یک بلیط به مقصد ساری کفایت می کند تا اسرارآمیزترین نقطه زمین را ببینید.

کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: چشمه آب معدنی باداب سورت در65 کیلومتری مرکز شهرستان ساری قرار دارد و در دنیا کم نظیر و بی نظیر است .

خانم اسدی افزود: چشمه باداب سورت در نزدیکی روستاهای اروست و مالخواست واقع در دهستان پشتکوه بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده که با یک جاده خاکی به جاده شوسه راه ارتباطی بین این دو روستا متصل می شود.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ باداب سورت (آبگرم سورت) دو چشمه دارد با آب هایی که هر کدام رنگ، بو و مزه خودشان را دارند.

خانم اسدی افزود: چشمه شور باداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی را به میهمانانش هدیه می دهد. وی یادآور شد: روستاییان سنگ های این صخره ها را داخل آتش می گذارند و وقتی خوب داغ شدند، آنها را در آب گوگردی قرار می دهند و از آن برای التیام پوست و دردهای مختلف استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: اما چشمه دیگر باداب سورت (آبگرم سورت) که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته، با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کند، اکسید آهن را قعر صخره ها به زمین می آورد. کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آب های رسوبی این دو چشمه هزاران سال است که از کوه سرازیر می شوند و ده ها حوضچه کوچک رنگین را در دل صخره ها پر می کنند.

خانم اسدی افزود: حوضچه هایی که تماشای سرخی و زردی و سبزی آنها سر ذوقتان می آورد و باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار می کند و اگر بتوانید طلوع و غروب خورشید را هم در باداب سورت ببینید، از این هم شگفت زده تر می شوید.

وی خاطرنشان کرد: تلالو خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها در سایه روشن طبیعت شاید زیباترین صحنه ای باشد که در عمرتان دیده اید.

وی یادآور شد: این چشمه که همزمان با آخرین چین خوردگی های البرز در دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته، از شمال با ارتفاعات و تپه های پوشیده از جنگلهای سوزنی برگ، از جنوب با دره، از شرق با ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه و از غرب با معدن سنگ های تزئینی احاطه شده است.

وی تصریح کرد: باداب سورت به همین جا ختم نمی شود و اگر در امتداد این چشمه ها صدها متر به سمت شمال بروید، در ارتفاعات به باداب سورت قدیمی می رسید که البته از سال ها پیش خشک شده است اما آثار شگفت انگیز آن هنوز هم پابرجاست.

وی افزود: غیر از این، باداب سورت آبگرم دیگری هم وجود دارد که به باداب سورت کوچک یا شورسر معروف است و این چشمه بسیار کوچک که در روستای اروست قرار گرفته، خواص درمانی بسیار بیشتری داشته و یکی از گردشگر پذیرترین نواحی روستای اروست به حساب می آید./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.