"رایان کاستلو" تحلیلگر روزنامه "هافیگتون پست" به دولت اوباما توصیه می کند تا در برابر اقدام اخیر نمایندگان آمریکایی در مورد تشدید تحریم ها علیه کشورمان سکوت نکند و اقدامی فوری برای تعامل با ایران انجام دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست، تحلیلگر این روزنامه با اشاره به تصمیم خصمانه اخیر کنگره آمریکا علیه کشورمان می نویسد "کنگره آمریکا علیرغم توصیه اساتید دانشگاهی و مقامات و صاحب نظران ارشد پیشین آمریکایی لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران را توصیب کرد و این لایحه برای اجرایی شدن به رای مثبت سنای آمریکا نیز نیاز دارد این تصمیم باعث کارشکنی در روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران می شود. این در حالیست که "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ایران در سخنرانی اخیر خود از لزوم صلح و تعامل با جهان و شفافیت در مورد برنامه هسته ای سخن گفته بود. با این حال کنگره آمریکا در آستانه مراسم تحلیف روحانی با تشدید تحریم ها پاسخی منفی به ایرانیان داده است." 

نویسنده با اذعان به شکست دولت اوباما در بازداشتن کنگره از تصویب لایحه ضد ایرانی می نویسد "علیرغم تلاش های مقامات پیشین آمریکایی دولت اوباما در قانع کردن کنگره از تصمیم گیری در مورد لایحه تشدید تحریم ها شکست خورد. با این حال 20 تن از نمایندگان آمریکایی با تصویب این طرح مخالفت کردند. طرح اخیر در کنگره آمریکا با حمایت لابی رژیم صهیونیستی (آیپک) به تصویب رسید. این اقدام در حالی انجام شد که اکثر مشاوران امنیتی آمریکایی به دولت اوباما در مورد راهکار دیپلماتیک با ایران برای جلوگیری از توسل به گزینه جنگ در خاورمیانه توصیه هایی را ارایه داده اند." 

وی در ادامه می افزاید "پی تر نیز "جیم مک درموت" به همراه 15 تن از هم دانشکده هایش نامه ای را به اوباما نوشت و در آن خواستار لغو تحریم های وضع شده علیه ایران از سوی رییس جمهور آمریکا شده بود. وی در این نامه به تبعات جنگ احتمالی نظامی علیه ایران کلایه کرده بود و آن را با تبعات تحریم های چندین ساله عراق از سوی کشورهای خارجی مقایسه کرده بود."

تحلیلگر هافینگتون چست با اشاره به نظر مخالف یک نماینده دیگر آمریکایی در مورد لایحه مذکور می نویسد "کیت الیسون" از دیگر نمایندگان آمریکایی مخالف طرح تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی در این باره می افزاید "روحانی می خواهد خط مشی معتدل را دنبال کند چه دلیلی وجود دارد که در چنین زمانی تحریم ها تشدید شوند. دستکم 8 سال دیگر وقت باقی است چرا اوباما نبایستی از این فرصت استفاده کند." 

نویسنده با اشاره به مخالفت های صورت گرفته از سوی آن دسته از نمایندگان آمریکایی که مخالف وضع تحریم های ضد ایرانی بوده اند می نویسد "جیم مک گاورن" نماینده آمریکایی با ابراز نگرانی از کوتاه مدت بودن فرصت ایجاد شده برای تعامل آمریکا و ایران اظهار داشته است که از کنگره، کاخ سفید و وزارت امور خارجه در راستای تعامل با ایران حمایت می کند. گبتی مک کالم" دیگر نماینده آمریکایی نیز معتقد است که دولت آمریکا بجای پیام تهدید و مجازات بایستی پیام همکاری و تعامل را ارسال نماید." "ادی برنایس جانسون" نماینده آمریکایی با انتشار بیانیه ای از اوباما خواستار لغو تحریم های وضع شده علیه ایران شده است." 

نویسنده مقاله در پایان می نویسد "تصویب لایحه تشدید تحریم ها از سوی کنگره آمریکا می تواند فرصت تعامل آمریکا با ایران را به خطر بیندازد آیا دولت اوباما در این باره سکوت خواهد کرد؟ آیا دموکرات های آمریکایی نیز قصد دارند تا با همراهی با جمهوریخواهان به سوی جنگ دیگری حرکت کنند؟ اکنون فرصت تعامل با ایران رسیده است."



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار