رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان شوش گفت : آتش سوزی در محوطه تاریخی شوش یادآور هجوم اسکندر به کاخ های هخامنشی است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، علی درویشی  با اشاره به آتش سوزی های اخیر در این شهرستان اظهار داشت ، علت اصلی این آتش سوزی عدم وجود نیروی انسانی کافی و امکانات مورد نیاز جهت حفاظت فیزیکی به صورت مستمر و موثر است .

درویشی افزود در  آتش سوزیهای اخیر متاسفانه بخشی از آثار و بقایای سنگی کاخ آپادانای داریوش دچار حریق شد.

وی تصریح کرد ،حتی اگر این حریق هیچ آسیبی به آثار نرسانده باشد ، چنین اتفاقی شاید یادآور هجوم اسکندر و به آتش کشیدن کاخ های هخامنشی در ایران باشد و باعث تاسف و به نوعی تکرار تاریخ است.

 

این کارشناس تاریخ خاطر نشان کرد ، در چند سال اخیر فعالیت هایی جهت ساماندهی و مرمت محوطه باستانی شوش اقدام گرفته است و بدون شک جزء وظایف بدیهی سازمان میراث فرهنگی می باشد اما در خصوص حفاظت و نگهداری از محوطه ها شاهد مدیریت ضعیفی هستیم.

درویشی عنوان کرد ، تخریب آثار تاریخی از ویژگی غیر قابل برگشت پذیری برخوردارند و در صورت تخریب یک اثر نمی توان جایگزینی برای آن درنظر گرفت . وقوع آتش سوزی چه عمدی و چه صحوی صورت بگیرد به هیچ وجه قابل توجیح نیست.

در طی سال گذشته کاخ اردشیر ساماندهی و بخش هایی از آن مرمت گردید ولی به فاصله اندکی مجدداً به حال خود رها گردید، اتاقکی که جهت استقرار نیروی یگان حفاظت تبدیل به محل تجمع معتادان شد که باعث تخریب و بخش هایی از آن نیز به سرقت رفت./س

برچسب ها: حمله ، اسکندر ، هخامنش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.