برای جلوگیری از روند روبه افزایش میزان بروز و شیوع بیماری ها و نارسایی های کلیوی در کشور، باید زمینه لازم برای فرهنگسازی و آموزش های عمومی مورد نیاز درباره ی این بیماری ها فراهم شود.

رحمان صداقت پیشه، فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات در خصوص بیماریها و نارسایی های کلیوی، دیر ظاهر شدن علائم بیماری و در نتیجه تشخیص دیر هنگام بیماری ایجاد شده است.

وی گفت: اگر بیماری کلیه در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و درمان شود در آن صورت احتمال مزمن و خطرناک شدن بیماری تا حد زیادی کاهش می یابد و در مقابل اثر بخشی درمان ها به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا می کند.

صداقت پیشه افزود: متأسفانه این باور در بین اغلب افراد جامعه به وجود نیامده که موضوع پیشگیری از بیماری های کلیوی، یک موضوع بسیار جدی است و باید بیشتر به آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه هم مردم و هم مسئولان باید بیش از پیش به خطرات و عوارض بیماری ها و نارسایی های کلیوی توجه کنند یادآور شد: در حال حاضر میزان ابتلا به بیماری های کلیه سرعت بالایی داشته است که البته برای جلوگیری از آن باید زمینه ها و شرایط فراهم شود.

صداقت پیشه تأکید کرد: برای جلوگیری از روند رو به افزایش میزان بروز و شیوع بیماری ها و نارسایی های کلیوی در کشور باید زمینه لازم برای فرهنگسازی و آموزش های عمومی مورد نیاز درباره ی این بیماری ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دیابت و فشارخون بالا دو عامل مهم ابتلا به بیماری های کلیوی است خاطر نشان کرد: مصرف داروها به ویژه مسکن ها نیز در بروز بیماری های کلیوی بسیار تأثیرگذار است و باید مصرف این داروها بسیار کنترل شود./ح

برچسب ها: کلیه ، آموزش عمومی ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار