات خصمانه خود بر ضد سوريه اين مسئله را فراموش نکرده است. 
همزمان سريالهاي ساخت ترکيه که به زبان عربي ترجمه مي شود اين روزها شبکه هاي تلويزيوني جهان عرب را تسخير کرده است. تمرکز اين سريالها محدود به مسايل عشقي و اختلافات خانوادگي است و حواس جهان عرب را از ارزشهاي واقعي خود دور کرده است. 





برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار