دو شرکت کوچک ارائه‌کننده‌ی خدمات اینترنتی و پست الکترونیکی (ئی‌میل) در آمریکا فقط برای اینکه اطلاعات شخصیِ کاربران خود را به مقامات فدرالِ دولت آمریکا ندهند، فعالیت خود را تعطیل کردند و سِرورهای حاوی ئی‌میل‌های کاربران خود را نیز از بین بردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز؛در شماره روز شنبه خود در مقاله‌ای به قلم سومینی سنگوپتا نوشت، شرکت «سایلنت سیرکل» و همچنین شرکت «لاوابیت» از پنجشنبه بعد از ظهر، تمامی خدمات اینترنتی و ئی‌میل خود را تعطیل کردند. گفته می‌شود شرکت لاوابیت که مقر آن در ایالت تگزاس است، شرکتی است که ادوارد اسنودن، افشاگر عملیات جاسوسیِ گسترده‌ی سازمان امنیت ملی آمریکا، از خدمات ئی‌میل و اینترنتیِ آن استفاده می‌کرده است و از همین رو، دولت فدرال آمریکا خواهانِ دسترسی به اطلاعات کاربران این شرکت شده بوده است.
لادار لِویسون (Ladar Levison)، صاحب شرکت لاوابیت در بلاگ اینترنتیِ خود نوشت، اخیراً دستور تجسس مخفی از اطلاعات کاربران شرکت ما از سوی دولت آمریکا، به دست من رسید، اما من تصمیم گرفتم به جای همدستی (در جاسوسی‌های دولت) و مشارکت در جنایاتی که علیه مردم آمریکا در حال وقوع است، شرکتِ خود را کلاً‌ تعطیل و ارائه خدمات ئی‌میل و اینترنتی آن را متوقف کنم.

چند ساعت پس از اعلام تعطیلیِ این شرکت در ایالت تکزاس، شرکت سایلنت سیرکل که در ایالت مریلند مستقر بوده و ارائه‌ی خدمات اینترنتی و ئی‌میلِ آن در حال رشد بسیار سریع در میان ساکنان این ایالت و مناطق اطرافِ آن، از جمله واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا بوده، نیز اعلام کرد، ما نه تنها شرکت خود را تعطیل کرده‌ایم، بلکه تمامی سِرورهای ئی‌میل خود را که از طریق آن اطلاعات کاربران‌مان قابل دسترسی است، از بین برده و کاملاً نابود کرده‌ایم، تا هیچکس نتواند هیچگونه اطلاعاتی را از آن استخراج کند. البته مقامات این شرکت تصریح کردند، ما هرگز دستوری رسمی از دولت آمریکا یا حکم تفتیش از دادگاه‌های آمریکا دریافت نکرده‌ایم، و لذا نابود کردن سِرورهایمان غیرقانونی یا تخطی از حکم دادگاه تلقی نمی‌شود. با این حال، چون تمامی نشانه ها را حاکی از این می‌دیدیم که بزودی دولت فدرال آمریکا به سراغ ما نیز خواهد آمد تا درباره اطلاعات خصوصیِ کاربرانِ ما به تجسس بپردازد، ما خودمان با حرکتی پیشدستانه شرکت خود را به صورت داوطلبانه تعطیل کردیم و تمامی سرورهایمان را نیز از بین بردیم.

بسیاری از حامیان حقوق شهروندی و حفاظت از حریم خصوصیِ مردم در آمریکا، حرکتِ این دو شرکت را ستودند و گفتند، صاحبان این دو شرکت آنقدر به اصولِ کاریِ خود پایبند بودند که حتی حاضر شدند ممر درآمد خود را قطع، شرکت‌های سودآورِشان را تعطیل و عملاً‌ دست به خودکشیِ تجاری زنند تا مجبور نشوند اصول اخلاقیِ خود را زیرپا بگذارند یا به تعهداتی که به کاربران شرکت‌هایشان مبنی بر امانتداری از اطلاعات خصوصیِ آنان داده بودند، خیانت کنند یا شریک جرم عملیات جاسوسیِ دولت آمریکا علیه شهروندان معمولی این کشور شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار