معاون عمرانی شهرداری اصفهان اظهارداشت: میدان امام علی (ع) به سمت قبله ساخته شده این در حالی است که میدان امام (ره) در زاویه ۴۵ درجه ای قبله احداث گردیده است.

علیرضا قاری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، قرآن با بیان این مطلب گفت: اصفهان در سه دوره تاریخی پایتخت کشور بوده و حدود هزار سال قبل در دوران آل بویه اصفهان به عنوان پایتخت کشور انتخاب می شود به طوری که اولین اتفاقات پیرامون میدان در این دوره از تاریخ بوده است.

وی با اشاره به این که اوج شکوفایی این میدان به دوره سلجوقیان برمی گردد افزود: بعد از ۴۰۰ سال از اوج شکوفایی میدان در دوران صفویه به دلیل تغییر تبادلات مذهبی نگرش ها به سمت ایجاد میدانی جدید به عنوان پایگاه حکومتی می رود از این رو میدان امام(ره) با الگوبرداری از میدان قدیم با وسعت دو برابر و نیم میدان امام علی (ع) احداث می شود.

معاون عمرانی شهرداری اصفهان با بیان این که در دوران حکومت قاجار به تدریج کف میدان به عنوان فضاهای شهری مورد استفاده قرار می گیرد ادامه داد: در دوران پهلوی اول نیز با ورود وسایل نقلیه خیابان شمالی-جنوبی علامه مجلسی و دوره پهلوی دوم خیابان شرقی-غربی عبدالرزاق احداث می شود و میدان شکل اصلی خود را به طور کلی از دست می دهد.

وی اضافه کرد: در ۳۰ سال گذشته اثری از میدان وجود نداشت؛بعد از انقلاب اسلامی ایران اولین جرقه برای احیا این میدان تاریخی زده شد، به طوری که مرحوم کازرونی از سازمان مسکن و شهرسازی به همراه مشاور و طرح مرحوم میرمیران طرح احیای میدان را دنبال می کردند و ۲۰ سال مطالعات این طرح انجام شد.

معاون عمران شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مرحله دوم به با توجه به اینکه طرح در پرتردد ترین نقطه شهر به عنوان قلب بازار اصفهان قرار داشت، حرکت اجرای طرح را محدود می کرد اذعان داشت: بعد از دوسال و نیم میدان اصلی به مساحت ۷/۲ هکتار در آستانه عید سعید فطر در اختیار مردم قرار می گیرد همچنین میدان جلوخان مسجد جامع به وسعت ۲/۱ هکتار ظرف مدت یک سال و نیم تکمیل می شود و برای نوسازی بافت فرسوده اطراف میدان نیز پروژه ۳۲ هکتاری اطراف میدان تعریف شده است که به صورت خود بازده می باشد .

وی به ۱۱ ورودی میدان امام علی (ع) اشاره و خاطر نشان کرد: ۲ ورودی این میدان، اصلی و مابقی به صورت فرعی تعریف شده است همچنین صنوف نقره کار و طلا ساز در مغازه های میدان امام علی (ع) مشغول به کار می شوند.

معاون عمران شهرداری اصفهان تصریح کرد: حدود ۹۷ درصد مردم شهر اصفهان نمی دانند که در میدان امام علی (ع) چه اتفاقی افتاده است و به طور حتم کسبه این منطقه با بهره برداری از این طرح شگفت زده خواهند شد./س

برچسب ها: اصفهان ، میدان ، امام ، علی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.