"گلن گرينوالد" روزنامه‌نگار آمريکايي که برنامه جاسوسي الکترونيک آمريکا را با اسنادي که ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا در اختيارش گذاشته بود، فاش کرد گفت قصد دارد تا حدود 10 روز ديگر دست به افشاگري‌هاي جديد بزند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، گلن گرينوالد سه‌شنبه در پارلمان برزيل که در مورد برنامه نظارت جهاني اينترنت آمريکا در برزيل تحقيق مي کند گفت: مقاله‌هايي که ما تاکنون منتشر کرديم تنها بخش کوچکي از افشاگري‌هايي است که قرار است منتشر شود. 

وي که به زبان پرتغالي سخن مي گفت افزود: بي ترديد افشاگري‌هاي ديگري درباره جاسوسي دولت آمريکا و شيوه‌اي که براي کنترل ارتباطات برزيل و کشورهاي آمريکاي لاتين به کار برده است، صورت خواهد گرفت.

اين روزنامه نگار در ريو دو ژانيرو برزيل مستقر است و براي روزنامه انگليسي گاردين کار مي کند.

وي به نمايندگان برزيلي توضيح داد کمک کارشناس را براي فهميدن برخي از 15 تا 20 هزار سند محرمانه‌ آژانس امنيت ملي آمريکا که ادوارد اسنودن در اختيارش گذاشته، درخواست کرده است.

وي خاطر نشان کرد برخي از اين اسناد بسيار طولاني و بسيار پيچيده هستند و خواندنشان زمان مي برد.

گلن گرينوالد به خبرگزاري رويترز گفت به نظر او پايگاه اينترنتي ويکيليکس، ديگر افشاگر اسناد محرمانه آمريکا، اسناد مربوط به برنامه جاسوسي الکترونيک آمريکا را در اختيار ندارد و تنها او و لورا پويتراس کارگردان فيلم مجموعه کامل اين اسناد را در اختيار دارند.

اين روزنامه نگار آمريکايي اعلام کرد تقريبا هر روز با ادوارد اسنودن تماس دارد.

اسنودن اوايل ژوئن به هنگ کنگ فرار کرد سپس از آنجا به مسکو رفت و پس از آنکه به اجبار چند هفته‌اي را در سالن ترانزيت يکي از فرودگاه‌هاي مسکو سپري کرد در نهايت هفته گذشته از روسيه پناهندگي يک ساله گرفت.

گرينوالد به نمايندگان برزيلي گفت: از زماني که اسنودن فرودگاه را ترک کرد تقريبا هر روز با او صحبت مي کنم. ما از يک رمز مخفي بسيار مطمئن براي ارتباط برقرار کردن استفاده مي کنيم.

وي افزود: اسنودن از بحثي که در برخي کشورهاي جهان در مورد زندگي خصوصي در اينترنت و جاسوسي آمريکا به راه افتاده است بسيار خرسند است. اين دقيقا همان بحثي است که او مي خواست به راه بيفتد.

گلن گرينوالد پس از ديدار با ادوارد اسنودن در ماه ژوئن در هنگ کنگ، نخستين سري از مقاله‌هايي را که جهان را تکان داد، در روزنامه گاردين منتشر کرد.

روزنامه برزيلي او گلوبو ماه گذشته در مقاله‌اي که نام گلن گرينوالد نيز در پاي آن بود، فاش کرد آژانس امنيت ملي آمريکا به کمک برنامه‌اي که قادر به نظارت بر ميلياردها نامه الکترونيک و تماس تلفني است، از کشورهاي آمريکاي لاتين جاسوسي کرده است.

در پي اين افشاگري کشورهاي آمريکاي لاتين توضيحات و عذر خواهي آمريکا را خواستار شدند.

گلن گرينوالد گفت ادوارد اسنودن به خاطر امنيتش قصد دارد تا هر زمان که لازم باشد در مسکو بماند.

وي از اين دولت‌ها براي کمک نکردن به اسنودن در شرايطي که او فراري است و در حالي که او آشکارا برنامه جاسوسي از شهروندانشان را در اينترنت فاش کرد، انتقاد کرد.

وي افزود واشنگتن در حال حاضر از راه‌هاي ديپلماتيک براي متقاعد کردن دولت‌ها به پايان دادن به شکايت در مورد اين  برنامه‌هاي نظارتي تلاش مي کند.

گلن گرينوالد به خبرنگاران گفت: دولت برزيل در ملأ عام خشم بيشتري نشان داد تا در گفتگوهاي خصوصي با دولت آمريکا، همه کشورها اين کار را کردند حتي در اروپا.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار