ریاست جمهوری مصر اعلام کرد دولت با در نظر گرفتن اوضاع و شرایط موجود درباره اجرای طرح پایان دادن به تحصن های رابعه العدویه و النهضه تصمیم گیری خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، یک منبع مسئول در ریاست جمهوری مصر اعلام کرد در پی اعلام شکست تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران مصر به سبب خودداری اخوان المسلمین از پذیرفتن حل مسالمت آمیز، تصمیم پایان دادن به تحصن طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور در اختیار دولت موقت است.

این منبع مسئول افزود تصمیم پایان دادن به تحصن های رابعه العدویه و النهضه قطعی است اما اجرای این تصمیم و زمان آن با توجه به اوضاع و شرایط، در اختیار دولت و نخست وزیر است.

عبدالرحمان العصیمی گزارشگر این شبکه همراه با پخش تصاویری از تظاهرات طرفداران اخوان گفت: تحصن های طرفداران اخوان المسلمین همچنان اوضاع مصر را ملتهب نگه داشته است. بیشتر مصری ها از تصمیم دولت برای پایان دادن به تحصن اخوان المسلمین و خودداری از تساهل در برابر هرگونه تخریب و تروریسم حمایت می کنند.

در ادامه گزارش با اشاره به سناریوهای احتمالی برای پایان دادن به تحصن های رابعه العدویه و النهضه آمده است: گفتگو اولین سناریو برای پایان دادن به این تحصن هاست. اخیرا گفتگوهایی به این منظور انجام شد اما با توجه به اصرار اخوان بر بازگشت مرسی به قدرت نتیجه ای جز شکست نداشت. محاصره دومین سناریو برای متفرق کردن تحصن کنندگان است که بر اساس آن نیروهای نظامی ورودی ها و خروجی های محل تحصن را به محاصره خود در خواهند آورد تا تعداد تحصن کنندگان با گذشت زمان کاهش پیدا کند. همزمان با محاصره محل تحصن، نیروهای امنیتی از تحصن کنندگان درخواست خواهند کرد آنجا را ترک کنند و در صورتی که با مقاومت آنها روبرو شوند از ماشین های آب پاش، باطوم و گازهای اشک آور استفاده خواهد شد. نیروهای امنیتی مصر بیم آن دارند که اخوان المسلمین به خشونت متوسل شوند بخصوص که برخی خبرها حاکی از وجود سلاح در محل تحصن است. بر همین اساس شماری از نیروهای ویژه مصر روی پشت بام ساختمان های اطراف محل تحصن مستقر خواهند شد تا با هرگونه اقدام مسلحانه اخوان مقابله کنند.

گزارشگر ادامه داد، نیروهای اخوان المسلمین در برابر سناریوهای احتمالی برای برچیدن تحصن طرفداران خود ساکت نخواهد نشست بلکه تجهیزات کامل را در میدان های تحصن رابعه العدویه و النهضه در نظر گرفته است که از آن جمله یک بیمارستان سیار باتجهیزات کامل است. تحصن کنندگان همچنین موانعی در اطراف میدان ها ایجاد کرده اند و عناصر آموزش دیده ورود وخروج به میدان ها را کنترل می کنند. تامین آب مورد نیاز تحصن کنندگان با قرار دادن منابع بزرگ آب از دیگر اقدامات اخوان برای بالا بردن آمادگی در مقابل هرگونه سناریو برای پایان دادن به تحصن در این میادین است. منابع همچنین اعلام کردند اخوان المسلمین به استفاده از زنان و کودکان در جمع تحصن کنندگان روی آورده است تا در صورت وقوع هرگونه حادثه ای نظر افکار عمومی را حلب کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار