روزنامه "گاردين" در سرمقاله جديد خود با ابراز اميدواري نسبت به بهبود روابط ايران و غرب به کشورهاي غربي توصيه مي کند که در نخستين گام تحريم هاي وضع شده عليه ايران را لغو نمايند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ روزنامه "گاردين" در سرمقاله جديد خود پيرامون مراسم تحليف "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان مي نويسد "حسن روحاني" سياستمدار ميانه رو مي باشد که خواستار بهبود روابط ايران با کشورهاي خارجي است. مراسم تحليف فرصتي را براي دولتهاي غربي فراهم اسهت تا پيام هاي تبريک خود را ارسال نمایند. روحاني نيز در مراسم ديروز خطاب به کشورهاي غربي و بخصوص آمريکايي ها گفت در صورتي که آنان خواستار پاسخي مثبت از سوي ايران هستند بايد با زبان تکريم و نه تحريم با ايرانيان سخن گويند. وي ايده پيگيري خط مشي "معتدلانه" در عرصه سياسي را مطرح کرده است." 

اين روزنامه انگليسي در ادامه با اشاره به حضور نمايندگان کشورهاي خارجي در مراسم تحليف رييس جمهور منتخب کشورمان مي افزايد "چهره هاي برجسته کشورهاي خارجي در مراسم تحليف رياست جمهوري "حسن روحانی" شرکت کردند. از جمله اين افراد مي توان به "خاوير سولانا" مقام ارشد پيشين اتحاديه اروپا اشاره کرد." 

گاردين در ادامه با اشاره به قابليت تعامل رييس جمهور منتخب کشورمان با ساير قوا و مقامات کشوري و لشکري مي افزايد "روحاني فردي ميانه رو است در نتيجه مي تواند ارتباط خوب و تعامل مناسبي با مقامات و نهادهاي مختلف نظام جمهوري اسلامي ايران داشته باشد. "تريتا پارسي" رييس گروه موسوم به شوراي "ايراني – آمريکايي" با اظهارنظر در مورد پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران معتقد است که روحاني با وفاداري به نظام اسلامي همواره از نظرات رهبري پيروزي خواهد کرد. وي با ابراز خوش بيني از وزراي معرفي شده توسط رييس جمهور منتخب ايران معتقد است که معرفي "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه پيشنهادي روحاني مي توان در زمينه تعامل دوجانبه ميان ايران و آمريکا اقدامات مهمي را انجام دهد." 

روزنامه "گاردين" در ادامه سرمقاله خود با اشاره به همدلي ملت ايران در مخالفت با تشديد تحريم هاي ضد ايراني م يافزايد "کارزار ضد تحريم در ايران پايگاه گسترده اي دارد. تمامي ايرانيان از هر طيف و قشري مخالف تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه آن کشور هستند. در نتيجه رفع تحريم ها از سوي دولتهاي غربي نخستين گام براي پيشرفت مذاکرات هسته اي نمايندگان ايران با نمايندگان قدرتهاي عضو گروه 1+5 خواهد بود. در آن زمان خواهد بود که ايران و غرب مي توانند بر سر غني سازي اورانيوم توسط ايران با يکديگر به توافق دست يابند. اين اقدام نيازمند صرف هزينه سياسي است. اقدام اخير کاخ سفيد در استقبال از رياست جمهوري روحاني و تعامل بيشتر با ايران را مي توان گام مثبتي قلمداد کرد." 

سرمقاله روزنامه "گاردين" با انتقاد از موضع دولتهاي پيشين آمريکا و موضع گيري خصمانه آنان در قبال کشورمان مي افزايد "در دوره اي که روحاني مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران بود ايرانيان در حال رسيدن به توافق با کشورهاي غربي و بخصوص کشورهاي اروپايي بر سر برنامه هسته اي آن کشور و سطح غني سازي اورانيوم بودند با اين حال بدليل موضع گيري خصمانه دولت "جورج دبليو بوش" رييس جمهور وقت آمريکا عليه ايران اين موضوع به نتيجه مطلوب نرسيد. اوباما بايد از اين رويدادهاي تاريخي درس گرفته و آنها را تکرار نکند." 



برچسب ها: گاردین ، ایران ، کشور ، گام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار