نوبت صبح و عصر دومين روز از بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه يازدهم در حالي به اتمام رسيد كه با حاشيه‌هاي جالبي همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، دومين روز بررسي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي كابينه يازدهم در حالي آغاز شد كه با حاشيه‌هايي كم رنگ تر از حاشيه‌هاي روز اول بررسي صلاحيت‌ها همراه بود.
 
براين اساس يكصد و بيست و دومين جلسه علني بهارستان ساعت 8 و 15 دقيقه صبح امروز سه شنبه آغاز شد و محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس دستور كار خانه ملت را بررسي صلاحيت 18 مرد دولت يازدهم عنوان كرد كه البته اين جلسه 16 نماينده تاخيركننده نيز داشت.  
 
معاون اول رئيس‌جمهور به همراه وزراي پيشنهادي و ساير معاونان دولت يازدهم در غياب رئيس‌جمهور در جلسه حضور داشتند و اولين دستور نيز بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي آموزش و پرورش بود چرا كه روز گذشته بررسي صلاحيت محمدعلي نجفي نيمه كاره به جلسه علني امروز موكول شده بود.  
 
البته سلسله تذكرات لاريجاني به نمايندگان به منظور استقرار در صندلي‌هاي خود هم چنان ادامه داشت به طوري كه رئيس‌جمهور ساعت 8 و 33 دقيقه اولين تذكر خود را با ذكر نام برخي از نمايندگان ايراد كرد.  
 
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در حالي ساعت 8 و 41 دقيقه به منظور دفاع از برنامه‌هاي خود در جايگاه قرار گرفت كه برخي سخنان وي احسنت نمايندگان را در پي داشت مخصوصا آن جا كه گفت رهبر، محور و اساس انقلاب است.  
 
البته تذكرات آقاي لاريجاني به نمايندگان به كرات ادامه داشت به طوري كه ساعت 9 و 17، 9 و 25، 9 و 34،  9 و 41 و10 و 18 دقيقه تكرار شد به طوري كه ساعت 10 و 49 دقيقه وقتي نمايندگان دور رئيس‌جمهور حلقه زده بودند لاريجاني خطاب به آنان گفت نگران جان آقاي رئيس‌جمهور هستم، بگذاريد هوا بخورد اين طور كه شما جمع شديد جاي نگراني دارد.  
 
البته قاضي‌پور نيز به سهم خود به حضور تعدادي از نمايندگان بر سر ميز حداد عادل تذكر داد و گفت: آقايان نظم جلسه را رعايت كنيد.  
 
ساعت 9 و 29 دقيقه رئيس‌جمهور كه غايب اصلي اين جلسه بود با استقبال ابوترابي‌فر وارد مجلس شد.  
 
وقتي مدت زمان غلامرضا كاتب به عنوان موافق وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نطق مي‌كرد به پايان رسيد و بدون توجه به مباحث خود ادامه مي‌داد لاريجاني خطاب به وي گفت: اگر با "وقت غصبي" حرف بزنيد نتيجه‌اش عكس مي‌شود.  
 
يكي از نادرترين اتفاقاتي كه در صحن علني امروز شاهد آن بوديم برخورد وزير پيشنهادي اطلاعات با مخالف خود بود به طوري كه وقتي بيرانوند كه به عنوان مخالف وزير پيشنهادي اطلاعات از جايگاه پايين آمد پيش وي رفت با او مصافحه كرد.
 
البته حميد رسايي هم وقتي مي‌خواست به عنوان مخالف وزير پيشنهادي اطلاعات در جايگاه قرار گيرد قبل از حضور در جايگاه پيش حجت‌الاسلام علوي ايستاد و با وي مصافحه كرد كه اين هنگام عليرضا منادي سپيدان خطاب به رسايي گفت چه مخالف ايثارگري هستيد!
 
ساعت 12 و 4 دقيقه نوبت صبح جلسه علني امروز به منظور تنفس وكلاي ملت به پايان رسيد.

** نوبت عصر هم آغاز و با حاشيه‌هايي همراه بود
 
 جلسه علنی عصر امروز مجلس با حضور 224 نماينده در ساعت 14:23 دقيقه آغاز شد.
 
اولين سخنران جلسه نوبت عصر، حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي وزير پيشنهادي اطلاعات بود که در ساعت 14:23 سخنانش را آغاز کرد و در همان ابتداي کارگفت که هيچ کار رئيس‌جمهور بدون حکمت نيست و اگر مرا بعنوان وزير اطلاعات انتخاب کرده دليلي براي آن دارد.
 
وزير پيشنهادي اطلاعات براي اينکه بتواند در دل نمايندگان جاي بيشتري باز کند تأکيد کرد که من اگر رأي اعتماد بياورم نه با اتوبوس بلکه با دوچرخه به وزارت اطلاعات مي‌روم و با مديران کارآمد در آنجا کار مي‌کنم.
 
اين سخنان حجت‌الاسلام علوي با "احسنت احسنت" نمايندگان همراه شد.
 
همچنين وزير پيشنهادي اطلاعات قول داد که تجسس در زندگي خصوصي کسي نخواهد کرد مگر اينکه بيم توطئه باشد، اين وزير پيشنهادي ساعت 14:51 به سخنانش خاتمه داد و جايگاه سخنراني را براي قرار گرفتن در محل استقرار اعضای هيئت دولت ترک کرد.

قبل از اينکه وي در صندلي خود جاي گيرد نمايندگان او را دوره کرده و بوسه بارانش کردند و دفاعياتش را مورد توجه قرار دادند ، در همين ميان علي لاريجاني رئيس مجلس گفت: آقاي علوي اينقدر هم بوسيدني نيست، سليقه هم چيز خوبي است!

پس از اين اظهارات رئيس مجلس همگي حاضران در جلسه خنديدند.
 

پس از اتمام سوال و جواب نمايندگان با وزير پيشنهادي اطلاعات ، نوبت به موافقان و مخالفان علی طیب نیا وزير پيشنهادي اقتصاد رسيد.
 
اولين مخالف وزير اقتصاد نادر قاضي پور بود  كه مدام به نمايندگاني كه در اطراف وزير پيشنهادي اقتصاد قرار مي‌گرفتند، تذكر مي‌داد كه بگذاريد به صحبت‌هايم گوش دهد.
 
اين اقدام قاضي پور مانع از هدر رفتن انرژي رئیس مجلس مي شد كه بخواهد نمایندگان را از اطراف وزراي پيشنهادي دور كند، اين نماينده مجلس همچنين رو به هيئت وزيران كرد و اظهار داشت كه من از همگي شما مي‌خواهم كه كارت پايان خدمت خود را به من نشان دهيد تا وكلاي ملت بدانند كه هر يك ازشما در كجا خدمت كرده‌ايد.
 
پس از اتمام سخنان مخالفان و موافقان وزير پيشنهادي اقتصاد به مدت سي دقيقه سخنراني كرد ، او در اتمام صحبت‌هايش كارت پايان خدمتش را به سمت قاضي پور گرفت و به وی گفت كه اين كارت پايان خدمت من است.
 
پس از بررسي نظرات مخالفان و موافقان وزير اقتصاد، نوبت به محمدجواد طريقت وزير پیشنهادی وزارت امور خارجه رسيد، بازهم مخالف اول وي نادر قاضي پور بود كه در همان ابتدا در پاسخ به اقدام وزير پيشنهادي اقتصاد گفت: من نخواستم كه كارت پايان خدمت نشان بدهيد بلكه مي‌خواهم بگوييد كه كجا خدمت كرده‌ايد.
 
 در همين زمان علي لاريجانی رئيس مجلس خطاب به قاضي پور گفت: اكنون وقت مخالفت با وزارت امور خارجه است و شما نمي توانيد در اين زمان خارج از موضوع وزير امور خارجه صحبت كنيد.
 
قاضي پور پس از اينكه از وزير امور خارجه نيز خواست كه محل خدمت سربازي خود را عنوان كند با تذكر هيئت رئيسه مبني براينكه وقت شما رو به اتمام است مواجه شد.
 
اين نماينده مجلس پاسخ داد: برخي از نمايندگان تهران سه دقيقه بايد صحبت كنند ولي بدون اينكه به آنها اعتراض شود پنج دقيقه صحبت مي‌كنند ولي من كه هنوز پنج دقيقه فرصت دارم تذكر مي‌دهيد كه وقتم رو به اتمام است.
 
قاضي پور همچنين تصريح كرد: آقاي رئيس جمهور پنج وزير را از استان اصفهان معرفي كرده ما دراين باره هم اعتراضي نداريم.
 
محمدجواد ظريف در ساعت 16:52 دقيقه در جايگاه سخنراني قرار گرفت و در خصوص بسياري از موارد مورد سوال نمايندگان سخنراني كرد كه بارها با "احسنت احسنت" نمايندگان مواجه شد.
 
وي سخنانش را با تذكر علي لاريجاني مبني براينكه دو دقيقه وقت خودتان را نيز در اختيار رئيس جمهور بگذاريد، در ساعت 17:23 دقيقه به اتمام رساند.
 
ظريف نيز از جمله وزراي پيشنهادي بود كه پس از اتمام سخنانش مورد استقبال و بوسه نمايندگان قرار گرفت. پس از اتمام بررسي وزير پيشنهادي امور خارجه رئيس مجلس اظهار داشت: ما براي اتمام راي اعتماد به وزرا به حدود 17 ساعت وقت نياز داريم از اين رو پيشنهاد مي‌كنم جلسات را سه شيفته كنيم تا ظهر روز پنجشنبه بتوانيم راي اعتماد را به اتمام برسانيم.
 
براين اساس  لاریجانی از نمايندگان خواست كه اين موضوع را به راي بگذارند ولي نمايندگان با اين پيشنهاد مخالفت كردند پس از آن رئيس مجلس پيشنهاد ديگري را در خصوص تمديد يك ساعته وقت مجلس خواستار شد كه نمايندگان با اين موضوع موافقت كردند و سقف جلسه تا ساعت 19 تمديد شد.
 
در اين ميان حجت الاسلام پورمحمدي وزير پيشنهادي دادگستري با برخي از نمايندگان در حاشيه صحن علني جلسه تشكيل داده بودند كه توجه خبرنگاران و عكاسان را به خود جلب كرد.
 
پس از آن نوبت به بررسي صلاحیت وزير پيشنهادي بهداشت رسيد که بار ديگر نادر قاضي پور در مخالفت با وزير پيشنهادي بهداشت سخنراني كرد .
 
وي در اواسط سخنانش گفت كه اگر نمايندگان مجلس از وزير پيشنهادي بهداشت حمايت مي‌كنند به اين خاطر است كه او وضع مالي‌اش خوب است!
 
اين سخن قاضي پور با اعتراض شديد نمايندگان مواجه شد و در پي آن ابوترابي فرد رئيس جلسه پس از علي لاريجاني خطاب به قاضي پور گفت: اگر مطلب بدي را عنوان كرده‌ايد آن را اصلاح كنيد كه در پي آن قاضي پور از نمايندگان عذرخواهي كرد. در همين زمان جهانگيرزاده با فرياد "تذكر تذكر" نمايندگان را به دور خود كشاند ولي رئيس جلسه با طرح تذكر او مخالفت كرد، هرچه نمايندگان سعي كردند كه جهانگير زاده را آرام كنند او باز به بيان تذكر خود اصرار ورزيد و جو مجلس را ناآرام كرد . پس از آن حجت اسلام ابوترابي فرد از او خواست كه آرام باشد و در پايان سخنان وزير پيشنهادي بهداشت صحبت كند.
 
انتهاي پيام/
 
برچسب ها: رئیس ، جمهور ، وزرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار