نان به خودي خود داراي انواع ويتامين‌ها و مواد غذايي مفيد براي بدن انسان است

نان به خودي خود داراي انواع ويتامين‌ها و مواد غذايي مفيد براي بدن انسان است پس نبايد عملكرد در فراوري نان به گونه‌اي باشد كه در جهت از بين بردن اين خواص گام برداريم.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: معده انسان با ترشح ماده‌اي با نام كيموس معدي، شرايط را در معده به گونه‌اي فراهم مي‌سازد كه PHبين 3 تا 4 وجود داشته باشد. بنابراين محيط معده حالتي اسيدي پيدا مي‌كند كه اين اسيديته موجب از بين بردن بسياري از ميكروب‌هاي موجود در معده مي‌شود. همچنين در همين PHاسيدي است كه بسياري از املاح و ويتامين‌هاي حياتي بدن از جمله، آهن، روي، انواع ويتامين‌هاي گروه Bجذب مي‌شود.

دکتر سيد محمدعلوي افزود: از سوي ديگر نيز حالت طبيعي براي معده، PHبين 3 تا 4 است و در صورت تجاوز  PHاز اين مقدار مخاط معده قرمز و ملتهب شده و زمينه‌اي براي بروز انواع اختلالات دستگاه گوارش فراهم مي‌آيد.

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: حال با افزودن ماده اي به نام جوش شيرين به نان كه يك قلياي بسيار قوي است به طوري كه در گذشته به آن سود سوزآور گفته مي‌شد، محيط معده را از حالت اسيدي به حالت قليايي تبديل مي كنيم كه نتيجه آن عوارضي است مانند سوء هاضمه، كاهش ايمني بدن در مقابل بيماري‌هاي عفوني و عدم جذب آهن، روي، كلسيم و انواع ويتامين‌ها كه هر يك مي‌تواند عاملي زمينه‌ساز براي بيماري‌هاي مختلف باشد.

دکتر علوي درباره ضررهاي اقتصادي ناشي از افزودن جوش شيرين به نان عنوان كرد: كيفيت پايين نان موجب افزايش حجم نان دور ريخته مي‌شود به گونه‌اي كه طبق بررسي كه چند سال پيش انجام شد مي توان گفت نان دورريز مردم ايران به تنهايي كفاف تمامي گرسنگان آفريقا را مي‌دهد.

وي نانوايان را مسبب پايين آمدن كيفيت نان و استفاده از جوش شيرين دانست و گفت: بحث استفاده از جوش شيرين در امر فراوري نان، معضلي بود كه در سال هاي 72 و 73 با پيگيري‌هاي بهداشتي حل شده بود اما امروزه دوباره شاهد از سرگيري آن هستيم و دليل آن برخلاف نظر عده‌اي كه كيفيت پايين آرد را مسبب استفاده دوباره از جوش شيرين در نانوايي ها مي دانند، چيزي نيست به جز تنبلي و ناآگاهي نانوايان استان.

رييس مركز بهداشت خوزستان ادامه داد: با تاكيد بر لزوم تلاش تمامي ارگان‌ها و همينطور مردم در امر بهداشت نان عنوان كرد: بمباران تبليغاتي از طريق رسانه‌ها و شناسايي تفاوت‌هاي نان سالم و نان جوش شيرين‌دار به مردم، در اختيار قرار دادن آرد با كيفيت توسط ارگان‌هاي مربوطه و همكاري مردم با خودداري از خريد نان داراي جوش شيرين، نظارت هاي مكرر و معرفي متخلفان توسط مركز بهداشت، اقداماتي هستند كه مي‌توانند در جهت كنترل معضل كيفيت نان اثرگذار باشند./ح
برچسب ها: نان ، جوش شیرین ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار