هلال ماه شوال امسال که یکی از سخت ترین هلال های قابل رویت است در اکثر قاره ها یا با چشم مسلح ديده شده يا توسط ابزار های ابتیکی بسیار قوی رویت می شود و یا اصلا رویت پذیر نیست.

سيد محسن قاضی ميرسعيد، عضو گروه غير حرفه ای رويت هلال ماه در گفتگو با خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران گفت :هلال ماه شوال  در روز چهارشنبه شانزدهم مرداد ماه یعنی 29 ماه مبارک رمضان در ساعت 2:21 بامداد به وقت ایران در قاره امريكا در بخش های مركزی و شمال كشور ايالات متحده و كشور كانادا غير قابل رويت است اما در جنوب كشور ايالات متحده امريكا با ابزار اپتيكی و در مناطق شمال مرکزی آن با ابزار رویت پذیر است.

وی افزود: نواحي جنوبی این قاره به سختی می توانند با چشم غير مسلح این هلال باریک را رصد کنند اما در تمامی مناطق آمریکای جنوبی هلال ماه در لحظه غروب خورشید روز چهارشنبه با چشم غير مسلح رويت می شود.

قاضی میر سعید اظهار داشت :اين هلال ماه در سراسر جهان و نسبت به موقعیت قرار گیری کشور یا قاره بر روی کره زمین وضعیت های رویت پذیری متفاوتی دارد که به شرح زیر است:  

قاره اروپا : این هلال در تمام پهنه اروپا حتی با قويترين ابزار ابتیک نيز قابل رويت نخواهد بود زیرا به دليل عرض دايره البروجی منفی موجود در نيم كره جنوبی راحت تر از نيم كره شمالی قابل رويت است به همين دليل در مناطق نيم كره شمالی بخصوص در عرضهای جغرافيایی بالا مثل قاره اروپا ماه در غروب روز 29 رمضان زودتر از خورشيد غروب می کند و دیگر در آسمان نیست.

قاره آفریقا : در غروب روز چهارشنبه ساعت2:21 این هلال در منطق جنوب و جنوب غربی قاره افريقا و در كشور ماداگاسكار با چشم غير مسلح رويت می شود و از مرکز این قاره به سمت غرب آن فقط با ابزار ابتیکی بسیار قوی قابل رصد خواهد بود که در مناطق شرق و شمال قاره افريقا  و در کشور هایی همچون مصر، تونس ، الجزاير ،مراكش و صحرای باختری غير قابل رويت است.

وضعیت رویت هلال ماه شوال در قاره آسیا: ساکنان قاره آسيا در غروب روز 29 رمضان هلال ماه شوال را که در اكثر مناطق اين قاره زودتر از خورشيد غروب كرده  نمی توانند ببینند البته این هلال در قسمت های ديگر با ارتفاعی بسیار كم كه  برای رصد هلال مناسب نیست.

اقیانوسیه: در قاره اقیانوسیه نیز هلال ماه شوال سال 1434 هجری شمسی در هیچ کدام از مناطق این قاره حتی با استفاده از قوی ترین ابزار ها در غروب روز چهار شنبه قابل رویت نیست./ح
برچسب ها: هلال ماه ، شوال ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار