"ماهر زينالوف" در مقاله اي با اذعان به ناکامي دولت "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه در عرصه سياست خارجي يکي از علل مهم اين موضوع را بي توجهي دولت اردوغان به نقش مهم ايران در منطقه بعنوان يک قدرت منطقه اي مي داند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العربيه ؛ نويسنده با اشاره به انزواي سياسي دولت عدالت و توسعه در سطح منطقه يا بدليل سياست هاي نادرست آن دولت در عرصه سياست خارجي مي نويسد "چند شب پيش در جمع گروهي از روزنامه نگاران ترک بودم. آنان از يکديگر مي پرسيدند که اکنون روابط ترکيه با کدام يک از کشورهاي جهان خوب است. يکي از آنها گفت ترکيه با تونس روابط دوستانه اي دارد. ديگري گفت ترکيه با سومالي هم رابطه خوبي دارد. اما در نهايت کشور سومي پيدا نشد که از رابطه خوب آن با ترکيه نام برده شود.

 انکارا همسايگان زيادي دارد از جمله ايران. با اين حال ديپلمات هاي ترک بدليل سياست خارجي مبهمي که در پيش گرفته اند نتوانسته اند روابط خوبي با کشورهاي همسايه ترکيه برقرار نمايند. هنوز راه طولاني اي پيش روي دولت ترکيه براي بهبود روابطي شفاف با يونا، روسيه و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا قرار دارد." 

نويسنده مقاله در ادامه انتقاد خود از سياست خارجي ناکارآمد دولت ترکيه مي افزايد "احمد داووداوغلو" وزير امور خارجه کنونی ترکيه خود را مبتکر سياست خارجي نوين ترکيه مي داند اما بايد ديد که براستي علت ناکارآمدي و شکست سياست خارجي ترکيه در طول سالهاي اخير چه بوده است. يکي از علل اين شکست آن بوده است وزير امور خارجه ترکيه تلاش نکرده تا با ملتهاي مطنقه ارتباط خوبي برقرار سازد. وي از سال 2003 ميلادي سفرهاي بسياري را به سوريه داشت اما در دفعات بسيار کمي به شهر "کنيا" در مرز ترکيه و سوريه سفر کرد تا با مردم آنحا ديدار نمايد. وي ايده "به حداقل رساندن تنش با همسايگان" را براي چشم انداز سياست خارجي ترکيه تعيين کرده است با اين حال تاکنون موفق نشده تا ايده ارتباط مردم با مردم براي کاهش تنش ها را به مرحله عمل درآورد." 

نويسنده در ادامه اشاره مي کند که دولت ترکيه در اين ذهنيت که  آن کشور تهديدي عليه ديگر کشورهاي منطقه نيست مي افزايد "نکته ديگر آنست که دولت ترکيه در ايجاد اين ذهنيت که تهديدي عليه کشورهاي منطقه نيست شکست خورده است. نکته ديگر آنکه يکي از عوامل شکست ترکيه آنست که به نقش مهم جمهوري اسلامي ايران در منطقه توجه ندارد. دولت اردوغان متوجه نشده که ايران نقشي بي اندازه پراهميت در سوريه و ساير نقاط خاورميانه دارد. ايران همچنين در عراق و لبنان نيز نفوذ شديدي دارد."  


برچسب ها: اردوغان ، کلیدی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار