سرمایه گذاری میلیاردی که قرار بود نام بروجرد را در غرب کشور شهره کند همچنان مسکوت باقی مانده است تا پروژه های نیمه تمام و راکد مربوط به این سرمایه گذاری هر روز داغ دل بروجردی ها را تازه کند.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران  اسفندماه سال 85 بود که یک شرکت خصوصی سرمایه گذاری کار اجرای سه پروژه بزرگ را در شهرستان بروجرد آغاز کرد تا با همکاری و مشارکت با شورای شهر و شهرداری شاهد سرمایه گذاری میلیاردی بخش خصوصی در این شهر باشیم.

و اما از هیاهوی آغاز این پروژه ها نزدیک به هفت سال می گذرد ولی همچنان این پروژه ها راکد باقی مانده اند و وعده های مکرر برای بهره برداری از این پروژه ها به سرانجام نمی رسد.

پیش از این و در طول دو سال گذشته خبرگزاری مهر در گزارشهای متعددی به موانع پیش روی این سرمایه گذاری بخش خصوصی در بروجرد پرداخت و توانست تا حدودی برخی مشکلات و موانع این پروژه را انعکاس داده و زمینه رفع آنها را فراهم کند.

هیاهوی پروژه های میلیاردی زود خوابید!

در این راستا علاوه بر رفع مشکل انتقال سند زمین های این پروژه ها با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر بروجرد، مانع دکلهای فشار قوی برق نیز با پیگیری خبرگزاری مهر و همکاری شرکت برق منطقه ای باختر از سد راه این پروژه میلیاردی برداشته شد.

یکی از پروژه های در دست اجرا در بروجرد مجتمع تجاری هشت بهشت بود که یکی از پروژه های منحصر به فرد در غرب کشور محسوب می شود و پیش از این یکی از مشکلات عمده در مسیر اجرای پروژه وجود دکلهای فشار قوی برق بود که این مشکل نیز با پیگیریهای خبرگزاری مهر به طور کامل حل شد.

و اما آنچه در عمل مشاهده می شود این است که اکنون با گذشت نزدیک به دو سال از رفع این مشکل همچنان شرکت سرمایه گذار پروژه نتوانسته است در بخش مجتمع هشت بهشت پیشرفت فیزیکی چندانی داشته باشد و این پروژه همچنان راکد باقی مانده است.

و اما وضعیت دیگر پروژه های سرمایه گذاری شده در بروجرد نیز توسط این شرکت حال و روز چندان متفاوتی از مجتمع هشت بهشت ندارد به طوریکه شرکت سرمایه گذار در مجموعه باغ فدک بروجرد نیز با شهرداری به خاطر ایجاد هایپرمارکت و مکانهای تفریحی اقدام به عقد قرارداد کرده است ولی در این خصوص هم پیشرفت ناقصی داشته است.

وعده هایی که هر سال بیات می شوند

این در حالیست که این شرکت سرمایه گذاری قرار بود پروژه هایی مانند مجتمع تجاری هشت بهشت، هایپرمارکت و رستورانی باغ فدک بروجرد را ظرف مدت زمان معینی احداث کند ولی این پروژه علی رغم همه هیاهوی آغاز عملیات اجرایی مسکوت باقی مانده اند.

در ابتدای امر این شرکت طبق قراردادی که با شهردار و شورای شهر "وقت" بسته بود برای شروع ساخت و ساز پروژه های مذکور درخواستهایی داشت که مورد موافقت اعضای شورای اسلامی شهر "فعلی" نبود؛ با این وجود پس از انعکاس مسائل و مشکلات این پروژه ها اعضای شورای اسلامی شهر پای کار آمده و به برخی از درخواستهای این شرکت سرمایه گذار تن دادند.

از جمله درخواستهای شرکت سرمایه گذار انتقال سند زمینهای پروژه هایپرمارکت و بخشی از باغ فدک و همچنین برداشته شدن دکلهای برق بر سر راه زمینهای مجتمع هشت بهشت بود که شهردار و شورای شهر بروجرد در طول چند سال گذشته نسبت به برطرف کردن آن اقدام کردند.

