رعایت بهداشت فردی ، شستشوی دست و صورت، خنک نگه داشتن پوست بدن و دوش گرفتن منظم روزانه با آب ولرم نیز نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی و درمان موارد خفیف این عارضه در افراد دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، به افراد گرمازده توصیه می شود از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک ، قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل شعله ور شدن عفونتهای تنفسی بخاطر تغییرات ناگهانی هوا و نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت بهم خوردن وضعیت سیستم ایمنی بدن اجتناب کنند.

با بیان اینکه فرد گرمازده را بایستی به آهستگی در محیط خنک قرار داد و تدریجا مایعات ( بخصوص خاک شیر یا شربت آبلیموی خنک ) به وی داد ،در ادامه باید با مالیدن حوله خنک به بدن فرد گرمازده ، وی را به حالت طبیعی محیط بازگرداند.

از مصرف نوشابه های گازدار و مواد قندی بواسطه ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن و عدم درمان گرمازدگی، در هنگام ابتلا به این عارضه جدا خودداری شود.

گرمازدگی به دنبال قرار گرفتن فرد در هوای گرم و یا در معرض نور مستقیم خورشید صورت می گیرد که در آن آب و املاح معدنی بدن از طریق تعریق بصورت پوستی دفع می شود.

اگر دفع املاح بدن بموقع با نوشیدن آب سالم بهداشتی جبران نشود، فرد دچار علایم ضعف و رخوت ، افت دمای بدن ، کاهش فشار خون و علایم پراکنده ای شامل تهوع و بی قراری خواهد شد ، در موارد شدیدتر گرمازدگی ، کاهش سطح هوشیاری و حالت شوک به فرد دست می دهد.

انجام نشدن فعالیتهای سخت بدنی، کارهای سنگین و حرکات ورزشی در طول ساعات گرم روز و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را بهترین راه پیشگیری از ابتلا به عارضه گرمازدگی در افراد عنوان کرد./س

برچسب ها: گرما ، زده گی ، نوشیدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.