خبرنگار شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت، پیشی گرفتنِ قریب الوقوع حجم واردات نفت خام چین از آمریکا نشان دهنده تغییر توازن اقتصاد جهانی از غرب به سوی شرق است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی ؛ مجری این شبکه ابتدا گفت، براساس گزارش اخیر «انجمن اطلاعات انرژی»، تا پایان سالجاری میلادی، چین احتمالاً لقب بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان را از آمریکا خواهد گرفت و به خود اختصاص خواهد داد.

"کتی پیل بیم"، خبرنگار اقتصادی این شبکه گفت، البته این مسئله صرفاً به واردات نفت خام محدود نمی شود، بلکه چین در واردات بسیاری از اقلام دیگر، مانند دانه‌های سویا و سنگ آهن نیز از آمریکا پیشی گرفته است. با این حال واردات نفت خام، حاوی پیام ویژه‌ای درباره رشد فزاینده اقتصادی چین است. چین، به مقادیر فزاینده انرژی برای خودروها، کارخانه‌ها و همچنین (مرمت) زیرساخت‌های خود نیاز دارد.

این در حالی است که آمریکا نه تنها از لحاظ فعالیت‌هایِ اقتصادی رو به ضعف گذاشته است، بلکه تلاش‌هایی را نیز برای استقلالِ بیشتر از واردات نفت خارجی، مثلاً با استخراجِ دشوار نفت و گاز از میان سنگ‌ها و شن‌های زیر زمینی، با استفاده از مواد پرفشارِ شیمیایی آغاز کرده است.

البته این نیز به نوبه خود حاوی پیامی سیاسی است، زیرا منطقه خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) و بسیاری دیگر از مناطق نفتخیزِ جهان، هم اکنون پرتلاطم و ناآرام است و لذا آمریکا نگران افزایش احساسات ضدآمریکایی در این مناطق است. این در حالی است که کشورهایی مانند چین و روسیه که نوعاً به پروژه‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی در همین کشورها مشغول‌اند، کمتر از آمریکا نگران برانگیخته شدنِ احساسات ضد خودشان در این کشورها هستند.

کتی پیل بیم در پایان این سؤال را مطرح کرد: حال که چین به رشد فزاینده اقتصادی دست یافته و به یکی از مصرف‌کنندگانِ بزرگ انرژی در جهان تبدیل شده است، آیا از نمونه اروپا و ژاپن در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کنترل اشاعه آلاینده‌ها به هوا و محیط زیست پیروی خواهد کرد، یا مانند آمریکا، که طی چندین دهه گذشته، صرفاً به تولید خودروهای پرمصرف و اهمیت ندادن به صرفه جویی در مصرف انرژی رو آورده بود، به هدر دادن منابع با ارزش انرژی در جهان خواهد پرداخت؟
برچسب ها: چین ، آمریکا ، روسیه ، نفت ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار