مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی گفت: بعلت حضور سران کشورهای مختلف و روسای هیئت های خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم، تدابیر امنیتی لازم توسط دستگاه های ذیربط اتخاذ شده است.

مهدی کیایی  در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به جزئیات مراسم تحلیف "حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحانی" در صحن علنی  مجلس گفت: مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم با ویژگی‌های ممتاز خود با حضور نمایندگانی از  60 کشور دنیا از 5 قاره جهان در تاريخ انقلاب اسلامي بي‌سابقه است.

 مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیته‌های برنامه‌ریزی براي برگزاری هرچه بهتر این مراسم با حضور نمایندگان رئیس‌جمهور منتخب و اعضای دستگاه های اجرایی مختلف تشکیل جلسه و برنامه‌ریزی‌هاي لازم را صورت دادند تا شاهد برگزاري مراسمي باشكوه و شايسته ملت باشيم.

وي با تاكيد بر اصل 121 قانون اساسی، گفت: مراسم تحلیف رؤسای جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار و همچنين بر اساس قانون رئيس‌جمهور منتخب ملت بایستی در حضور نمایندگان، رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان سوگندنامه را قرائت و امضا کند.

كيايي با اعضاي حاضر در مراسم فردا اشاه و تصريح كرد: علاوه بر هیئت‌هايي از 60 کشور جهان، سفرا و رؤسای دفاتر نمایندگی بیش از 120 کشور جهان مقيم تهران نیز در این مراسم حضور خواهند يافت.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی افزود: در مراسم تحلیف، غیر از مقامات عالی‌رتبه دیگر کشورها که در سطح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس‌مجلس، معاون رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر و وزرای خارجه و سایر وزرا حضور دارند، «ماهاتیر محمد» از کشور مالزی و «خاویر سولانا» از کشور اسپانیا به عنوان میهمانان‌ ویژه حضور می‌یابند.

كيايي با اشاره به حضور ديگر مهمانان حاضر در مراسم تحليف رياست جمهوري منتخب خاطرنشان کرد: در این مراسم سران نظام، مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه، محمود احمدی‌نژاد در کسوت رئیس‌جمهور سابق، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری حضور دارند.

وی درباره دیگر مهمانان این مراسم افزود: اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدانان این شورا، اعضای شورایعالی قضایی، نمایندگان ولی‌فقیه در مراکز استان‌ها، ائمه جمعه سراسر کشور، استانداران، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، خانواده شهدای هسته‌ای که به عنوان میهمان ویژه و همچنین خانواده شهید تهرانی‌مقدم حاضر خواهند شد.

مهدی کیایی با اشاره به دیگر تفاوت های این مراسم با مراسم های تحلیف پیش از این اظهار داشت: در این مراسم برای نخستین بار برخی چهره‌های ملی و نخبگان ورزشی، فرهنگی و اساتید دانشگاه، رؤسای دانشگاه‌های مهم و اصلی کشور، ورزشکاران ملی، مدال‌آوران، نام‌آوران، افتخارآفرینان و همچنین چهره‌های ماندگار ورزشی، فرهنگی و هنری دحضور خواهند یافت.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی درباره استقرار هیئت های حاضر در مراسم تحلیف در صحن علنی افزود: هیئت هایی در سطح ریاست جمهوری و ریاست مجلس اولویت حضور در صحن علنی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: مراسم تحلیف به طور رسمی رأس ساعت 16 آغاز می‌شود، بعد از نواخته شدن زنگ و قرائت دستور جلسه و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سرود ملی پخش می‌شود، سپس علی لاریجانی ریاست مجلس نطق ابتدایی خواهد داشت و در مورد مراسم تحلیف به سخنرانی خواهد پرداخت. سپس آیت‌الله آملی‌لاریجانی سخنرانی می‌کند و بعد هم مراسم تحلیف برگزار می‌شود، در نهایت دکتر روحانی به ایراد سخنانی می‌پردازد.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس خاطر نشان کرد: بعد از پایان مراسم تحلیف، حضار و میهمانان عکس یادگاری می‌گیرند و از تمبر یادبود مراسم تحلیف با حضور رؤسای جمهور، نخست‌وزیران و معاونان رؤسای جمهور کشورها رونمایی می‌شود و در نهایت مصاحبه مطبوعاتی سران سه قوه برگزار می‌شود.

وی افزود: تمام این مراسم و همچنین مصاحبه مطبوعاتی سران قوه به صورت زنده از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی از جمله شبکه خبر پخش خواهد شد، بیش از 30 کشور جهان درخواست دریافت تصاویر این مراسم را ارائه کردند و شبکه‌های مهم دنیا نیز در این مراسم خبرنگار دارند که درخواست دریافت تصویر برای پخش زنده را نیز ارائه داده‌اند.

کیایی همپنین درباره تعداد خبرنگارانی که این مراسم را پوشش می دهند، گفت: دحود 50 نفر خبرنگار از طریق وزارت خارجه و با هماهنگی اداره‌کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد اسلامی برای حضور در مراسم تحلیف ویزا گرفته اند و  بیش از 120 خبرنگار خارجی داراي دفتر نمايندگي در تهران درخواست حضور در این مراسم را داشته‌اند و تعداد 100 نفر خبرنگار از رسانه‌های تصویری و مکتوب داخلی در این مراسم حاضر هستند که مجموعا مراسم تحلیف توسط  350 خبرنگار داخلی و خارجی پوشش داده می شود.


وی در پایان با اشاره به تدابیر امنیتی در نظر گرفته شده برای مراسم تحلیف خاطرنشان کرد: بعلت حضور سران کشورهای مختلف و روسای هیئت های خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم، تدابیر امنیتی لازم توسط دستگاه های ذیربط اتخاذ شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.