يک وکيل دادگستري و عضو سابق هيئت مديره کانون وکلا در خصوص نقش صدا و سيما در راستاي اطلاع‌رساني حقوقي قضايي و فرهنگ‌سازي در اين زمينه گفت: این سازمان می‌تواند برنامه‌های مناسب حقوقی تهیه و پخش کرده و از این طریق در افزایش آگاهی حقوقی افراد جامعه نقش‌آفرینی کند چرا كه بخش کثيري از جامعه ما نسبت به اصول قانون اساسی کشور خود مأنوس نیستند.

"علي حامد توسلي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در خصوص نقش صدا و سيما در راستاي اطلاع‌رساني حقوقي قضايي و فرهنگ سازي در اين زمينه اظهار داشت: با امکانات بسیار گسترده مالی و فنی که در اختیار سازمان صدا و سیما و جود دارد، اگر دراین سازمان اراده‌ای مبنی بر گسترش فرهنگ حقوقی جامعه وجود داشته باشد، قطعاً شاهد ثمرات مبارکی خواهیم بود.

وي با اشاره به يکي از برنامه‌هاي سیمای جمهوری اسلامی که در ماه مبارک رمضان پخش شد، گفت: در آن برنامه  برخی مفاد "کنوانسیون جهانی حقوق کودک" که کشور ما نیز جزو امضاءکنندگان آن است، به عموم مردم آموزش داده شد و چنانچه ازاین قبیل اقدامات و برنامه‌ها ادامه یافته و مردم هر چه بیشتر با حقوق خود آشنا شوند، می توانیم در میان‌مدّت شاهد جامعه‌ای آگاه‌تر باشیم.

اين وکيل دادگستري ادامه داد: بخش کثيري از جامعه ما نسبت به اصول قانون اساسی کشور خود بي اطلاعند به طوري که در فصل سوّم قانون اساسی اصولی وجود دارد که در آن حقوق شهروندی حائز اهمیت بسياري است.

وي اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسي را که در خصوص برابری و تساوی تمامی آحاد ملّت با یکدیگر است و همچنين اصل بیست و سوّم در خصوص ممنوعیت تفتیش عقاید را از جمله اصول قانوني براي رعايت حقوق شهروندي دانست.

حامدتوسلي همچنين در اين زمينه به اصل سی و چهارم(در خصوص حق دادخواهی برای تمامی افراد)، اصل سی و هفتم(در خصوص برائت افراد)، اصل سی و هشتم(در خصوص منع شکنجه) و اصل سی و نهم(در خصوص منع هتک حرمت و حیثیت) اشاره کرد.

وي تاکيد کرد: قطعاً صدا و سیما می‌تواند در خصوص آموزش حقوق شهروندی و سایر مسائل متداول حقوقی به مردم، نقش موثری ایفا نماید.

اين وکيل دادگستري راهکارهایی را نيز برای بهبود فعالیت‌های صدا و سیما در راستاي اطلاع‌رساني حقوقي پیشنهاد كرد و بيان داشت: همان طور که اشاره شد سازمان صدا و سیما، سازمانی است با توان مالی و فنی بسیار گسترده بنابر اين از ساده‌ترین روش‌هایی که این سازمان می‌تواند از آنها بهره‌برداری کرده تا اطلاعات حقوقی مردم را افزایش دهد، تهیه برنامه‌های حقوقی رادیویی و تلویزیونی با حضور وکلا، قضات و اساتید رشته حقوق است.

حامدتوسلي در پايان خاطرنشان کرد: اگرچه  برنامه‌هايي از این دست در سال‌های اخیر در سازمان صدا و سیما تولید شده، امّا مقدار آن در حدّی نبوده است که موثر واقع شود درصورتي که این سازمان می‌تواند با همکاری کانون‌های وکلای دادگستری برنامه‌های مناسب حقوقی تهیه و پخش کرده و از این طریق در افزایش آگاهی حقوقی افراد جامعه نقش آفرینی کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار