مدير عامل شرکت فرابورس ايران ساز و کار پذيرش و معامله سهام عدالت در بازار سرمايه را تشريح کرد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه (سنا) ، امير هاموني با بيان اينکه موضوع معامله سهام عدالت برغم پيچيدگي‌هاي خاص، با ابتکار عمل و پيگيري‌هاي سازمان بورس، شرکت فرابورس و سازمان خصوصي‌سازي به مرحله خيلي خوبي رسيـده است، افزود: اطلاعات هويتي سهامداران سهام عدالت در سازمان خصوصي‌سازي به روز شده و براساس آمار، تقريبا 42 ميليون نفر نام نويسي و مشخصات هويتي را تکميل کرده انـد.

وي ادامه داد: سبد سهام تشکيل شده براي سهام عدالت ، بسيار قوي و متنوع است، چرا که در واقع حدود 40 درصد از واگذاري‌هاي انجام شده در سال‌هاي اخير که عمدتا مربوط به شرکت‌هاي ارزنده بوده، به سبد سهام عدالت اختصاص يافته است.
مديرعامل فرابورس افزود: کليت طرح ارائه شده براي معامله سهام عدالت در فرابورس در جلسه شوراي عالي اصل 44 به تصويب رسيده است و قابل معامله‌شدن اين سهام در فرابورس به دستورالعملي که سازمان بورس و سازمان خصوصي‌سازي در کميسيون تخصصي شوراي عالي اصل 44 تهيه و مصوب خواهند کرد، منوط شده است.

بر همين اساس ، با پذيرش شرکت سرمايه‌گذاري اوراق سهام عدالت آذربايجان شرقي در فرابورس ، البته به شرط ارائه سبد دارايي افزايش سرمايه و بستن فهرست مشمولان و گزارشگري مالي ويژه‌اي که شرکت‌ها نياز دارند، موافقت شده است.
هاموني خاطرنشان کرد مقرر شده است با کمک معاونت نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس، چارچوب گزارشگري شرکت سرمايه‌گذاري اوراق سهام عدالت آذربايجان شرقي تهيه شود تا شرکت‌ها با اين فرم خاص اقدام به گزارشگري مالي از طريق سامانه کدال (ناشران اوراق بهادار) بکنند و بتوانيم در دو ماه آينده شاهد کشف قيمت سهام عدالت استان آذربايجاني شرقي در فرابورس باشيم و پس از آن، ديگر شرکت‌هاي استاني نيز به مرور وارد بازار شوند.

هاموني با بيان جزئيات شرکت سرمايه‌گذاري آذربايجان شرقي افزود: سرمايه اين شرکت در حال حاضر مبلغ قابل ملاحظه‌اي نيست، اما قرار است از محل مطالبات شرکت‌هاي تعاوني شهرستاني، اين شرکت استاني افزايش سرمايه دهد که بر اين اساس، عددي که برآورد شده، 2 هزار و 400 ميليارد تومان است و پس از رسيدن سرمايه شرکت سرمايه‌گذاري سهام عدالت آذربايجان شرقي به اين رقم، وارد فرابورس خواهد شد.

مديرعامل فرابورس خاطرنشان کرد اين مبلغ، متعلق به حدود 2 ميليون و 400 هزار نفر مشمولان استان آذربايجان شرقي است و به نسبتي که بدهي مردم به دولت از محل سودهاي نقدي شرکت‌هاي موجود در سبد سهام عدالت اين استان تسويه شده باشد، براي آزادسازي سهام به‌منظور معامله در فرابورس اقدام خواهد شد.

هاموني گفت : براي نمونه ، اگر يک ميليون تومان هم‌اکنون دست فردي است که مي‌خواهد معامله کند، تقريبا 13-15 درصد قسط و بدهي آن پرداخت شده و 85-87 درصد ديگر آن به صورت وثيقه باقي مانده است که هر شش ماه يا هر سال از محل سودهاي نقدي شرکت‌هايي که در سبد (پرتفوي) سهام عدالت است، پرداخت مي‌شود و دارندگان سهام عدالت مي‌توانند به نسبت تسويه بدهي خود، اقدام به معامله اين سهام کنند.

مديرعامل فرابورس با اشاره به افزايش کدهاي سهامداري پس از ورود سهام عدالت به تابلوي فرابورس اظهار داشت: با ورود مردم به بازار سرمايه ازطريق موضوع سهام عدالت کدهاي معاملاتي تقريبا به 49 تا 50 ميليون نفر خواهد رسيد که اين آمار کد سهامداري در مقايسه با جمعيت 76 ميليون نفري کشور، نشان‌دهنده ضريب نفود بازار سرمايه در ميان مردم است که در نوع خود در بورس‌هاي آسيا و حتي در جهان بي‌سابقه محسوب مي شود.

هاموني ادامه داد: قيمت سهام عدالت هر استان نسبت به سبد درنظر گرفته شده براي آن استان متفاوت است و مردم در صورت تمايل پس از ورود سهام عدالت به فرابورس مي‌توانند با فروش سهام عدالت يک استان، سهام عدالت استان ديگر را خريداري کنند و بدين ترتيب به معاملات خود در بازار فرابورس ادامه دهند.

وي افزود در حال حاضر، 30 شرکت سهامي عام مستقل داريم که سرمايه‌گذاري استاني هستند و هر استان سبد سهام يا پرتفوي مخصوص به خود را دارد که ارزش افزوده خالص همه آنها تقريبا يکسان است، اما از روزي که امکان معامله سهام عدالت در فرابورس مهيا شود ، قيمت اين سهام بستگي به نحوه عملکرد مديران شرکت سرمايه‌گذاري استاني، نوسان خواهد کـرد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار