اینبار نیز منتقدین و کارشناسان دنیای خودرو از مدل جدید i30 به عنوان یک پیشرفت بزرگ برای هیوندای یاد کرده اند. خودرویی هاچبک با تلفیق چندین فاکتور کیفی از طرف کره ای ها با هدف هجوم بر بازار اروپا.
حضور فعال هیوندای در بازار ایران از یک طرف و کیفیت بالای این مدل ازطرفی دیگر، ما را بر آن داشت تا نگاهی دقیق به این خودرو بیندازیم. گام نخست تحلیل طراحی خارجی i30 است.
طراحی خارجی
اگر کوتاه تر شدن شیشه جلویی، متمایل تر شدن قسمت عقب خودرو و حذف دو پنجره ذوزنقه ای شکلِ انتهایی را نادیده بگیریم، چیزی که باقی می ماند، یک تقلید صرف از استیل i40 خواهد بود. ظاهر آیرودینامیکی خودرو نیز به صورت اغراق آمیزی به مدل سه درب 2012 خودش نزدیکتر شده و در تلاشی برای جذب مشتریان جوان خشن تر از قبل شده است.
کی از نقاط بارز نسخه ی پیشین i30 سیستم تعلیق کارا و قدرتمندش بود. نسخه ی جدید این خودرو نیز با یک پیکر بندی چندهسته ای از فنرهای MacPherson و استفاده از سیستم Flexsteer با قابلیت تغییر در نحوه ی مدیریت سیستم تعلیق توسط روش های الکترونیکی، در کنار حفظ این میراث ارزشمند، حتی آن را بهتر از قبلش نیز کرده است.
چراغ های کمکی خودرو که زیر چراغ های اصلی قرار دارند از یک تکنولوژی LED بهره مند هستند و با نوری سفید رنگ همچون یک نگین در جلوی خودرو می درخشند. نکته دیگر ظاهر کناره های این خودرو است که با اندک تغییراتی در برجستگی حاشیه ها، رنگ و لعابی اروپایی تر به خود گرفته است.
کابین و فضای داخلی
i30 مدل 2013 یک تلاش مثبت در جهت عدم تقلید از روند جاری پردازش فضای داخلی خودروها بوده است. به همین خاطر است که کابین این خودرو شباهتی به کابین خودروهای هم کلاسش در خط تولید فورد یا حتی فولکس واگن ندارد و تنها همین امر کافی است که شما را به عنوان راننده ی خود شگفت زده کند.
خطوط برجسته روکش ها و تودوزی های داخل کابین اینبار با چینش بهتر فضاها و در قالب نوارهایی فلزی باز هم ظاهر شده اند.
از نظر سیستم های الکترونیکی داخل کابین نیز، هرچند بلوتوث و سیستم تشخیص صوت خودرو استاندارد سازی مناسبی داشته و سیستم sat-nav آن نسبت به نسل قبلش پویا تر عمل می کند، اما هنوز هم کیفیت صدای استریوی خودرو نا امید کننده است. همه اینها را در کنار یک دوربین دستیار برای کمک به پارک خودرو که در عقب اتومبیل تعبیه شده، چند پورت AUX و USB که بر روی پنل کنسول نصب شده اند و یک سیستم رادیویی DAB قرار دهید تا شاید بتوانند از شما نمره قبولی بگیرند.
کارایی
اما اگر شما فارغ از توجه به فاکتورهای دوستدارِ محیط زیست خودروتان، دنبال یک نسخه قوی تر هستید، پیشنهاد می کنیم ورژن های بنزینی i30 را فراموش نکنید.
رانندگی و هدایت
بدنه خوش تراش i30 جدید در تلفیق با چندین فاکتور آیرودینامیکی، این خودرو را وارد یک رنج جدید از روانی و حرکت کرده است. یک پیشرفت بسیار بزرگ برای تعادل هوشمندانه شاسی خودرو، کنترل بدنه، عکس العمل به هدایت و دقت رانندگی پارامترهای ستودنی i30 جدید هستند.
سیستم تعلیق منحصر بفرد این خودرو که مجهز به فنرهای MacPherson و سیستم Flexsteer هستند و قبلا در موردشان بحث شد، از دیگر ویژگی های بارز این خودرو است.
سیستم پیشرانه
هیوندای برای هر سه استیل عرضه شده ی خود ( سه درب هاچبک، پنج درب هاچبک، پنج درب استیشن) از پیشرانه هایی با رنج زیر استفاده نموده است.
|
|
برای هر سه استیل | ||||
دیزلی |
بنزینی |
پیشرانه | ||||
1,582 |
1,582 |
1,396 |
1,591 |
1,591 |
1,396 |
حجم موتور(cc) |
128 |
110 |
90 |
135 |
120 |
100 |
حداکثر قدرت ( اسب بخار) |
260 |
260 |
220 |
157 |
156 |
137 |
حدکثر گشتاور(نیوتن متر) |
سخن آخر
اگر بخواهیم یک نتیجه گیری صحیح از بررسی مدل جدید i30 داشته باشیم، باید اعتراف کنیم این یک خودروی کاملا بهسازی شده از نسل آراسته ی پیشین خود است که تعهد و ضمانت پنج ساله ی هیوندای بر رویش نقش بسته است. این مقاله صحبت کوتاهی بود پیرامون یک خودروی راحت، پالوده و قابل اطمینان. خودرویی که شاید در آینده ای نزدیک از تاثیر ایده های ناب به کار برده شده در کالبد آن برای ساخت خودروهای جدیدی از فورد و فولکس واگن باشیم.
L/100 km |
CO2پخش |
حداکثر سرعت |
0 تا 100 |
نام |
5 |
139 g |
181 km/h |
13.2 s |
Hyundai i30 1.4 activ |
5 |
139 g |
181 km/h |
13.2 s |
Hyundai i301.4 classic |
3.41 |
109 g |
170 km/h |
13.5 s |
Hyundai i301.4 CRDi active |
3.41 |
109 g |
170 km/h |
13.5 s |
Hyundai i301.4 CRDi classic |
5.07 |
143 g |
181 km/h |
13.2 s |
Hyundai i301.4 style |
5.07 |
143 g |
181 km/h |
13.2 s |
Hyundai i301.4 style nav |
5.67 |
159 g |
191 km/h |
11.9 s |
Hyundai i301.6 activ |
3.08 |
145 g |
180 km/h |
12.3 s |
Hyundai i301.6 CRDi active |
3.08 |
97 g |
185 km/h |
11.5 s |
Hyundai i301.6 CRDi Blue Drive Active |
3.17 |
100 g |
185 km/h |
11.5 s
|
Hyundai i301.6 CRDi Blue Drive classic |
3.17 |
100 g |
185 km/h |
11.5 s |
Hyundai i301.6 CRDi Blue Drive Style |
4.58 |
145 g |
185 km/h |
11.5 s |
Hyundai i301.6 CRDi Blue Drive Style nav |
4.58 |
145 g |
180 km/h |
12.3 s |
Hyundai i301.6 CRDi Style |
3.16 |
100 g |
188 km/h |
10.9 s |
Hyundai i301.6 CRDi[128] Blue Drive Style |
3.16 |
100 g |
188 km/h |
10.9 s |
Hyundai i301.6 CRDi[128] Blue Drive Style nav |