دانشگاه تهران در علم مواد و دانشگاه تربيت مدرس در شيمي در ميان يک درصد دانشگاه‌هاي برتر جهان قرار گرفتند.

جعفر مهراد، رئيس مرکز منطقه‌اي اطلاع رساني علوم و فناوري isc در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، گفت: با توجه به اينکه نهاد ديده بان علم يا sciencewatch سامانه‌اي در isc است که دانشمندان موسسات دانشگاه ها و مراکز پژوهشي کشورها و نشريات علمي را از نظر اهميت و آستانه استناد رصد مي‌کند. داده‌هاي اين سامانه خود از پايگاه طلايه‌داران علم يا est استخراج مي‌شود و عمل رتبه‌بندي بر روي مولفه‌ها انجام مي‌شود.

وي افزود: در isc رشته‌هاي موضوعي به 22 رده کلي تقسيم بندي شده و دانشمندان و موسسات مرتبط با اين رشته‌ها وقتي انتخاب مي‌شوند که جزء يك درصد بالا و کشورها و نشريات علمي نيز جزء 50 درصد بالاي کل استنادها باشند.

مهراد تصريح کرد: براي تعيين رتبه‌بندي مولفه‌ها از کل داده‌هاي استنادي در طول 10 سال موجود در isi  استفاده مي‌شود و پايگاه esi هر دو ماه يکبار روز آمد مي‌شود. البته در بازه زماني يعني 2001 تا 31 اوت 2011 تعدادي از کشورها و موسسات به طور چشمگيري در مسير توسعه علمي قرار گرفته‌اند و تحقيقات آنها به دليل اثر بخش بودن مورد استفاده جامعه علمي جهاني قرار مي‌گيرد که از آنها به عنوان ستاره‌هاي نو ظهور ياد مي‌شود.

وي با اشاره به اين که ايران در مي 2011 در رشته بيولوژي مولکولي و ژنتيک و براساس داده‌هاي استنادي در بازه زماني اعلام شده به عنوان ستاره نوظهور معرفي شده اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران دوباره در ژوئيه همان سال در رشته محيط زيست و اکولوژي به عنوان ستاره نوظهور معرفي شده و دو ماه بعد در ماه سپتامبر 2011 نيز ايران به عنوان ستاره نوظهور در رشته محيط زيست و اکولوژي که از حد آستانه استنادي مورد نظر عبور کرده معرفي شده است.

مهراد در ادامه گفت: با تاکيد بر اين که رتبه بندي موسسات براساس آستانه استناد تعريف شده شامل يك درصد بالاي کل استنادهاي 10 ساله انجام مي‌گيرد در سال 2011 و ژانويه اين افتخار نصيب دانشگاه تهران در رشته علم مواد شده است و 9 ماه بعد يعني در سپتامبر دو دانشگاه ممتاز کشور دانشگاه تربيت مدرس در شيمي و دانشگاه تهران در علم مواد موفق به کسب حد آستانه استنادي يك درصد بالا شدند چنانچه حضور دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه تهران در کنار دانشگاه‌هاي تراز اول جهان مانند استنفورد در رشته کشاورزي، دانشگاه متروپولتين توکيو در رشته بيولوژي و بيوشيمي، دانشگاه پلي تکنيک هنگ کنگ در رشته اقتصاد بازرگاني، دانشگاه ژيائو تونگ شانگ‌هاي چين در رشته رياضيات، بيمارستان زنان بريگهام (هاروارد) در رشته داروسازي و چندين دانشگاه و موسسه معتبر ديگر را بايد ارج گذاشت و از تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي علمي دانشمندان و پژوهشگران اين رشته تقدير کرد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار