"علي بولاچ" در مقاله جديدي تحت عنوان "چگونه ايران قويتر شده است؟" اذعان مي کند که الگوي ايران اسلامي از محبوبيت و جاذبه بالاي در ميان ملل منطقه برخوردار است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه تودي زمان ؛ تحليلگر روزنامه "تودي زمان" چاپ ترکيه با اذعان به استحکام پايه هاي نظام ايران در طول تاريخ مي نويسد "اکنون در سي و سومين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران به سر مي بريم و اين نظام هنوز پابرجاست. ايران به مسير خود ادامه مي دهد و همچنان هدف هجمه هاي آمريکا و نظام جهاني به سردمداري آن کشور  قرار گرفته است. دولت آمريکا همواره با ادامه سياست هاي "ايران هراسانه" قصد داشته تا سياست هاي تجاوزکارانه خود در ساير کشورهاي منطقه را توجيه نمايد."  

نويسنده در ادامه اذعان مي کند که مشکل اصلي آمريکايي ها با "اسلام" است و تروريسم بهانه اي است که آنان براي توجيه اقدامات شان آن را مطرح مي سازند و در اين باره مي افزايد "ريک سنتروم" سناتور جمهوريخواه آمريکايي در اظهارنظري گفته بود که جنگ آمريکا با تروريسم نيست بلکه با "اسلامگرايي" و حضور آن در عرصه سياسي است. در همين راستاست که آمريکايي ها عليه جمهوري اسلامي ايران دشمني مي ورزند. با اين حال هرچه غربي ها موضعي خصمانه تر عليه جمهوري اسلامي ايران اتخاذ مي کنند ايران قدرتمندتر از پيش مي شود.

دو علت عمده براي رد "هژموني" آمريکا در منطقه از سوي ايران وجود دارد نخست آنکه از سال 1979 ميلادي و پس از پيروزي  انقلاب اسلامي در ايران ، آن کشور ديگر نقش "ژاندارم" آمريکا در منطقه را ندارد. دوم آنکه ايران در نظامي "اسلامي" است که وظيفه خود مي داند از حقوق ملت هاي مسلمان ستمديده در منطقه دفاع نمايد. اين موضوع هزينه هاي بسياري را براي دولت آمريکا و کشورهاي اروپايي داشته است. ايران موضعي محکم در برابر اقدامات وحشيانه و مخرب آمريکايي ها در منطقه اتخاذ کرده است. اين موضع گيري سبب شده تا قدرت مانور ترکيه در منطقه کاهش يابد. مسلم است که هيچ کشوري در منطقه در صورتيکه از حمايت آمريکا و رژيم صهيونيستي برخوردار باشد نمي تواند ادعاي رهبري کشورهاي ديگر منطقه را مطرح نمايد. انتظار عمومي آنست که کشوري که رهبري ساير کشورهاي منطقه را برعهده دارد عليه اشغالگري رژيم صهيونيستي در قبال فلسطينيان موضع گيري نمايد و خوساتار بازگشت فلسطينيان به مسجد الاقصي شود." 

نويسنده در ادامه با اذعان به مفيد بودن سياست خارجي کشورمان در قبال مسلمين مي افزايد "شما نمي توانيد حامي مردم سالاري باشيد اما در مقابل با رژيم ها و کشورهاي شيخ نشيني همکاري کنيد که رويه اي استبدادي را در پيش گرفته اند و حامي غرب هستند. کشوري که از انقلاب ها و قيام هاي مردمي در منطقه حمايت نکند نمي تواند مدعي رهبري بر ساير کشورهاي منطقه را داشته باشد." 

نويسنده در ادامه با اشاره به مقابله کشورمان با خصم غرب مي افزايد " ايران به دلايل متعددي با غرب در حال مقابله است. نخست آنکه آمريکايي ها از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تاکنون عليه ايران خصم ورزيده اند. دوم آنکه جمهوري اسلامي ايران خواستار دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي است و نمي خواهد انحصار دستيابي به فناوري هسته اي در دست رژيم صهيونيستي باشد. رژيمي که بين 200 تا 400 بمب اتمي در اختيار دارد. نکته ديگر آنکه ايران "اسلامي" بدليل ماهيت مذهبي اش مورد خصم کشور آمريکا واقع شده است. از سوي ديگر ايران از کشورها و سازمانهايي حمايت بعمل مي آورد که در مقابله با آمريکا و رژيم صهيونيستي به سر مي برند. از سوي ديگر ايران با ارزشهاي منطقي مدرن مشکلي ندارد اما خواستار حفظ ارزشها و سنتهاي خود مي باشد امري که غربي ها آن را نمي خواهند." 

نويسنده در بخش پاياني مقاله خود اذعان مي کند که کشش و جاذبه نظام ايران منحصر به "شيعيان" منطقه نيست و در اين باره مي افزايد "جنبش حزب الله لبنان از حقوق ملت فلسطين دفاع مي کند و طي ساليان گذشته نشان داده که در اين امر موفق بوده است. حزب الله لبنان از حمايت جمهوري اسلامي ايران برخوردار است. شيعيان در منطقه بيش از 200 ميليون نفر جمعيت کشورهاي خاورميانه را تشکيل مي دهند.

جمعيت شيعه در کشورهاي ايران، لبنان و سوريه حضور دارند و داراي سطح درک سياسي بالايي هستند. اشتباه است اگر تصور کنيم که الگوي جمهوري اسلامي ايران تنها در ميان شيعيان منطقه داراي هوادار است. برخلاف آنچه عموما تصور مي شود، نظام جمهوري اسلامي ايران در ميان توده هاي مسلمان سني عرب در کشورهاي عربي منطقه نيز داراي محبوبيت است. کشش آنان به سوي ايران را حتي مي توان  در خيابان هاي شهرهاي عربي نيز مشاهده کرد." 


برچسب ها: ایران ، ترکیه ، محبوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار