معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت:‌ میزان صادرات سیب‌زمینی به عنوان مهم‌ترین محصول کشاورزی این استان از نظر ارزش با افت 57 درصدی مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ صدیف بیگ‌زاده دیروز در جلسه کمیته صادرات غیرنفتی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار داشت: به تبع کاهش چشمگیر صادرات در ماه‌های اخیر شاهد افت صادرات سیب‌زمینی از نظر ارزش و وزن صادراتی بودیم به طوریکه این کاهش همچنان روند نزولی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال صادرات محصولات متنوع استان اردبیل 20 درصد افت داشته است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با موانعی که در پیش روی اقتصاد مولد و همچنین تشدید تحریم‌ها به وجود آمده این روند کاهشی همچنان نمایان باشد.

بیگ‌زاده با بیان اینکه کاهش صادرات دلایل عمده‌ای داشته است، خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلیل کاهش اقلام صادراتی عدم ثبات قوانین صادراتی بوده است و در کنار آن همچنان نگاه سنتی بر این حوزه حاکم بوده و شدت تحریم‌ها نیز بر آن دامن زده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه به رغم سال‌های گذشته تنوع صادراتی استان محدود شده است، افزود: تأثیر منفی بر قیمت‌ها، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های دامنه‌دار به یقین تأثیر قابل توجهی را در وضعیت کلی صادرات به وجود آورده‌اند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه مهم‌ترین محصول صادراتی این استان که سیب‌زمینی می‌باشد از ابتدای امسال تاکنون با افت 57 درصدی از نظر ارزش و 20 درصدی از نظر وزن روبه‌رو بوده است، بیان کرد: در کنار همه این موارد آنچه که یک حرکت قابل تأمل به نظر می‌رسد اینکه برخی‌ها سعی می‌کنند این روند کاهشی و نزولی را عادی و گاه معمولی جلوه دهند.

معاون توسعه تجارت خارجی اردبیل با یادآوری اینکه صادرات چمدانی هیچ تأثیری در روند افزایش و کاهش رقم صادراتی نداشته و از استانداردهای قابل اتکایی نیز برخوردار نیست، ادامه داد: صادرات چمدانی در هیچ کشوری نه تنها نقطه قوت محسوب نمی‌شود بلکه در بر دارنده یک برنامه‌ریزی صحیح نیز نیستب/.

برچسب ها: اردبیل ، صادرات ، سیب ، زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.