خبر ساخت تلفن همراه هوشمند " آريرانگ" هنگام بازديد کيم جونگ ايل رهبر کره شمالي از کارخانه اي در اين کشور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رسمي کره شمالي اعلام کرد: سازندگان اين تلفن همراه قابليت ها و کيفيت اين محصول جديد را به اطلاع رهبر کره شمالي رساندند.

اين تلفن همراه هوشمند که با سامانه اندرويد گوگل کار مي کند ظاهراً در کشور چين که از جمله متحدان کره شمالي به حساب مي آيد توليد شده است.

در تصاويري که خبرگزاري کره شمالي از اين تلفن همراه منتشر کرده است کارگران در حال بازرسي و بسته بندي اين تلفن ها ديده مي شوند اما تصويري از خط توليد منتشر نشده است.

برخي تحليلگران بر اين باورند مسئولان کره شمالي با اين تلفن قادرند گفتگوهاي شهروندان را به خوبي کنترل کنند.

هرچند مردم کره شمالي بي ترديد در يکي از بسته ترين کشورهاي جهان زندگي مي کنند، اما تا اندازه اي با فناوري اطلاعات آشنا شده اند.

شبکه اينترنت داخلي - اينترانت - از سال 2002 در اين کشور وجود دارد؛ برخي نهادهاي دولتي پايگاه هاي اينترنتي خود را دارند و تلفن هاي همراه از سال 2008 ميلادي از طريق شرکتي که با شرکت مصري اوراسکام فعاليت مي کند وارد کره شمالي شده است.

دو ميليون نفر از جمعيت 24 ميليون نفري کره شمالي مشترک تلفن همراه هستند. آن ها مي توانند  از تلفن همراه خود استفاده کنند اما قادر به تماس تلفني با خارج از مرزهاي کره شمالي نيستند.

اينترانت اين کشور که دسترسي به آن نيز بسيار محدود است با دنيا ارتباطي ندارد و تنها اطلاعات مورد تائيد حکومت را منتشر مي کند. اينترنت واقعي نيز تنها به حدود 1000 نفر افراد خاص تعلق گرفته است.95 درصد مردم تلفن همراه و اينترنت ندارند.

با اين همه، مرزها ديگر مانند سابق عمل نمي کنند. تلفن هاي همراه چيني که به صورت قاچاق وارد مي شوند شرايط را براي تماس تلفني با خارج از کشور فراهم کرده اند و به رغم خطري که دستگيري به همراه دارد دي وي دي ها، ام پي تري ها و کليدهاي يو اس بي نيز قاچاقي وارد مي شوند و همگي پنجره هايي باز به روي خارج به حساب مي آيند.

برچسب ها: تلفن ، همراه ، هوشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار