معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از پرداخت مابه‌التفاوت داروهای بیماری‌های خاص توسط بیمه تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران مصطفی دلاور معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ، در خصوص وضعیت دارویی استان اظهارداشت: طی چند ماه گذشته کم و بیش و به صورت مقطعی شاهد کمبود برخی داروها بودیم که به اندازه تمام متقاضیان وجود نداشت و گاهی نایاب شدند.

وی افزود: در یک ماهه اخیر با توجه به تعیین قیمت‌ها تامین داروها به راحتی صورت می‌پذیرد و بسیاری از داروها که کمبود داشتیم در حال حاضر به مقدار کافی در داروخانه‌ها موجود است و وضعیت بهبود یافته است. ممکن است در برخی داروها کمبود داشته باشیم اما با مشکل حادی مواجه نیستیم.

دلاور با اشاره به اینکه داروی حیاتی ویژه بیماران قلبی (داروی ضد انعقاد) در مواردی به شدت با کمبود آن مواجه شدیم اضافه کرد: این مشکل در کل کشور ایجاد شده بود که طی دو محموله‌ای وارد کشور شد مشکل تامین آن حل شد و در حال حاضر در استان کمبودی نداریم.

وی در خصوص قیمت داروها گفت: قیمت همه داروها(داروهای تولید داخل و یا خارج) با توجه به افزایش قیمت ارز تغییر کرده است و به صورت میانگین 90 درصد افزایش داشته و برخی داروهای خارجی نیز 100 درصد افزایش قیمت داشته است.

دلاور با بیان اینکه شاهد رو بهبود روند تولید و توزیع داروها هستیم اظهارکرد: طی چند ماه اخیر در خصوص داروهای سرطان مشکل کمبود داشتیم که با اطلاعاتی که داروخانه هلال‌احمر دریافت شده است محموله جدید از داروها خریداری شده است و به زودی توزیع خواهد شد.

وی در خصوص داروهای ام اس گفت: داروی ام اس برندهای مختلفی دارد، در خصوص داروی ایرانی آن هیچگاه مشکلی نبوده است اما داروی خارجی آن سه نوع است که برای تامین دو نوع آن نیز مشکلی نیست و به راحتی تامین می‌شود اما برخی بیماران و حتی پزشکان نوع سوم داروی خارجی (بتافرون) را ترجیح می‌دهند که مدتی بود وارد نشد و کشور را با چالش مواجه کرد که ظاهراً این دارو نیز وارد شده است و توزیع خواهد شد که البته این اصرار برای مصرف نوع خاصی دارو خود بیماران را با چالش و تنش مواجه می‌کنند در صورتی که می‌توانند از برندهای دیگر داخلی و یا خارجی که در کشور موجود است استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: کلیه داروخانه‌ها داروها را به یک قیمت به بیماران عرضه می‌کنند و شکایت خاصی درخصوص فروش داروها به قیمت‌های متفاوت نداشتیم اما امروز اختلاف در سطح بیمه‌هاست.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت تعرفه‌ها و تغییر قیمت‌های جدید را پذیرفته و بر مبنای آن 30 درصد را بیمار و مابقی را بیمه تقبل می‌کند عنوان کرد: عمده مشکل معاونت نپذیرفتن قیمت‌های جدید توسط بیمه تامین اجتماعی برای اولین بار است که اتفاق افتاد. داروخانه‌ها با قیمت جدید دارو را خریداری می‌کند و بیمه به قیمت قبل کار خود را ادامه می‌دهد که این عملاً مشکلاتی را ایجاد می‌کند و براین اساس داروخانه بالاجبار مابه‌التفاوت قیمت داروها را از بیمار دریافت می‌کرد.

دلاور در خصوص اقدامات وزارتخانه برای حل این مشکل گفت: تفاهم‌ نامه‌ای بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون امضا شده است که براساس آن بیمه تامین اجتماعی قیمت‌های جدید داروها را پذیرفته است و به صورت مرحله‌ای مابه‌التفاوت قیمت داورهای را تقبل خواهد کرد و بیماران با مراجعه به داروخانه‌ها از پوشش بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌ها داروهای بیماری‌های خاص اشاره کرد: پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروهای بیماری‌های خاص و با هزینه بالا در اولویت کاری بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته است و داروهای دیگر در مرحله بعد پرداخت خواهد شد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: بیماران خاص ، دارو ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.