رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پیشنهاد کمیسیون کشاورزی به دولت این است که در برنامه‌ای 10 ساله، هر سال یک میلیارد دلار از منابع کشور به تقویت عملیات آبخیزداری اختصاص یابد تا شرایط حاد آب‌های زیرزمینی دشت‌های کشور ترمیم شود.

 

رجایی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود : با توجه به خشکسالی‌های اخیر ادامه این روند به شدت نگران‌کننده بوده و جبران بیلان منفی آب‌های زیرزمینی و تقویت زیرساخت‌های منابع آبی نیازمند برنامه‌های هدفمند و دقیق است.

وی گفت : یکی از راهکارهای جبران افت منابع آب، فراهم آوردن فرصت جذب روان آب‌های سرگردان به سفره‌های زیرزمینی از طریق عملیات آبخیزداری و آبخوان داری است که مطالعات آن در کشور انجام شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود : از دیگر راهکارهای مؤثر در جبران افت سطح آب‌های زیرزمینی، اجرای پروژه باران افزایی در مناطق بحران زده است که تحقیقات پایه آن توسط وزارت نیرو ازطریق مطالعات باروری ابرها در چند استان درحال اجراست، اما این روش هزینه‌های سنگین دارد.

رجایی گفت : خشکسالی‌های چند سال اخیر در کشور با خسارات بسیاری در حوزه زیست محیطی، کاهش تولیدات کشاورزی و درآمدهای پایه بهره‌برداران و روند رو به رشد گرما، بیابانی شدن اراضی، کم آبی و پدیده ریزگرد همراه است که از علل عمده آن قرار گرفتن بر کمربند خشکسالی و تاثیرات جهانی آب و هوا و دلیل دیگر بی‌توجهی به موضوعات زیست محیطی، صنعتی شدن بی‌ضابطه و فشار بیش از حد به منابع آب کشور است.

وی گفت : با توجه به ریسک بالای خشکسالی در حوزه کشاورزی امسال با پیشنهاد دولت ، مجلس یک‌ هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در اختیار صندوق بیمه گذاشته تا به موقع خسارات بهره‌برداران جبران شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.