روستای بشکان که چندی پیش حکایت کم‌آبی و تنگنای مردم آن بر سر زبانها بود این روزها سفره‌دار خان گسترده مرتضی علی (ع) است و تاکنون بیش از 4هزار روزه‌دار مهمان مولای متقیان، حضرت علی (ع) شده‌اند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

روستای بشکان با جمعیتی بالغ بر 220 نفر سکنه ثابت و بیش از 650 نفر جمعیت فصلی، در فاصله 110 کیلومتری شهر بافق قرار دارد.

جمعیت این روستا در دهه اول ماه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا از مرز 2هزار نفر هم فراتر می‌رود.

این روستا در مدت اخیر به دلیل قطع مکرر آب آشامیدنی مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشت و مردم آن واقعا در سختی به سر می‌بردند اما این سختی‌ها سبب نشد آنها سنت هر سال خود را در گشودن سفره افطار مرتضی علی (ع) از یاد ببرند.

این سفره به برکت صاحب همین ایام گشوده شد و تاکنون 4هزار نفر بر سر خان یتیم نواز کوفه مهمان شده‌ و روزه خود را به عشق مولا و مقتدای خود، حضرت علی (ع) افطار کردند.

حسین رشیدی، مسئول هیئت امنای مسجد جامع بشکان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: اجرای طرح سفره مرتضی علی (ع) از ماه مبارک رمضان سال قبل و سال جاری در این روستا اجرا شده و در این قالب اجرای این طرح تاکنون بیش از 4هزار و 200 روزه‌دار اطعام شده‌اند.

وی ادامه داد: این طرح با همت خیّران ساکن محل و کمک مالی نیکوکاران بشکانی مقیم شهرهای دیگر در ماه مبارک رمضان در این روستا اجرا می‌شود.

رشیدی تصریح کرد: گرچه هوای روستا نسبت به شهر کمی خنک‌تر است اما روزه‌داران در صحرا زیر تابش آفتاب سوزان کار می‌کنند و این امر روزه‌داری آنها را دو چندان و ثواب افطار دادن به آنها را چندین برابر می‌کند.

مسئول هیئت امنای مسجد بشکان ادامه داد: گرمای هوا در صحرا به قدری زیاد است که برخی از روزه‌داران از شدت تشنگی و خشکی دهان، تا بعد از افطار قدرت تکلم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم روزه‌دار پس از انجام کارهای کشاورزی مجبور به پخت و تهیه افطاری نباشند، این طرح خداپسندانه برای رفاه حال روزه‌داران در این روستا اجرایی شد.

حسین موسوی، عضو دیگر هیئت امنای این مسجد هم گفت: از دو ماه مانده به ماه مبارک رمضان، چند نفر از اعضای این هیئت برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و جنسی خیران بسیج و فعال می‌شوند.

وی که سرآشپز و مسئول تدارکات این طرح نیز به شمار می‌رود، عنوان کرد: در کنار مهدیه روستای بشکان، آشپزخانه‌ای نسبتا بزرگ با تمام امکانات ساخته و آماده شده و طبخ غذای افطاری در این آشپزخانه انجام می‌شود.

موسوی تعداد دست‌اندرکاران تهیه و پخت افطاری را 10 نفر اعلام و بیان کرد: از ساعت چهار بعد از ظهر این افراد کار خود را آغاز می‌کنند تا هنگام اذان مغرب، غذای افطاری آماده شود.

وی با بیان اینکه در روستای بشکان، از اول ماه رمضان تاکنون هیچکس در منزل خود غذای افطاری پخت نکرده است، اظهار داشت: بعد از اذان مغرب و اقامه نماز جماعت، سفره مرتضی علی (ع) در صحن مسجد جامع این روستا گسترده می‌شود و مردم، روزه خود را بر سر این سفره افطار می‌کنند.

این عضو هیئت امنا به تنوع پخت غذا اشاره کرد و یادآور شد: غذاهایی که در طرح مرتضی علی (ع) پخته و سرو می‌شود، تکراری نیست و از تنوع برخوردار است.

علی کوشکی، عضو فنی هیئت امنای مسجد جامع بشکان نیز به خبرنگار فارس گفت: فضای آشپزخانه این مسجد وسیع و مجهز به 9 شعله اجاق گاز، سیلندرهای بزرگ گاز، سیستم لوله کشی آب سرد و گرم و منبع ذخیره آب است.

وی وظیفه خود را در این طرح، بررسی و کنترل لوازم آشپزخانه اعلام کرد و بیان داشت: هر کدام از لوازم و تجهیزات، دچار مشکل شود، پخت غذا را مختل می‌کند و کیفیت آن را کاهش می‌دهد.

کوشکی خاطرنشان کرد: این آشپزخانه با تمام امکاناتش در دهه اول ماه محرم، مناسبت‌های مذهبی و همچنین برگزاری مراسم متوفیان نیز فعال است.

این عضو هیئت امنای مسجد از نیکوکاران و خیران در برگزاری طرح سفره مرتضی علی(ع) قدردانی کرد و افزود: کشاورزان خسته و روزه‌دار که تشنگی به شدت آنها را آزار می‌دهد، با اجرای این طرح دیگر نیازی به طبخ افطاری در منازل خود ندارند و هنگامی که خسته از مزارع خود باز می‌گردند، بر سر سفره مرتضی علی (ع) افطار می‌کنند.

این سنت پسندیده در چند روستای دیگر استان یزد نیز اجرا می‌شود و حتی در مرکز استان یزد در مناطقی نظیر شاهدیه، مساجد هرشب با غذایی هرچند مختصر، روزه‌داران نمازگزار را اطعام می‌کند/س
برچسب ها: خان ، گسترده ، مولا ، علی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.