خشک شدن زایند رود در استان اصفهان و نشانه رفتن انگشت تقصیر به بالادست رودخانه از مواردی است که کم و بیش شنیده می‌شود، این در حالی است که اهالی استان چهارمحال و بختیاری نقشی در خشک شدن زایند رود در استان اصفهان نداشته و ندارند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های آبخیز کشور است که هم اکنون شهرها و روستا های آن با مشکل کم آبی مواجه هستند.

این استان دارای 820 روستای داری سکنه است  که از این تعداد روستا 624 روستا دارای آب و 196 روستا بدون آب هستند که با تانکر های سیار آبرسانی می‌شوند که از این تعداد 117 روستا استان در شرایط بحرانی قرار دارند.

روستاها دارای مدت وجود آب دو الی سه ساعت و  تعدادی روستاهای دیگر تا نصف روز آب دارند، در روستا ها که با مشکل کم آبی مواجه هستند نه توزیع یکنواخت و نه تامین آب مطئمنی صورت می گیرد.

بیشتر آب مصرفی مردم در این استان از آب های زیر زمینی تامین می شود و مصرف از آب های سطحی در این استان بسیار اندک است

استان چهار محال و بختیاری سرچشمه دو رودخانه بزرگ کارون و زاینده رود است و به عنوان یکی از استانهای آبخیز کشور مطرح است، اما در حوزه زاینده رود اکثر دشت‌های این حوزه خشک شده یا در حال خشک شدن هستند و با خشکسالی شدید مواجه هستند.

در اکثر شهرها و روستا های این استان مشکل کم آبی وجود دارد و مردم شهرستان در اوج گرما با کم آبی روبرو هستند.

شهرستان سامان یکی از شهرستانهایی است که در حاشیه رودخانه زاینده رود واقع است و مشکل کم آبی در شرب و کشاورزی را دارد.

چهارمحال و بختیاری با مشکل کم آبی شدید مواجه است

رئیس خانه کشاورز استان چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این استان در حال حاضر با مشکل کم آبی شدید مواجه است، اظهار داشت: اغلب شهرستان این استان با مشکل کم آبی در زمینه  آب شرب و کشاورزی روبرو هستند.

سید طاهر نوربخش با بیان اینکه از استان‌های همجوار شنیده می‌شود که که آب در بالا دست زاینده رود استفاده بی رویه می‌شود، بیان داشت: ای کاش مسئولین و کسانی که این گفته‌ها را مطرح می‌کنند سفری به استان چهار محال و بختیاری داشته و از نزدیک شاهد خشک شدن مزارع و باغات این استان در اثر کم آبی می‌بودند.

نوربخش با بیان اینکه باید مسئولان استان همجوار از نزدیک از خروجی سد زاینده در چهارمحال و بختیاری بازدید داشته باشند و ورودی آب از سد زاینده‌رود به رودخانه را اندازه‌گیری و ورودی آب به استان اصفهان از روستای چم نار را هم اندازه گیری کنند، اذعان داشت: با این اندازه‌گیری‌ها متوجه شوند که مردم این استان بعد از تمام برداشت‌ها مورد ادعا، میزان آب برداشتی استان اصفهان بیشتر از خروجی سد زاینده‌رود است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت کسانی که ادعای پمپاژ آب در بالا دست زاینده رود را دارند یک مقدار واقع بینانه، منطقی و دور از احساسات این مشکل خشک شدن زاینده رود در استان همجوارا را به گردن دیگران نمی‌انداختند، تصریح کرد: کم آبی و پر آبی زاینده‌رود در سال‌های اخیر بر اساس مصوبه شورای تامین آب استان اصفهان و وتایید وزارت نیرو بوده و مردم چهار محال و بختیاری هیچ نقشی در خشک شدن زاینده رود نداشته و ندارند.

نوربخش با بیان اینکه تمامی مصرف کنندگان آب از زاینده رود به خصوص کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان را برای استفاده بهینه از آب زاینده‌رود دعوت می کنیم، بیان داشت: با توجه بر روند خشکسالی ها و خشک شدن زاینده رود و کاهش ذخیره مخزن سد زاینده رود باید استفاده بهینه در مصرف آب صورت گیرد.

مشکل کم آبی در شهر سامان، سفید دشت و بروجن جدی است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر کم آبی در شهرهای سامان، بروجن و شهر سفید دشت بروجن جدی است، بیان داشت: با توجه بر خشک شدن چاه‌ها و دشت‌های استان در این فصول از سال باید مردم در امر مصرف آب صرفه جویی داشته باشند.

اصغر یزدانی با اشاره بر اینکه 95 درصد آب مصرفی مردم این استان از چاه‌های و آب‌های زیر زمینی است، بیان داشت: تنها پنج درصد از آب مصرفی این استان از چشمه‌های و آب‌های سطحی است.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های شدید در سال‌های جاری چاه‌ها جوابگو مصرف در این استان نیستند، اذعان داشت: سیاست برای مصرف آب در این استان استفاده از آب‌های سطحی است.

یزدانی با بیان اینکه تا زمانی که مردم به صورت بهینه از آب استفاده کنند، جیره‌بندی در خصوص مصرف آب صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: با حاد شدن موضع کم آب در شهرهای استان  جیره‌بندی آب صورت خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به صرفه جویی‌هایی که از سوی مردم صورت گرفته مشکل کم آبی تنها در سه شهر استان جدی شده است، بیان داشت: این شهرها در این فصول پذیرایی گردشگران و مسافران نیز هستند که این امر برمشکل کم آبی در این شهرستان‌ها افزوده است./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.