با رفع بخشی از مشکلات انتظار می رفت این پروژه ها در مدت زمان معینی ساخته شود و به بهره برداری برسد به طوریکه وعده افتتاح پروژه هایپرمارکت بروجرد در سال 89 که توسط فرماندار وقت در رسانه ها منعکس شد نزدیک به سه سال می شود که بیات شده است.

چرا پروژه ها راکد ماند؟ کسی جوابگو نیست

حال جای این سوال در ذهن شهروندان بروجردی باقیست که چرا این شرکت سرمایه گذاری که سالها تلاش می کرد موانع موجود بر سر راه ساخت این پروژه ها را برطرف و روند معمولی سرمایه گذاری خود را در بروجرد طی کند پس چرا افتتاح پروژه های میلیاردی اش هیچگاه محقق نشد و در همان مراحل اولیه باقی ماند.

پیگیری خبرنگار  برای گفتگو با مسئولان و متولیان امر در حوزه مدیریت شهری بروجرد و همچنین مسئولان شرکت سرمایه گذاری تاکنون نتیجه نداده است با این وجود خبرگزاری مهر آمادگی دارد اظهارات و دلایل هر دو طرف را در زمینه چرایی عدم تکمیل پروژه های یاد شده به اطلاع مردم بروجرد برساند.

این در حالیست که مطابق آخرین شنیده ها و بر اساس نظر برخی از اعضای شرکت سرمایه گذاری کننده در پروژه های بروجرد قرار بود این شرکت فعالیت خود را از اوایل تابستان سال جاری شروع کنند اما آنچه مشهود بوده این است که عملا در پروژه های مدنظر هیچگونه تحرکی دیده نمی شود.

ضرورت تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری در بروجرد

این وضعیت در حالی رخ می دهد که پیش از این علاء الدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفته بود که طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در خیابان تختی بروجرد که یک مجتمع تجاری بود و طرح مجتمع هشت بهشت مدت هفت سال است که به دلیل برخی سنگ اندازیها و عدم حمایت از بخش خصوصی راکد مانده است.

وی خواستار حمایت مسئولان امر از سرمایه گذاری بخش خصوصی شده و عنوان کرده بود که اگر طرح هشت بهشت در بروجرد اجرا شود از نظر اشتغال و توسعه و رونق اقتصادی در غرب کشور به مجتمع تجاری بی نظیری تبدیل خواهد شد ولی متاسفانه این طرح هم اکنون با 20 میلیارد تومان سرمایه راکد مانده است.

بروجردی با تاکید بر ضرورت تسهیل شرایط برای سرمایه گذاری در بروجرد، خواستار توجه دستگاهها و متولیان امر به این مقوله و حمایت از بخش خصوصی در راستای توسعه استان و شهرستان بروجرد شد.

مردم در انتظار پاسخگویی مدیریت شهری بروجرد

این سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حالی مطرح می شود که پیگیری خبرنگار مهر برای گفتگو با شهردار بروجرد و دیگر متولیان امر در زمینه آخرین وضعیت همکاری ها با شرکت سرمایه گذار پروژه های بروجرد بی نتیجه مانده است و امیدواریم متولیان امر در این زمینه پاسخگوی مسائل مطرح شده باشند.

به هر روی به نظر می رسد جذب سرمایه گذار در هر استانی به عنوان یکی از راهبردهای مهم توسعه مطرح بوده و در این راستا برای پیشرفت استان کمتر توسعه یافته ای مانند لرستان باید مسئولان در راستای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی تلاش ویژه ای داشته باشند.

با این تفاسیر با توجه به اینکه از زمان وعده های داده شده برای اجرای پروژه های میلیاردی که از آنها به عنوان سرمایه گذاری کم نظیر در حوزه شهری بروجرد یاد می شد نزدیک به هفت سال گذشته است مردم منتظرند تا ببینند که حاصل این هفت سال خلق فرصتی نو برای توسعه شهری بروجرد بوده و یا بازهم قصه پرغصه "فرصت سوزی" دیگری در میان است./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.