عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي اراك گفت: در میان گونه های گیاهی استان 10 گونه ‌گياهي انحصاري وجود دارد كه 6 گونه از آنها در وضعيت DD (كمبود اطلاعات)، 3 گونه در وضعيت VU (آسيب‌پذير) و یک گونه در وضعيت LR (كم خطر) قرار دارند.

 عبدی، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي اراك و مدير گروه مرتع و آبخيزداري، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، گفت: استان مركزي داراي تنوع اقليمي، اكولوژيكي و به تبع آن تنوع گياهي بالايي است اما افزايش فعاليت‌ها و دخالت‌هاي انساني از قبيل توسعه صنعتي، تغييرات شديد کاربري اراضي و چراي مفرط دام‌ها، بر رشد و بقا و پراكنش گونه‌هاي انحصاري و نادر استان اثرات شديدي داشته و خطر کاهش تنوع زيستي و انقراض برخي گونه‌هاي گياهي را افزايش داده است.

وی افزود: براساس تحقیقاتی که انجام داده ام در استان مركزي 194 گونه گياهي در معرض خطر متعلق به 30 خانواده گياهي و 94 جنس وجود دارد كه 176 گونه از آنها (72/90 درصد) انحصاري گونه های گیاهی ايران است.

عبدی گفت : 43 گونه از خانواده‌هاي Papilionaceae و 26 گونه از خانواده هایCompositae ، داراي بيشترين سهم گونه‌هاي در معرض خطر استان هستند.

عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي اراك گفت: 36 گونه از جنس‌هاي Astragalus و 15 گونه از Cousinia ، بيشترين تعداد گونه‌هاي در معرض خطر استان را به خود اختصاص دادند.

مدير گروه مرتع و آبخيزداري دانشگاه آزاد اراک گفت: در استان تنها يك گونه به نام موسير (Allium hirtifolium) در وضعيت در معرض انقراض قرار دارد.

وی افزود: فرم‌هاي رويشي چندساله‌هاي علفي(52/50 درصد) و بوته‌اي‌ها و نيمه درختچه‌اي‌ها (80/26 درصد) به‌ترتيب بيشترين گونه‌هاي در معرض خطر استان را دارا هستند.

عبدی گفت: همچنين 70 درصد گونه‌هاي آسيب‌پذير و در معرض‌ انقراض استان، به فرم رويشي چندساله علفي تعلق دارند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.