رئيس كميسيون اصل 90 به تشريح جزئيات گزارش اين کميسيون در زمينه سفر بقايي و خانواده‌اش به نيويورک پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ محمدعلي پورمختار در نشست خبري امروز (يكشنبه 20 مردادماه) با اشاره به فعاليت يك‌ساله كميسيون اصل 90 اظهار داشت: كميسيون اصل 90 در دوره جديد با اتخاذ سياست‌هاي اصولي براي اطلاع‌رساني پرونده‌هايي كه لازم است رسانه‌اي شود، رويكرد تازه‌اي را در پيش گرفته‌اند.
 
وي ادامه داد: كميسيون اصل 90 با پرهيز از ورود به مسائل سياسي و تاثير آن در پرونده‌ها و گزارش‌ها اقدام به انجام بررسي‌هاي كارشناسي كرده است، هم‌چنين اين كميسيون قصد دارد با رعايت حيثيت افراد كار خود را انجام دهد.
 
پورمختار با تاكيد بر تعامل با دستگاه‌هايي كه از آن‌ها شكايت مي‌شود، تصريح كرد: اصل 90 يك كميسيون نظارتي است كه براي حل مشكلات و رفع ايراد دستگاه‌ها ورود پيدا مي‌كند.
 
رئيس كميسيون اصل 90 با تاكيد بروزرساني پرونده‌هاي مهم اذعان داشت: 1300 پرونده از مجلس هشتم به كميسيون اصل 90 به ارث رسيده است و اين كميسيون بيش از 800 پرونده را مورد رسيدگي قرار داده و آن‌ها را مختومه اعلام كرده‌اند.
 
اين نماينده مجلس گفت: در دوره كنوني كميسيون اصل 90 بيش از 4 هزار شكايت مطرح شده و براي رسيدگي به پرونده‌هاي مهم سازمان‌دهي لازم صورت گرفته است.
 
وي تاكيد كرد: برمبناي نوع شكايت كميته‌هاي مختلفي در زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، مبارزه با فساد ، سياسي و نظامي و قضايي تشكيل شده است.  
 
پورمختار ادامه داد: هم‌چنين 16 كارگروه براي رسيدگي به ساير پرونده‌ها متشكل از نمايندگان با موضوعات كارآمدسازي مجلس به نمايندگان، بانك‌ها ، حمايت از توليد و جهاد اقتصادي، انحصار گمركات، واردات و صادرات ، حمايت از سرمايه‌گذاري داخلي  و خارجي، زمين و منابع طبيعي، بررسي طرز كار قوه قضاييه، مبارزه با مفاسد، بررسي واگذاري‌هاي اصل 44 قانون اساسي و اجراي آن، نقش انرژي و بهداشت و درمان ايجاد شده است.  
 
وي با تاكيد بر استفاده از ظرفيت نمايندگان مجلس اظهار داشت: براي استفاده از نمايندگان مجلس در امر نظارت برنامه‌اي از نمايندگان خواسته شده تا به كميسيون اصل 90 براي انجام وظايف خود ياري رسانند از اين رو تاكنون حدود 15 نفر از نمايندگان براي فعاليت در كارگروه‌ها اعلام آمادگي كرده‌اند.  
 
رئيس كميسيون اصل 90 با تاكيد بر تدابير مقام معظم رهبري در مقاطع مختلف اضافه كرد: كميسيون اصل 90 قصد دارد تدابير ابلاغ شده مقام معظم رهبري را در اولويت كاري خود قرار دهد و براين اساس اين موضوع به كارگروه‌هاي مختلف اعلام شده تا در دستور رسيدگي قرار گيرد.  
 
وي با اشاره به موضوعات رسيدگي شده از سوي كميسيون اصل 90 در خصوص دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري تصريح كرد: از جمله موارد پيگير شده از سوي كميسيون موضوع جهاد اقتصادي و حمايت از توليد از سوي دولت و مجلس، مبارزه با فساد و خودرو در دستور كار قرار گرفته است.  
 
پورمختار با بيان اين كه كميسيون اصل 90 تصميم دارد كه رسيدگي‌ها بايد نتيجه محور باشد، افزود: بررسي‌ پرونده‌ها در كميسيون اصل 90 در خصوص پرونده‌ها شامل روندهاي نامطلوب كه باعث افزايش شكايت مي‌شود و هم چنين وجود قوانين ناقص و يا خلا در قوانين و مديراني كه در عمل به وظيفه خود كوتاهي مي‌كنندمورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.  
 
رئيس كميسيون اصل 90 گفت: اين كميسيون بانك اطلاعاتي از عملكرد مديران تهيه كرده است و مديراني كه در كميته‌هاي مختلف پرونده دارند و پرونده آن‌ها به مراجع مختلف ارجاع شده است در بانك اطلاعاتي قرار مي‌گيرند.  
 
وي ادامه داد: اين بانك اطلاعاتي در مقاطعي مانند احراز صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري و يا ارائه اسامي وزراي پيشنهادي، كاربرد فراوان دارد.  
 
پورمختار اضافه كرد: نمايندگان براي ارتقاي كيفيت نظارت مي‌توانند روندهاي نامطلوبي را كه در حوزه‌هاي انتخابيه خود مي‌بينند گزارش دهند و تاكنون گزارشات زيادي در اين باره به كميسيون اصل 90 ارجاع شده است، هم چنين نمايندگان مي‌توانند از طرز كار شوراهايي كه در آن عضو هستند گزارش‌هاي لازم را ارائه دهند تا اگر اين شوراها در جهت ايجاد نارضايتي و ياعدم اجراي قانون حركت مي‌كنند مورد ارزيابي قرار گيرند.  
 
رئيس كميسيون اصل 90 هم چنين از تهيه گزارش از سه قوه خبر داد و گفت: كميسيون اصل 90 در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي گزارش سه قوه را به عنوان امري راهبردي در دستور كار خود قرار داده كه در پايان دوره نهم اين گزارش را تهيه و ارائه خواهد كرد.  
 
وي درباره ميزان رسيدگي به پرونده‌هاي واصل شده در كميسيون اصل 90 اظهار داشت: در يك سال گذشته از 4 هزار شكايت رسيده حدود هزار فقره خارج از صلاحيت كميسيون بود و به ذي نفعان آن اعلام شده، اكنون مابقي اين پرونده‌ها در حال رسيدگي است و به هزار و 300 پرونده رسيدگي و پاسخ لازم ارجاع شده است.  
 
پورمختار با اشاره به پرونده‌هاي طبقه‌بندي شده در كميته‌هاي مختلف اذعان داشت: در كميته‌هاي فرهنگي رفاهي و اجتماعي 921 شكايت ، اقتصادي، فني و عمراني 1233 شكايت، سياسي و نظامي 675 شكايت، قضايي 1002 شكايت و مجلس و امور ويژه 474 شكايت مطرح است.  
 
رئيس كميسيون اصل 90 با تاكيد بر وظايف كميته ويژه كه مربوط به رسيدگي به پرونده‌هاي ملي و بين‌المللي است، گفت: كميسيون اصل 90 گزارش‌هايي را كه به عموم مردم مربوط باشد در صحن علني قرائت مي‌كند و اگر جرمي در آن‌ها وقوع يافته باشد براي رسيدگي به قوه قضاييه ارجاع مي‌دهد از اين رو پرونده‌هايي در حوزه‌هايي نفت و انرژي، منابع طبيعي و زميني، صادرات و تخلفات صورت گرفته در واردات، معوقات بانك‌ها و نظارت بانكي و آشفتگي در بازار سكه و ارز از موضوعات ملي مورد پيگيري كميسيون اصل 90 است و گزارش بازار سكه و ارز پس از راي اعتماد وزرا در صحن علني قرائت مي‌شود. 

پور مختار با اشاره به موضوع شکایت قاضی پور به کمیسیون اصل 90 در خصوص سفرهای خارجی برخی از اعضای کابینه دولت دهم تصریح کرد: پاسخ این شکایت با نامه‌ای محرمانه به آقای قاضی‌پور ارجاع شد ولی پس از مدتی متن این نامه در دو سایت منتشر شد،‌ بر این اساس کمیسیون اصل 90 علیه این سایتها شکایتی را در دادستانی تهران مطرح و نسبت به افشای این نامه محرمانه اعلام جرم کرده‌اند.

رئیس کمیسیون اصل 90 ادامه داد: با وجود شکایت مطرح شده از سوی آقای قاضی پور و بر اساس پیگیری‌های لازم از پلیس امنیت و وزارت امور خارجه در خصوص سفر همسر و فرزند حمید بقایی به آمریکا مشخص شد که پاسپورت و گذرنامه از وزارت امور خارجه اخذ شده و همچنین بر اساس گزارش پلیس امنیت این افراد تا مرحله عزیمت پیش رفته بودند ولی در نهایت از کشور خارج نشدند.

پورمختار ادامه داد: از این رو کمیسیون اصل 90 شجاعانه اعلام می‌کند که همسر و فرزند بقایی از کشور خارج نشده و موضوع مطرح شده درباره این سفر را تصحیح می کند.

وی با اشاره به مصوبه 74 هزار میلیاردی دولت در پرداخت بدهی‌ها اذعان داشت شکایت مجمع عمومی بانکها در خصوص تهاتر بدهکاری 74 هزار میلیاردی دولت در کمیسیون اصل 90 مطرح و بر رسی های لازم در حال انجام است.

پور مختار با اشاره به ستاد ویژه تدابیر اختصاصی ادامه داد: این ستاد به ریاست معاون اول دولت دهم تشکیل و مصوباتی نیز درآن به تصویب رسیده است، تعدادی از این مصوبات خلاف قانون بودند که در حال حاضر این موضوع نیز در کمیسیون اصل 90 در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون اصل 90 درباره نظارت بر عملکرد بانک‌ها گفت: در کارگروه مربوطه جلسات متعددی با حضور بانک‌های دولتی و خصوصی و بانک مرکزی تشکیل شده است و بر این اساس سامانه نظارتی از سوی بانک مرکزی با همکاری معاون اقتصادی وزارت اطلاعات تهیه شده است تا مشخص شود که تسهیلات داده شده به هر شخص در کجا هزینه می‌شود.

پور مختار افزود: همچنین برای بررسی نحوه اجرای حمایت از تولید و بررسی شکایت های مطرح شده از تولید کنندگانی که جزء بدهکاران بانکی هستند اقدامات لازم صورت گرفته و موارد مهم به مراجع ذیربط و قوه قضاییه ارجاع شده است.

وی با اشاره به اختلاف بانک مرکزی با بانک‌های عامل در خصوص موضوع نرخ ارز تصریح کرد: بانکهای عامل با نوسان قیمت ارز با بانک مرکزی دچار چالش شده‌اند که این موضوع از سوی کمیسیون اصل 90 مورد بررسی قرار گرفت که در پی آن مصوبه‌ای از سوی دولت برای رفع آن تصویب شد.

پور مختار افزود: همچنین تولیدکنندگانی که در سال 90 تسهیلات ارزی دریافت کرده بودند با به وجود آمدن افزایش نرخ ارز در سال 91 برای باز پرداخت دچار چالش شدند که با پیگیری های کمیسیون اصل 90 این مشکل حل شد.

در ادامه نشست خبری مصطفی افضلی‌فر سخنگوی کمیسیون اصل 90 با اشاره به موضوع حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: با پیگیری‌های کمیسیون اصل 90 در خصوص حمایت از تولیدکنندگان قرار شده که بانک مرکزی و بانک‌های عامل سپرده‌گذاری کنند و همچنین تولیدکنندگانی که در حال انجام تولید هستند قانون تکمیل، تقسیط و استمهال در خصوص آن‌ها اعمال شود.

وی با اشاره به کمیته سیاسی و نظامی در کمیسيون اصل 90 افزود: در حال حاضر این کمیته موضوع شکایات واصله از ناجا در خصوص راهنمایی و رانندگی و درگیری‌های درباره تقسیمات کشوری را در دستور کار خود دارد.

نماینده مردم اردبیل ادامه داد: جلسات لازم برای رسیدگی به این شکایات برگزار شده است و از آنجایی که کمیسیون اصل 90 طرز کار قوای سه گانه را مورد بررسی قرار می‌دهد به این شکایت‌ها نیز از منظر روش‌های اجرا توجه می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 افزود: برای عملیاتی شدن این موضوع قرار شده تمامی فرماندهان نیروی انتظامی به صورت جداگانه به کمیسیون بیایند تا در خصوص اصلاح رویه‌ها و شیوه‌ها توافقات لازم صورت گیرد.

افضلی‌فرد با اشاره به نحوه اجرای و اعمال وظایف دولت در صیانت از حقوق شهروندان ایرانی خارج از کشور گفت: نحوه اجرای این قانون در کمیسیون اصل 90 در حال رسیدگی است و اگر لازم شد تخلفات به قوه قضاییه ارجاع می‌شود، در حال حاضر سه سال از عمر تصویب این قانون می‌گذرد و باید معاملات انجام گرفته در سفارت خانه‌ها و موضوع ایرانیان نیازمند کمک در خارج از کشور رسیدگی شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: تعدادی از هم‌میهنانمان به خاطر گرایش نظام جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورها تحت پیگرد قرار گرفته‌اند و وزارت‌خارجه برای پیگیری این موضوع قصورهایی انجام داده که باید بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 با اشاره به اصلاح بافت‌های فرسوده اظهار داشت: در حال حاضر تعدادی از داروهای کمیاب و نایاب با قیمت‌های گزاف در ناصرخسرو به فروش می‌رسد که با اصلاح بافت فرسوده اين محل معضل بزه‌های احتمالی و همچنین خرید و فروش داروها در این منطقه حل می‌شود.

در ادامه نشست خبری پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود درباره سابقه عملکرد برخی از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم گفت: کمیسیون اصل نود بانک اطلاعاتی از مدیران مختلف به وجود آمده است تا از این طریق سوابق مدیران را به مراجع ذیربط در مقاطع مختلف ارائه دهند و بر این اساس سوابق 4 تا 5 وزیر باید به مجلس از سوی این کمیسیون ارائه شود.

وی با تاکید بر گزارش‌های قابل قرائت در صحن علنی مجلس خاطر نشان کرد: کمیسیون اصل نود تصمیم دارد پس از اتمام تهیه گزارش‌های مربوط به 109 شکایت موسسات مالی و اعتباری، 37 شکایت حوزه نفت و پتروشیمی، 30 شکایت از عملکرد دولت سابق، 25 شکایت از زمین و زمین خواری، 25 شکایت از مجلس، 10 شکایت از عملکرد شرکت‌های خودروساز، 8 شکایت از گمرک، 7 شکایت از محیط زیست، 7 شکایت مالیاتی، 5 شکایت از قوه قضاییه، 5 شکایت از مخابرات، 5 شکایت از مناطق آزاد تجاری و صنعتی را در صحن علنی مجلس قرائت کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کمیسیون ، اصل ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار