این مطلب به بررسی پيامدهاي ناخوشایند ناشی از استفاده زياد از تلفن همراه می پردازد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،بيش از يک سوم مردم جهان صاحب تلفن همراه هستند و به طور معمول کاربران فعال تلفن همراه روزي ۱۵۰ بار به صفحه آن نگاه مي کنند. اما آيا مي دانيد که تلفن همراه چه تأثيري روي سلامت شما مي گذارد؟ در اين مطلب به نقل از «Prevention»، به بخشي از پيامدهاي استفاده زياد از تلفن همراه اشاره مي شود.

 آسيب به بينايي

تمرکز طولاني مدت روي يک شيء کوچک، باعث خشکي و در نتيجه التهاب و عفونت چشم مي شود.موضوعي که متخصصان را نگران کرده اين است که در طولاني مدت استفاده از تلفن همراه مي تواند روي بينايي کودکان تأثير بگذارد.

کودکاني که به مدت طولاني به مانيتور و صفحه تلفن همراه خيره مي شوند، در بزرگسالي نزديک بين خواهند شد. علاوه بر آن در صورت استفاده مداوم از اين وسايل، فرد به عينک نياز پيدا مي کند. ناتواني در تمرکز روي اشياي نزديک از اواسط دهه ۴۰ شروع مي شود. به همين دليل است که پس از يک سن معين، افراد به عينک نياز پيدا مي کنند.

در حال حاضر ما مجبوريم در فاصله زماني کوتاه فاصله هاي ديد را تغيير دهيم به عنوان مثال فاصله دوري را نگاه مي کنيم بلافاصله مجبوريم روي کتاب تمرکز کنيم و در فاصله کوتاهي روي صفحه مانيتور خيره شويم. اين يعني که فرد مجبور است براي نزديک و دوربيني از عينک استفاده کند.

راه حل: اندازه متن تلفن را بزرگ و از تلفن همراه در اتاقي که روشنايي کافي دارد استفاده کنيد (هر بار بيش از ۱۵ دقيقه استفاده نکنيد) از آن جا که استفاده از تلفن، رايانه و... به جز بينايي با بروز مشکلاتي از جمله چاقي مفرط و مشکلات قلبي نيز ارتباط دارد، استفاده از آن را محدود کنيد.

متخصصان توصيه مي کنند کودکان بين ۳ تا ۷ سال نبايد روزي بيش از نيم ساعت به بازي هاي رايانه اي بپردازند. نوجوانان بالاي ۱۶ سال نيز نبايد بيش از ۲ ساعت از اين تجهيزات استفاده کنند.

آسيب به ستون مهره ها:بدن ما بر حسب کارهاي روزانه اي که انجام مي دهيم شکل مي گيرد. هنگام بازي يا استفاده از تلفن ناخودآگاه سر به طرف جلو خم مي شود. اين کار فشار زيادي بر قسمت بالاي ستون مهره ها و اعصاب وارد مي کند که نتيجه آن سردرد و احساس خستگي است.

راه حل: از هندزفري استفاده کنيد. ورزش هاي گردن را نيز انجام دهيد.

افتادگي قسمت تحتاني صورت

استفاده بيش از حد از تلفن همراه مي تواند شکل خط چانه را تغيير دهد. به گفته يک جراح و متخصص پوست ضعف در قسمت تحتاني صورت در زنان در دهه ۳۰ عمر، موجب نگراني آن ها مي شود.

با افزايش سن ميزان انعطاف پذيري پوست کاهش پيدا مي کند و کج کردن گردن هنگام نگاه کردن به مانيتور تلفن همراه، رايانه و... کشيدگي بيشتري در پوست به وجود مي آورد.

راه حل: دستگاه را مستقيم مقابل خود قرار دهيد نه زير سطح سينه که مجبور باشيد هميشه به طرف پايين نگاه کنيد.

آکنه

گرم شدن دستگاه تلفن پس از يک مکالمه طولاني، مي تواند موجب آکنه و جوش صورت شود. نتيجه بررسي ها نشان مي دهد تلفن همراه بيشتر از دسته فلاش تانک دستشويي ميکروب دارد.

آسيب به شنوايي

گوش دادن به موزيک بلند از طريق هدفون روي شنوايي تأثير مي گذارد در نتيجه شنيدن مکالمه ديگران قدري سخت مي شود.راه حل: صدا را پايين بياوريد و براي مدت طولاني به آهنگ گوش ندهيد.

اختلال خواب

رايانه، تبلت و تلفن ها، نوري آبي رنگ دارد که در توليد هورمون هاي طبيعي خواب مانند ملاتونين تداخل ايجاد مي کند. راه حل: کم کردن نور صفحه تلفن همراه و با فاصله نگه داشتن آن از صورت مي توان اين عوارض را کاهش داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار