لزوم ايمني در برابر در كل كشور، يكي از مهمترين پيامدهاي زلزله"ورزقان" بود.

مهدي زارع، معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله در گفتگو با خبرنگار فناوري‌هاي نوين باشگاه خبرنگاران ؛با اشاره به زلزله‌هاي دوگانه در "ورزقان"، به بزرگي 6.4 و 6.3 ريشتر در 21 مرداد در سال گذشته گفت: مهمترين پيامي كه اين زلزله داشت اين است كه هر چه زودتر بايد نسبت به ايمن‌سازي پايدار محيط زندگي (شهري و روستايي) در برابر زلزله در كل كشور اقدام كنيم.

وي افزود: زلزله "ورزقان" دو زلزله به هم پيوسته بود كه يكي از آنها در ساعت 4:53 بعدازظهر و ديگري ساعت 5:03 به ترتيب به بزرگي 6.4 ريشتر و ديگري 6.3 ريشتر رخ داد.

معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله ادامه داد: اين زلزله 3.7 نفر كشته بر جاي گذاشت و سپس لرزه‌هاي آن هم از نظر تعداد و هم از نظر اندازه در طي يكسال گذشته كمتر شده ولي در هفته گذشته در پهنه رو مركزي زمين لرزه "ورزقان" پس لرزه ديگري رخ و پس‌ لرزه‌ها مي‌تواند تا حدود 6 ماه ديگر ادامه داشته باشد.

زارع اضافه كرد: دو قطعه پشت سر هم از پهنه گسل جنوب "اهر" در اين زلزله فعال شد كه باعث رخ دادن اين زلزله‌هاي دوگانه در "ورزقان" شده، زلزله"ورزقان" بيشترين ميزان تلفات را در روستاي "باجه باج" داشت كه در آن 44 نفر كشته شدند، دليل تلفات زياد، نزديكي اين روستاها به پهنه مركزي و بافت بسيار نامقاوم روستا بود و شهرهاي "ورزقان"، "اهر و "هريس" در فاصله‌هاي 15، 25، 35 كيلومتري كانون زلزله بودند.

معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله اظهار داشت: برخي از خانه‌هاي "ورزقان"، "اهر" و "هريس" از جمله فرمانداري "ورزقان" و خانه‌هاي مسكن مهر كه در حال ساخت بودند آسيب‌هاي متفاوت ديدند و بيمارستان "هريس" كه يكسال زودتر از زلزله افتتاح شده بود آسيب جدي ديد و از سرويس‌دهي خارج شد، اما خوشبختانه سد ستارخان "اهر" آسيب مهمي نديد.

وي تصريح كرد: زلزله‌اي به بزرگي 6.4 ريشتر و 3.7 نفر كشته، اين پيام را مي‌دهد كه ساختمان‌هاي موجود در بسياري از شهرستان‌هاي كشور تاب‌آوري كافي در مقابل ريسك زلزله ندارند، چرا كه يا اساسا به صورت سنتي ساخته شده‌اند و يا اگر جديد احداث شده‌اند بر پايه طراحي و اجراي مهندسي نبودند.

*هفته اول پس از زلزله و دسترسي تلفن همراه وجود نداشت

زارع يادآور شد: مهمترين زلزله‌هاي تاريخي ايران، در منطقه آذربايجان شرقي (زلزله‌هاي تاريخي شهر تبريز) قرار دارد و با توجه به موقعيت گسل شمال تبريز، در صورتي كه زلزله مشابه "ورزقان" در پهنه گسل شمال تبريز اتفاق بيفتد، در تبريز و شهرهاي اطراف خسارت‌هاي جدي انتظار داريم، در هفته اول پس از زلزله "ورزقان"، در پهنه كانوني هيچ دسترسي به تلفن همراه وجود نداشت.

معاون پژوهش و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله يادآور شد: متأسفانه با تلفات 307 نفري در زلزله "ورزقان" و مشكلاتي كه مردم در اثر آماده نشدن اسكان موقت قبل از فصل سرما (در طي زمستان گذشته) و مشكلاتي كه مردم منطقه زلزله‌زده در سرماي پاييز و زمستان سال گذشته داشتند، درس مهمي كه بايد از اين زلزله بياموزيم آن است كه در پهنه‌هاي لرزه خيزي(بيشتر پهنه‌هاي كشور) مسئله زلزله و تبعات بعدي آن مي‌تواند جريان زندگي مردم را در طي ماه‌ها و سال‌هاي پس از زلزله دچار اختلال جدي كند، همچنين مشكلات موجود در منطقه زلزله‌زده مي‌تواند موجب مهاجرت مردم از پهنه كانوني شود. بنابراين ايمني در برابر زلزله بايد به عنوان يك برنامه جامع و همه جانبه در پهنه‌هاي پرخطر زمين لرزه به عنوان يك اولويت كلان در كشور در نظر گرفته شود./ع2

برچسب ها: زلزله ، پیام ، زندگی ، مهندس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار