مسئول بیماری‌های قابل انتقال در مرکز بهداشت اصفهان گفت: ‌استان اصفهان طی 30 سال گذشته هیچ‌گونه آمار بیماری هاری ‌نداشته است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، جواد رمضانپور امروز در مورد آمار حیوان گزیدگی اظهار کرد: با وجودی که آمار مصدومان و مجروحان حیوان گزیدگی مطابق آمار کشوری هر سال رو به افزایش است، این آمار در سال 86 از 5 هزار مورد به 8 هزار مورد در سال 91 افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان اصفهان طی 30 سال گذشته هیچ‌گونه آمار بیماری هاری را نداشته است که از این نظر مدیون زحمات شبانه روزی پرسنل مراکز درمان هاری شهرستان‌های استان هستیم، ادامه داد: چرا که این مراکز به صورت شبانه روزی و به صورت نوبتی آماده هرگونه خدمت به مصدومان و مجروحان حیوان گزیدگی است.

مسئول بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در مرکز بهداشت اصفهان در ادامه در مورد بیماری هاری افزود: هاری بیماری مهلکی است که معمولا به دنبال جراحات ناشی از حمله حیوانات مخزن هاری به انسان منتقل می‌شود و این اتفاق می‌تواند توسط حیواناتی از جمله سگ و سگ‌سانان، گربه و گربه‌سانان و حیوانات اهلی چون گاو، گوسفند که ناقل بیماری هاری هستند، رخ دهد.

وی در مورد پیشگیری از این بیماری تشریح کرد: به رغم پیشرفت چشمگیر علوم پزشکی، چنانچه فردی به هاری مبتلا شود مرگ وی حتمی است و این واقعیت در تاریخ پزشکی طی چند هزار سال بدون تغییر مانده است.

رمضانپور ادامه داد: بدین معنی که هنوز دنیای پزشکی نتوانسته راهکاری برای جلوگیری از مرگ بیمار مبتلا به هاری بیابد، مگر اینکه فرد به محض گزیدگی از حیوان هار سریعا علیه هاری واکسیناسیون شود در غیر این صورت در کوتاه مدت خواهد مرد و ضمن اینکه در این فاصله چنانچه فرد مبتلا به هاری انسان دیگری را گاز بگیرد، او نیز مبتلا و مرگش حتمی است.

وی نگهداری حیوانات در خانه را یکی از علت‌های مهم این بیماری عنوان و تصریح کرد: عرف شدن و نگهداری حیوانات در منازل سبب گسترش این بیماری خواهد شد و مسئولان مربوطه با توجه به دستور وزارت بهداشت کشور تا‌کنون با وجود ابلاغ وزارت کشور در مورد کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد به عنوان مهم‌ترین عامل گزش و انتقال هاری در انسان‌ها تا‌کنون توجه و عنایت لازم توسط مسئولان استان صورت نگرفته است.

مسئول بیماری‌های قابل انتقال در مرکز بهداشت اصفهان برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد: مشاغلی چون پرسنل دامپزشکی محیط زیست و محیط بانان و موارد مشابه که با حیوانات مشکوک اعم از وحشی و اهلی سر و کار دارند به عنوان پیشگیری باید واکسینه شوند.

وی در پایان در مورد علایم این بیماری عنوان کرد: علایم بالینی این بیماری در انسان شامل چهار مرحله از جمله مرحله نهفتگی (15 روز تا سه ماه) مرحله دوم بروز علایم اولیه (یک تا 10 روز) شامل تب و لرز، خستگی، تنگی نفس و استفراغ، مرحله سوم مرحله حاد عصبی که به دو فرم خشمگین و فلجی می‌تواند بروز کند و مرحله نهایی کما و مرگ است./ج1

برچسب ها: بیمار ، هاری ، نهفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.